9.044 lest ·
39 svar
9k lest
39 svar
Bærende vegg- Er det engang mulig?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Husets byggeår sier noe om byggemetoden. Det er uvanlig at 7 cm lettbetongvegger er bærende, men for å si det med sikkerhet kreves mer materiale. Å slå hull på lettbetongen er dog usedvanlig dumt. Ingen vil skrive i tråder der TS ikke følger noen råd.
men det gjør jeg, skulle ta et lite hull og deretter legge opp bilder her for å se om man kunne avgjøre om den er bærendeO olofh skrev:
det er jo derfor jeg skriver her, for at jeg ikke vet og følger rådene...forstår ikke helt
du kunne jo boret et lite hull som går an å reparere istedenfor å slå i stykker hele veggen?X Xeato skrev:
du skrev gips..ganske stor forskjell mellom gips og lettbetong. Kan du ikke skille dem ad synes jeg virkelig at du absolutt bør slutte nå. Ta en kanelbulle og vent til i morgen så du får tak i tegninger.X Xeato skrev:
Så skal vi prøve å hjelpe deg
Men jøsses. Det er jo som om ambulansearbeideren skulle sparket deg i ansiktet for å se om du er ved bevissthet. Hva gjør du hvis det viser seg at veggen er bærende?
Hvis du lager testhullene dine med slegge er jeg bekymret for hvordan du tenker å rive veggen. Granatgevær?
Hvis du lager testhullene dine med slegge er jeg bekymret for hvordan du tenker å rive veggen. Granatgevær?
Jævler! Kunne du ikke boret et lite hull som var lett å fikse i stedet for å gå løs med slegga? Dessuten er det der ikke gips og trestendere.
Før du gjør noe mer, få tak i tegninger så du kan avgjøre om den er bærende eller ikke.
Neste gang må du være mer forsiktig, det der blir ikke gøy å reparere hvis det viser seg at den er bærende.
Hvis du ikke kan det selv, råder jeg deg sterkt til å få inn håndverkere som kan gjøre det ordentlig så det blir bra.
Man kan alltid prøve selv, men å gå løs slik på en vegg er helt feil vei å gå hvis man bare vil se oppbyggingen, spesielt hvis den kan være bærende.
Før du gjør noe mer, få tak i tegninger så du kan avgjøre om den er bærende eller ikke.
Neste gang må du være mer forsiktig, det der blir ikke gøy å reparere hvis det viser seg at den er bærende.
Hvis du ikke kan det selv, råder jeg deg sterkt til å få inn håndverkere som kan gjøre det ordentlig så det blir bra.
Man kan alltid prøve selv, men å gå løs slik på en vegg er helt feil vei å gå hvis man bare vil se oppbyggingen, spesielt hvis den kan være bærende.
Alle er vi barn i begynnelsen. Har man en slegge for hånden så har man
Å "ta hull" innebærer vanligvis i disse sammenhengene at man tar et passende bor for materialet og lager et diskret hull i et nedre hjørne bak en dør. Hvis man i tillegg vurderer hvor hullet sannsynligvis vil komme ut på den andre siden, er man på profesjonelt nivå
Bare husk at det kan bli ganske dyrt hvis det nå viser seg at du ikke, mot alle odds, kan rive veggen. Å reparere hullet er selvfølgelig mulig, men det blir litt mer komplisert hvis man har et krater å reparere sammenlignet med et hull på kanskje 10 mm 
Æh. Det der fikser man med gipsmørtel og en ball med hønsenetting i midten eller hva man nå enn finner hjemme.
(men selvfølgelig hadde en bor vært enklere menmen
)
vi krysser fingrene for at tegning viser at veggen skal ned. Men da vil du trenge litt penere verktøy enn slegge samt eventuell vinkelsliper for armeringen.
(men selvfølgelig hadde en bor vært enklere menmen
vi krysser fingrene for at tegning viser at veggen skal ned. Men da vil du trenge litt penere verktøy enn slegge samt eventuell vinkelsliper for armeringen.
Okei da prøver vi i dag igjen. Har fått tak i en slags gammel plantegning, men jeg vet ikke om den gir passende informasjon. Men jeg poster den her uansett, så får vi se.
Det er altså de tre veggene som går rett igjen rommet mellom kjøkken og stue og har tre skap. Som jeg vil fjerne.
Beklager hvis bildet er uklart.
Det er altså de tre veggene som går rett igjen rommet mellom kjøkken og stue og har tre skap. Som jeg vil fjerne.
Beklager hvis bildet er uklart.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Innvendige veggene som avgrenser leilighetens ulike rom er sikkert ikke bærende. Den oppgaven håndteres av de leilighetsskiljende veggene. Jeg skulle gjerne sett hele tegningen, ikke bare det lille utsnittet som du har postet.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Opplysningen om byggeår er viktig. Den bærende stammen består av plasstøpte leilighetsskillende vegger av betong. På disse veggene hviler et betongdekke. Fasadeveggene er lette, såkalte utfyllingsvegger, som ikke er bærende, i likhet med de romdannende mellomveggene i leiligheten. Bygningens struktur er uvanlig tydelig.
ok så da burde det ikke være noe problem å ta ned de tre veggene som skiller stue fra kjøkken?J justusandersson skrev:Opplysningen om byggeår er viktig. Den bærende stommen består av plassbygde leilighetsskillende vegger av betong. På disse veggene hviler et betongdekke. Fasadeveggene er lette såkalte utfackningsväggar, som ikke er bærende, liksom de romdannende skilleveggene i leiligheten. Bygningens struktur er uvanlig tydelig.
Hvordan er det med den lille "tamburen" som er ved siden av kjøkkenet, antar at heller ikke den er bærende i dette tilfellet. Hvis jeg forstår deg riktig?