Skal kjøpe en ny benkeplate i massiv eik til kjøkkenet og spørsmålet er om jeg skal legge ekstra penger på å få utskjært eller ikke.
Den benkeplaten jeg har i dag, skjærte jeg ut selv. Forskjellen på benkeplaten nå og den nye er bare at den nye er litt tykkere. Den jeg har i dag som jeg kjøpte for noen år siden nå, var altså et feilkjøp kan man si. Den er 2,7 cm tykk, men jeg trenger 3,0 cm.
Som sagt, den forrige skjærte jeg ut selv men det var jo ganske slitsomt å måle ut og sage og dessuten ble min lille ettroms en sagbruk. Det som var mest irriterende var derimot at stikksagen jeg kjøpte sannsynligvis var veldig dårlig, det ble liksom skjeve kutt. Bladet var vel for svakt eller noe?
Uansett, her er dagens alternativer:
Alternativ 1: Kjøpe benkeplate 3740 kr + spesialutskjæringer 698 kr = 4438 kr fra Fredells Alternativ 2: Kjøpe benkeplate 3330 kr fra Beijer og skjære ut selv
Man kan altså si at det koster 1108 kr ekstra å få det utskjært.
Problemet med skjeve snitt har jeg forstått kommer av at bladet ikke går gjennom materialet tilstrekkelig mye. Men det gjør jo ikke så mye om det er skjevt så lenge hullet er jevnt på oversiden. En variant er å bruke stikksagblad som har tennene "feil vei" da kan du sage fra den fine siden uten at det slår flis.
Det må visst være rett nedover, eller det avhenger av hvilken retning. Jeg mener om det blir skrått utover, da blir dimensjonene for små på undersiden.
Hva kan det komme av at bladet ikke går gjennom materialet? At man har for kort blad?
Miles: Jeg har en dykksag, men det er så korte strekninger den kommer til nytte i dette tilfellet. Det er et lite innvendig hjørne som skal sages ut og utsparing for platetopp. Så stikksag vil uansett være nødvendig.
Min dykksag er dessverre ikke så jævla bra heller, og jeg har ikke et godt miljø å sage med dykksag. Det blir ustabilt når jeg skal balansere styreskinnen på bordet her og har ingenting å sage i under. Da må jeg kjøpe noe kryssfiner og legge under. Da er vi allerede inne på et prosjekt som begynner å bli verdt de der 1000 kr på fredells.
Den der gummilisten på styreskinnen går ikke an å følge heller siden sagen har kuttet i den noen ganger og saget bort noen mm på forskjellige steder langs den. Så det er skikkelig vanskelig å regne ut hvordan man får det rett.
For 1108 kr får du en Bosch GST 90 e og noen virkelig gode sagblader som mer enn klarer jobben.
En GST er en livslang kamerat som du ikke vil angre et sekund på at du kjøpte. Nå har du jo dessuten sjansen til å få den "gratis", så hva venter du på?
Miles: Jeg har en senksag, men det er så korte strekninger den kommer til hjelp i dette tilfellet. Det er et lite innerhjørne som skal sages ut og utsparing for platetopp. Så stikksag vil fortsatt være nødvendig.
Min senksag er dessverre ikke så veldig bra heller, og jeg har ikke noe bra miljø å sage med senksag i. Blir ustabilt når jeg skal balansere styreskinnen på bordet her og har ingenting å sage i under. Da må jeg kjøpe noe plywood-materiale og legge under. Da er vi allerede inne i et prosjekt som begynner å bli verdt de der 1000 kr hos fredells.
Den der gummilisten på styreskinnen kan man ikke følge heller, ettersom sagen har kuttet i den noen ganger og saget bort noen mm på ulike steder langs den. Så er drittvanskelig å regne ut hvordan man får det rett.
Ok! Men du sager vel "rettstrekningene" med senksagen?
... jeg kjøpte en Festool senksag med skinne + skinne-fester (fra ebay.de er det jo bedre pris) = så utrolig bra og brukes ganske ofte på huset, senest i går når jeg justerte dørene litt som jeg ikke ville skrape i nymalte terskler. Med en Kärcher-støvsuger på var det ikke noe problem å sage dørene på kjøkkenet Med et par planker under og sagen satt på et par mm under den platen man skal sage har jeg aldri hatt behov for noe plywood under heller.
