Jeg holder på å renovere et enebolig fra -58 og skal til å bytte svillen i en del av veggen på den ene langsiden på grunn av vannskade. Men da jeg fjernet rupanelet på en del av veggen, fant jeg til min overraskelse ingen vertikale stendere!?
Dårlig bilde, men det man ser er en stående stender til venstre ved altandøren, men så er det helt tomt for stendere, også ved vinduet. Så kommer neste stender ca. 5 meter lenger bort.
Øverst ligger en 2x5 stender (øye mål) på høykant.
Min teori er at det er rupanelet og panelet på utsiden som har en bærende funksjon sammen med den relativt grove stenderen i overkant? (Jeg skal ikke kappe opp noe mer rupanel før dette er avklart )
Taket er såvidt jeg kan se rett og fint, og det har jo stått siden 58 så helt feilbygd kan det jo ikke være.
Spørsmålene er altså to:
1. Stemmer min teori, dvs at rupanelet/panelet har en bærende funksjon og må vekseles av før jeg kan fortsette å kappe bort det for å bytte svillen?
2. Opprinnelig tanke var å skru på en stender langs veggen og holde opp den med donkraft for så å bytte svillen. Men nå blir det jo litt planendringer, hva er beste veien å gå nå? Jeg gjetter at jeg må bytte rupanelet hele veien ovenfra og ned for ikke å ha noen skjøt, så kanskje det er smidig å ta typ 60 cm om gangen der jeg fjerner rupanelet, kapper svillen og forsiktig bryter løs den fra plankene som er spikret fra utsiden (det er teglfasade utenfor som jeg gjerne vil slippe å rive). Så dra dit ny svill, skruer utsidens planker fra innsiden og så inn med isolasjon og legge på nytt rupanel på innsiden?
Jeg holder på og renoverer et enetasjes hus fra -58 og skal til å bytte svillen i en del av veggen pga vannskade. Men så når jeg tok bort rupanelet på en bit av veggen så finner jeg til min overraskelse ingen vertikale stendere!?
[bilde]
Dårlig bilde, men det man ser er en stående stender til venstre ved altandøren, men så er det helt tomt for stendere, også ved vinduet. Så kommer neste stender ca 5 meter lenger bort.
Øverst ligger en 2x5 stender (øyemål) på høykant.
Min teori er at det er rupanelet og panelet på utsiden som har en bærende funksjon sammen med den relativt grove stenderen i overkant? (Jeg skal ikke kappe opp noe mer rupanel før dette er avklart )
Taket er så vidt jeg kan se rett og fint, og det har jo stått siden 58 så helt feilbygd kan det jo ikke være.
Spørsmålene er altså to:
1. Stemmer min teori, dvs at rupanel/panelet har en bærende funksjon og må forskyves før jeg kan fortsette å kappe bort det for å bytte svillen?
2. Opprinnelig tanke var å skru på en stender langs veggen og holde opp den med jekk for å så bytte svillen. Men nå blir det jo litt planendringer, hva er beste veien å gå nå? Jeg gjetter at jeg må bytte rupanelet hele veien ovenfra og ned for å ikke ha noen skjøt, så kanskje det er smidig å ta typ 60cm om gangen hvor jeg tar bort rupanelet, kapper svillen og forsiktig bryter løs den fra plankene som er spikret fra utsiden (det sitter teglfasade utenpå som jeg gjerne vil slippe å rive). Så dra inn ny svill, skru utsidens planker fra innsiden og så inn med isolasjon og dra på nytt rupanel på innsiden?
Takk for innspill
I en annen tråd her på forumet har det blitt diskutert fenomenet at dør- og vinduskarmene er bærende. Virker så i ditt tilfelle. Muligens da i kombinasjonen med rupanel og fasadebord.
I en annen tråd her på forumet har det blitt diskutert fenomenet at dør- og vinduskarm er bærende. Virker så i ditt tilfelle. Muligens da i kombinasjon med rupanel og fasadebord.
Men burde det da ikke i det minste være reglar over/under vinduet? Og det er fortsatt nesten 2 meter mellom døren og vinduet, føles langt hvis det skulle være de som bærer opp hele herligheten?
Både vindu og altandøren er for øvrig byttet på slutten av 80-tallet, uten inngrep på veggen for øvrig. Er det rett og slett hvis de er bærende?
Hva er det som hindrer at du i stedet for rupanel bygger opp den nye veggen med stendere, OSB og gips...?
Det er så klart også en mulighet, men er det en fordel sammenlignet med å dra tilbake rupanelen og så ny gips på det?
