Trenger råd angående en vegg i et hus fra forrige århundreskifte. Ønsket er å helt fjerne den, eller i det minste redusere den så mye som mulig. På tegningen nedenfor kan dere se veggen markert i rødt. Som vist på tegningen fra 80-tallet var veggen betydelig lengre og delte opp kjøkkenet mot stuen. Den delen av veggen som er revet av hvem jeg mistenker er forrige eier, var laget av tre. Den gjenværende veggstumpen som jeg nå ønsker å rive er av murstein, og jeg begynner å lure på om den kan være bærende? Kan det være praktiske årsaker til at den er laget av murstein, som at det har stått en kakkelovn i tilknytning til veggen?
Noen som har en anelse om dette? Kan legge til at veggen er ca.15 cm bred
At veggen er av tegl skyldes sikkert at det er eller har vært en peis i hjørnet. Den runde saken på tegningen er trolig en kakkelovn. Akkurat regler for brannsikkerhet er blant de eldste byggreglene vi har.
Hvorvidt teglveggen er bærende er ikke lett å vite. Jeg har selv et hus fra tidlig 1900-tall og har en gang gjort meg bort på at en veggstubb jeg rev som i følge alle dagens byggemetoder burde vært ikke-bærende faktisk var det likevel. Som vel var, var det lett løst, det var bare en hanebjelke på en eneste takstol som var støttet på veggen og det var lett løst med en ekstra bjelke på loftet.
Årsaken til at i prinsippet alle vegger i gamle hus kan være bærende, og da særlig vegger nær skorsteiner, er at alle former for beslag og lignende var dyrt på den tiden ettersom det var håndsmidd. For å veksle av veggene nær en skorstein trengtes beslag som gjør det samme som dagens bjelkesko. Men en bjelkesko i dag er masseprodusert og koster noen tiere. Tilsvarende smidd beslag var nok betydelig dyrere. Så selv om det bare var ett eneste som man sparte inn, så var det verdt det. For hvem skulle for øvrig være så dum at man fjernet en vegg? Åpne planløsninger var nok ikke på moten da...
Men en murt "vinge" som denne på en teglvegg eller skorstein kan også stabilisere veggen eller skorsteinen slik at den ikke knekkes av laster ovenfra, eller for den saks skyld sin egen tyngde. Så det er ikke bare eventuelle etasjeskiller over veggen du må kontrollere, men også det som veggen knytter seg til.
Ja, akkurat det har vært to kakkelovner i huset en gang i tiden, hvorav en i tilknytning til veggen som jeg ønsker å ta ned.
Krevende å ta hensyn til at veggstumpen skulle være stabiliserende for ytterveggen den står mot. Det kan tillegges at senere tilbygg har kommet til i tilknytning til den ytterveggen, så den burde være godt oppstaget.
Den tverrgående bjelken som synes stikke ut fra veggen oppe går tvers over hele pipen parallelt med ytterveggen helt bort til neste mellomvegg på tegningen, til venstre for "rivningsveggen". Lurer på om "rivningsveggen" i spørsmålet fungerer som støtte til denne tverrbjelken eller om den hviler på bjelkeskoen mot tverrgående bjelke?
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.