9.046 lest ·
39 svar
9k lest
39 svar
Bærende vegg- Er det engang mulig?
Er ny på dette forumet og har et spørsmål.
Jeg vil rive en vegg mellom kjøkken og stue i min ettroms leilighet. Mitt spørsmål er da egentlig ganske enkelt. Jeg har lest litt rundt på dette forumet og på andre steder om bærende vegg, men ikke helt fått noen klarhet. Veggen det er snakk om er bare ca 60mm bred og består av gips og lekter, litt naivt kanskje, men kan en slik vegg være bærende når alle andre vegger rundt selve leiligheten er i betong? Alle yttervegger er betong og taket.
Har en litt spesiell situasjon og vet ikke helt hvor jeg skulle fått tak i plantegningene i mitt borettslag, og som jeg har lest er det ikke engang sikkert at man kan avgjøre om veggen er bærende. Jeg tror personlig ikke at den er det.....kan den engang være det når den er så tynn og laget av gips og trespiler.
takk på forhånd
Jeg vil rive en vegg mellom kjøkken og stue i min ettroms leilighet. Mitt spørsmål er da egentlig ganske enkelt. Jeg har lest litt rundt på dette forumet og på andre steder om bærende vegg, men ikke helt fått noen klarhet. Veggen det er snakk om er bare ca 60mm bred og består av gips og lekter, litt naivt kanskje, men kan en slik vegg være bærende når alle andre vegger rundt selve leiligheten er i betong? Alle yttervegger er betong og taket.
Har en litt spesiell situasjon og vet ikke helt hvor jeg skulle fått tak i plantegningene i mitt borettslag, og som jeg har lest er det ikke engang sikkert at man kan avgjøre om veggen er bærende. Jeg tror personlig ikke at den er det.....kan den engang være det når den er så tynn og laget av gips og trespiler.
takk på forhånd
Ikke helt sant, men hvis du river ned gipsen på den ene siden, fotograferer og legger ut her, så kan vi gjette litt bedre. Men, tegninger får du ellers ved å kontakte kommunens byggavdeling/tegningsarkiv. Det er den beste veien å gå.
föreningen är bara någon vecka gammal då den blivit ombildad från hyresrätt till bostads rätt så det tar nog ett tag innan det kommit under full med alltingBirgitS skrev:
Om ikke foreningen har noen tegninger så finnes de hos byplankontoret. Så kan det, avhengig av hvilken kommune du bor i, bety alt fra at du kan ringe dem og de sender deg PDF-filer gratis, til at du må dra dit og lete selv på mikrofilm og betale for å få kopier skrevet ut.X Xeato skrev:
ja jeg får nok ringe dem på mandag og spørreC cpalm skrev:
jeg får gjøre dette i morgen og komme tilbake med bilderO olofh skrev:
Okei startet med å slå hull i veggen og det var ikke gips men, hva jeg tror lettbetong? Men tør ikke fortsette. Kan man med hjelp av disse bildene se hva det er for materiale og om veggen er bærende? Tror det er armering i den nye også. Finnes det ingen reglar i en slik vegg. Mange spørsmål, håper dere har overbærenhet.