Skader jo for så vidt ikke å sette inn noen stående stendere når man uansett holder på, uansett rupanel eller OSB, dog får det ikke plass spesielt kraftige ting siden området jeg har å bevege meg på er ca 70mm mellom rupanelen og de utenpåliggende bordene (så er det etterisolert utenpå det i forbindelse med at man satt teglfasade en gang i tiden). Skulle jo dog gå å bygge på hele veggen innover så man får inn i alle fall 95mm stender og litt mer isolasjon, noe som i seg selv er bra...
Det er langside, jeg savnet det, men oppdaterte startinnlegget nå.
Hadde det vært kortside, hadde jeg syntes det var mindre rart siden da bærer takstolene opp, men i dette tilfellet hviler det jo takstoler direkte på veggen man ser på bildet.
Men burde det da ikke i det minste være spikerslag over/under vinduet? Og det er fortsatt nesten 2 meter mellom døren og vinduet, føles langt hvis de skulle være de som bærer opp hele herligheten?
Både vinduer og terrassedøren er ellers byttet på slutten av 80-tallet, uten inngrep på veggen for øvrig. Er det rett og slett hvis de er bærende?
Ccarlbeck skrev:
Men burde det da ikke i det minste være spikerslag over/under vinduet? Og det er fortsatt nesten 2 meter mellom døren og vinduet, føles langt hvis de skulle være de som bærer opp hele herligheten?
Både vinduer og terrassedøren er ellers byttet på slutten av 80-tallet, uten inngrep på veggen for øvrig. Er det rett og slett hvis de er bærende?
Om vinduskarmen skal være bærende så må det jo sitte en kort stubb under respektive over, helt klart. Men det kan jeg ikke se på bildet ditt.
At vinduer og dør er byttet trenger ikke ha noen betydning. Huset holdt vel sammen under selve byttet.
Jeg har ingen anelse, vil bare nevne at akkurat denne typen vegg, med bærende karmer har vært diskutert før. Kan, eller kan ikke være så hos deg.
Men konstruksjonen ser jo sånn ut, da det ikke finnes noen stående spikerslag ellers.
Det er så klart også en mulighet, men er det en fordel sammenlignet med å trekke tilbake råsponten og så ny gips på det?
Gjør jo forsåvidt ikke noe å stoppe inn noen stående stendere når man likevel holder på, uansett råspont eller OSB, dog får det ikke plass spesielt kraftige doninger siden området jeg har å bevege meg på er ca 70mm mellom råspont og de utenpåliggende bordene (så er det etterisolert utenpå det i forbindelse med at man satte teglfasade en gang i tiden). Skulle jo dog gå å bygge på hele veggen innover så man får inn iallfall 95mm stender og litt mer isolering, hvilket i seg selv er bra...
Hva sitter det for plate på nåværende råspont?
Tretex, spon eller kanskje til og med masonitt...?
Og hvor tykk er platen henholdsvis råsponten?
Bør jo gå å få samme tykkelse som nåværende vegg med enten 70 eller 95mm stendere, og så OSB + gips eller bare gips.
Hva sitter det for plate på nåværende råspont? Tretex, spon eller kanskje til og med masonitt...? Og hvor tykk er platen respektive råsponten? Burde jo gå å få samme tykkelse som nåværende vegg med enten 70 eller 95mm stendere, og så OSB + gips eller bare gips.
Hva jeg kan se av det jeg har åpnet opp av veggen så sitter det fra innsiden sett: Masonitt | Råspont | 45mm liggende stendere som råsponten er spikret i (og mineralull) | tretex | ytterpanel | isolasjon | murstein
Masonitten er jo bare noen mm tykk, råsponten når 22mm.
Det er mexiteglstein som bare er ca 5cm tykt, så jeg har tolket det som at det kun er et overflatesjikt? Dog er det fullt mulig at det har blitt en del av den bærende konstruksjonen med årene etter hvert som veggen setter seg
Er bare hammarbandet konstruert for regelavstanden så er det ingen rariteter. Har du ingen konstruksjonstegninger? Veldig tvilsomt at teglet er bærende.
Det ser ut som en regel ved siden av altandøren og en rett til venstre for vinduspartiet?
Er bare toppsvillen konstruert for stolpeavstanden så er det ingen problemer. Du har ingen konstruksjonstegninger? Veldig tvilsomt at teglsteinen er bærende.
Det ser ut som en stolpe ved siden av terrassedøren og en like til venstre for vinduspartiet?
Ved siden av terrassedøren er det en type 95x95 stolpe, men så har jeg ikke funnet noen flere stolper før ca 5m bort, det man ser ved vinduet er dessverre bare en tynnere planke for å skjøte tretex platene typ. Holder en 2x5 stolpe på høykant, sammen med rupanel og ytterpanel, som bærende yttervegg? I så fall tror jeg nok at det er sånn det ligger til, og at jeg skal passe meg for å kappe bort mer rupanel
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.