Den Meecen er det krækvarsel på.
Høres jo også ut som du kan sende senkesagen samtidig.
Skjærende verktøy skal man aldri spare inn på verken maskin eller blad/klinger.
Begynner man å kjøpe billige ting blir de dyre tingene bare enda dyrere når du først kjøper dem, for da har du også betalt for den billige.
Sag selv. så mye jobb er det ikke, og 30mm tykk plate er virkelig ingenting å bry seg om.
Nå ser jeg at mange foreslår dykksag, ja de er skikkelig bra og helt awsome. Jeg bruker selv dykksag når jeg sager ut hull i benkeplater osv, men jeg bruker også stikksagen like ofte. Kommer helt an på humør og hvor mye plass jeg har å arbeide på, samt hvor bra belysning jeg har. Stikksagen går raskere. Du får fine kutt selv med stikksag hvis bladet er helt nytt.
Jeg foreslår likevel stikksag i dette tilfellet.
Når kuttet begynner å bli skjevt så har det kun med at bladet er sløvt og har gjort sitt og at du presser for hardt. Et sløvt blad skaper mer varme, noe som resulterer i at bladet bøyer seg. Feilvendte tenner er ikke noe du trenger å bry deg om i dette tilfellet. Ja kuttet blir penere, men sagen hopper betydelig mer for uerfarne personer som ikke har brukt dem før.
1 - Nytt blad av lengre modellen for tre, ca 70-90mm lange. Finnes i 5-pack.
2 - Teip med den 50mm gule/oransje byggteipen (svakt lim, etterlater ingen rester, lett å fjerne) på platen der du har tenkt å sage. Tegn PÅ/OVER teipen der du skal sage. Dvs. anslå med øyemål hvor du tror sagkuttet kommer til å være og teip så over midten på det. Det enkleste er å sette deg på huk og se hvor du har skapstammens innside. Da kan du lett se hvor du skal sette teipen omtrent. Når teipen er satt, tegner du konturen der du skal sage på teipen. Da unngår du taggete kanter og utslag i treet.
3 - Borr med 10mm borr i hvert hjørne i det tenkte hullet. (tenk på å holde boret sitt sentrum 5mm innenfor hjørnenes streker så hullet ikke går utenfor saglinjen)
4 - Start med å føre ned sagbladet i et av 10mm hullene og sag begge kortsidene
5 - Skru fast en planke (i delen du skal sage/løfte bort )som går over kortside til kortside. På denne måten vil ikke biten falle ned med et dunk i skapet når du har saget ferdig, og du kan holde begge hender på sagen rolig.
6 - Sag langsidene forsiktig. Begynn lengst inn som er vanskeligst å nå. Avslutt med kuttet nærmest deg.
7 - Løft ut den tykke biten du har saget ut med hjelp av planken som holder den på plass
8 - Fjern teipen
9 - KLAR. Tid for en øl. =)
Den der gummilisten på styreskinnen kan ikke brukes for å rette opp heller, siden sagen har kjørt inn i den av og til og kuttet bort noen mm på forskjellige steder langs den. Så det er kjipt å finne ut hvordan man får det rett.
Kjøp ny gummilist. De finnes som reservedeler. Man må bytte dem litt nå og da når de løsner eller når man har saget så mye at de er slitt ut og ikke linjerer med bladet. Når du har limt på den nye og skåret første snittet så stemmer det igjen. =)
Får beslutningsvegring
...Den jeg har i dag som jeg kjøpte for noen år siden nå var altså et feilkjøp kan man si. Den er 2,7 cm tykk men jeg trenger 3,0 cm...
Nei, jeg har vanskelig for å forstå!
Gi mange tusenlapper for 3 mm tykkere benkeplate, når den nåværende, hva vi vet, fyller sin funksjon bra.
Hvorfor ikke legge noen 3,2 mm masonittremser under eksisterende plate, så er du i havn?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.