Hei!
Jeg lurer på om en vegg i kjelleren er mulig å fjerne. Den er mellom det som i dag er syrom og vaskerom. Vaskerommet skal bygges i en annen del av huset, og det sammenslåtte rommet kan brukes som soverom.
Det er en kjelleretasje med full takhøyde og fullstore vinduer (sokkel). Veggen er i lettbetong. Bjelkelag av betong.
Hvordan vet jeg om jeg kan ta ned veggen?
Jeg lurer på om en vegg i kjelleren er mulig å fjerne. Den er mellom det som i dag er syrom og vaskerom. Vaskerommet skal bygges i en annen del av huset, og det sammenslåtte rommet kan brukes som soverom.
Det er en kjelleretasje med full takhøyde og fullstore vinduer (sokkel). Veggen er i lettbetong. Bjelkelag av betong.
Hvordan vet jeg om jeg kan ta ned veggen?
Sukk.
Det går utmerket å be om råd her for å få en oppfatning av hva som gjelder. Vi har hatt enestående dyktige forummedlemmer innen dette området. Dessverre har den jeg først og fremst tenker på gått bort.
Med den innstillingen du torgfører kan man jo like gjerne legge ned hele forumet.
Det er ingen motsetning til at det er ytterst klokt å benytte en konstruktør før man går i gang. Er det en bærende del, bør man også kontakte sitt byggesaksavdeling som sannsynligvis vil kreve at det finnes en uttalelse fra en konstruktør.
Det går utmerket å be om råd her for å få en oppfatning av hva som gjelder. Vi har hatt enestående dyktige forummedlemmer innen dette området. Dessverre har den jeg først og fremst tenker på gått bort.
Med den innstillingen du torgfører kan man jo like gjerne legge ned hele forumet.
Det er ingen motsetning til at det er ytterst klokt å benytte en konstruktør før man går i gang. Er det en bærende del, bør man også kontakte sitt byggesaksavdeling som sannsynligvis vil kreve at det finnes en uttalelse fra en konstruktør.
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 412 innlegg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6.412 innlegg
Det jeg kommer til å tenke på fra lignende tråder med kjellere er at veggen som eventuelt skal fjernes kanskje fungerer støttende mot jordmassene som virker på ytterveggen, dvs ikke bare belastning fra etasjene ovenfor.
Jeg ser få moment med like høye innsatser som å rive potensielt bærende strukturer. El- og vanninstallasjoner kan ha lignende konsekvenser men der er løsningene mer likartede og mindre plass- og bygningsunika. Derfor synes jeg at din tanke om at forumet like gjerne kan legges ned med en sånn innstilling er haltende.mexitegel skrev:
Sukk.
Det går utmerket å be om råd her for å få en oppfatning om hva som gjelder. Vi har hatt enestående dyktige forummedlemmer innen dette området. Dessverre har den jeg først og fremst tenker på dessverre gått bort.
Med den innstillingen du forfekter så kan man jo like gjerne legge ned hele forumet.
Det er ingen motsetning mot at det er ytterst klokt å ansette en konstruktør før man skrider til verket. Er det en bærende del så skal man jo også kontakte sitt byggesakskontor som sannsynligvis kommer til å kreve at det finnes en uttalelse fra en konstruktør.
Problemet for TS er å vite hva som er et godt råd og ikke. I nesten hver tråd er det noen som har feil i sak, men som er skråsikre i sitt innlegg. Det vil si det blir vanskelig å agere ut fra svarene. Det vil uansett være behov for en konstruktør før veggen rives (om ikke TS er uforsiktig, men da hadde nok veggen allerede vært borte).
Hei!Den ofrivillige klåparen skrev:Jeg ser få momenter med like høye innsats som å rive potensielt bærende strukturer. El- og vanninstallasjoner kan ha lignende konsekvenser, men der er løsningene mer likartede og mindre plass- og bygningsunike. Derfor synes jeg at din tanke om at forumet like gjerne kan legges ned med en sånn innstilling er haltende.
Problemet for TS er å vite hva som er et godt råd og ikke. I nesten hver tråd finnes det noen som tar feil i saken, men som er skråsikker i sitt innlegg. Det vil si det blir vanskelig å agere ut fra svarene. Det vil uansett være nødvendig med en konstruktør før veggen rives (om ikke TS er uforsiktig, men da hadde vel veggen allerede vært borte).
Jeg tar gjerne imot tanker i saken fra andre kunnskapsrike i forumet. Å engasjere en konstruktør til sist er sikkert nødvendig, men i forumet håper jeg det finnes kunnskap for at jeg skal vite om det er verdt å satse på denne ideen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 183 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.183 innlegg
Skulle det fungere å bare ha en døråpning (med eller uten dør) mellom de to rommene?
Avhengig av romstørrelsen kunne det mindre rommet fungere som en sovealkove, skrivebordshjørne eller walk-in closet. Det blir jo mindre arbeid uansett om veggen er bærende eller ikke.
Har dere tenkt noe på ventilasjonen?
Et soverom bør ha tilluft mens en vaskerom og en toalett normalt har avtrekk.
Avhengig av romstørrelsen kunne det mindre rommet fungere som en sovealkove, skrivebordshjørne eller walk-in closet. Det blir jo mindre arbeid uansett om veggen er bærende eller ikke.
Har dere tenkt noe på ventilasjonen?
Et soverom bør ha tilluft mens en vaskerom og en toalett normalt har avtrekk.
Og du leser eller velger å ikke forstå hva jeg skriver. Jeg dro det bare til en ekstrem på samme måte som du gjorde i ditt første innlegg.Den ofrivillige klåparen skrev:Jeg ser få øyeblikk med like høye innsats som å rive potensielt bærende strukturer. El- og vanninstallasjoner kan ha lignende konsekvenser, men der er løsningene mer likeartede og mindre plass- og bygningsunike. Derfor synes jeg at din tanke om at forumet like gjerne kan legges ned med en slik innstilling er haltende.
Problemet for TS er å vite hva som er et godt råd og ikke. I nesten hver tråd er det noen som tar feil i sak, men som er skråsikker i sitt innlegg. Det vil si at det blir vanskelig å handle ut fra svarene. Det vil uansett trenges en konstruktør før veggen rives (om ikke TS er uforsiktig, men da hadde nok veggen allerede vært borte).
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 389 innlegg
Jeg ville spontant ikke avskrive den som bærende.
Har du ingen armeringstegning av betongdekke?
Har du ingen armeringstegning av betongdekke?