Hei!

Vi har flyttet inn i et hus som har en utbygging, men planløsningen der passer ikke for oss. For øyeblikket er det kun en tidligere åpning for veranda dør som leder til utbyggingen.

Å lage en større åpning i den gamle ytterveggen har vi allerede fått tilbud på og snekker skal hjelpe til med dette siden vi forstår at den er bærende da det er en gammel yttervegg.

Nå er mitt spørsmål om jeg kan ta ned innerveggen i utbyggingen?
Hvis det har noe betydning så planlegger vi deretter å ha en ny innervegg i samme retning, men 50-100cm til siden.
Plantegning med markerte vegger: rød for eksisterende vegger som skal fjernes, gul for ny veggplassering. Tekstkommentarer beskriver bærende vegg.

Takstoler på utbyggingen ser slik ut:
Takstoler og isolasjon i et loftsrom, med synlige trebjelker i taket. Utsikt fra siden med gul isolasjon på gulvet.

Tegninger fra byggetillatelse:
Plantegning av et hus med betegnelser som stue, kjøkken, bad/WC og rom; viser også fasaden mot øst. Byggdokument med detaljer om takkonstruksjon, brannsikkerhet og ventilasjon, stemplingsdato 1999. Plantegning av utbygging med håndskrevne notater og mål for vegger og takstoler.

Finnes det noen måte jeg kan kontrollere dette på egen hånd eller er konstruktør det eneste alternativet?

• Plantegning av hus med håndskrevne notater om rom, bjelker og vegger i et byggprosjekt.
BirgitS
Denniis Denniis skrev:
Å lage en større åpning i den gamle ytterveggen finnes det allerede et tilbud på, og snekker skal hjelpe til med dette da vi forstår at den er bærende siden det er gammel yttervegg.
Snekkere har ingen utdannelse i å dimensjonere bjelker og søyler samt kontrollere om underlaget tåler vekten av søylene. Du trenger en byggkonstruktør som kan gjøre de beregningene som du nok trenger å sende med i din byggemelding.

Den byggkonstruktøren kan da også se om det trengs noen forsterkninger for at det skal være mulig å flytte innerveggen og om det trengs byggemelding for det også. Det du kan begynne med er å kontrollere om bjelkene er skjøtt over den eksisterende veggen.

Jeg har sendt e-post til kommunen for å sjekke hva jeg trenger å gjøre, samt om de kan se på byggesøknaden om min mellomvegg er bærende eller ikke. Men jeg har ikke fått noe svar ennå.

Snekkeren virket veldig sikker på hva som skal gjøres, og jeg opplevde at det ikke var noen problemer med akkurat ytterveggen. Men jeg skal selvfølgelig gi kommunen det de etterspør.

Jeg skal forsøke å sjekke om det finnes en eventuell skjøt. Hvis det ikke er en skjøt, tyder det på at den ikke er bærende da?

BirgitS
Denniis Denniis skrev:
Snekkeren virket veldig sikker på hva som skal gjøres, og jeg opplevde som at det ikke var noen rare ting rundt akkurat ytterveggen. Men jeg skal selvfølgelig gi kommunen det de etterspør
Dessverre finnes det en del skrekkeksempler i noen tråder der snekkere er de som har dimensjonert bjelker som ikke i det hele tatt tåler påkjenningene.

Denniis Denniis skrev:
Jeg skal prøve å ta en titt på evt. skjøt. Hvis det ikke finnes skjøt, heller det mot at det ikke er bærende da?
I alle fall er det motsatt, hvis det er skjøtet over veggen, må det fortsette å være støtte for skjøten, eller så må man gjøre om bjelkelaget.

• Liker
kashieda og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.