Hei!

Bor i 1,5 plans villa fra 1909. Vi vurderer å rive en vegg på kjøkkenet i plan 1 og lurer på om dere tror at denne er bærende? Hvis den er bærende, hvordan kan man løse det?

Se vedlagte bilder med markert vegg.
Takk!

Plantegning av en 1,5-etasjes villa fra 1909 med en markert vegg i kjøkkenet på første etasje, foreslått for riving.
Tegning av tverrsnitt av en 1,5 plansvilla med mål i centimeter, viser markert vegg som vurderes for riving.

H Husbobban skrev:
Hei!

Bor i 1,5 plans villa fra 1909. Vi vurderer å rive en vegg på kjøkkenet i 1. etasje og lurer på om dere tror denne er bærende? Hvis den er bærende, hvordan kan man løse det?

Se vedlagte bilder med markert vegg. Takk!

[bilde]
[bilde]
Med stor sannsynlighet er den bærende. Man løser det ved å sette inn en bjelke av limtre eller stål.

Jeg tror det er en bærende vegg. Selv om bjelkene på andre etasje er som en del, ville den som støtter dem ikke bøyes for mye. Tegningen viser at spennet til ytterveggene er omtrent 8 m. Løsningen er å la 2-3 stokker være under taket som en bjelke, fordi jeg antar at veggene i denne bygningen er stokker. Ved siden av veggene ville jeg brukt søyler som støtter denne bjelken.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.