Hei,
Mitt første innlegg!
Kjøpte hus for et par uker siden, innflytting i juli. En hel del som skal renoveres og vi vil begynne med å rive to vegger rundt kjøkkenet for å få åpen planløsning.
Har bestilt tegninger fra bygningsetaten for å sikre at veggene ikke er bærende, men har veldig vanskelig for å tolke bildene. Kommer antagelig til å måtte ansette en konstruktør (man vil jo ikke at taket skal rase ned over en når man spiser middag) men er nysgjerrig - Hva sier dere eksperter, tror dere veggene er bærende? Den ene ser litt tykkere ut på bildet?
Om den skulle være bærende, hvor stort arbeid er det å gjøre en avveksling?
Veldig takknemlig for alle svar!!
Mitt første innlegg!
Kjøpte hus for et par uker siden, innflytting i juli. En hel del som skal renoveres og vi vil begynne med å rive to vegger rundt kjøkkenet for å få åpen planløsning.
Har bestilt tegninger fra bygningsetaten for å sikre at veggene ikke er bærende, men har veldig vanskelig for å tolke bildene. Kommer antagelig til å måtte ansette en konstruktør (man vil jo ikke at taket skal rase ned over en når man spiser middag) men er nysgjerrig - Hva sier dere eksperter, tror dere veggene er bærende? Den ene ser litt tykkere ut på bildet?
Det der ser ut som leiligheter. Rekkehus av noe slag eller?N Nollkollmenglad skrev:Hei,
Mitt første innlegg!
Kjøpte hus for et par uker siden, innflytting i juli. En god del som skal renoveres og vi vil begynne med å rive to vegger rundt kjøkkenet for å få åpen planløsning.
Har bestilt hjem tegninger fra bygningsetaten for å sikre at veggene ikke er bærende, men har veldig vanskelig for å tolke bildene. Kommer antagelig til å måtte ansette en konstruktør (man vil jo ikke at taket skal rase ned over en når man spiser middag), men er nysgjerrig - Hva sier dere eksperter, tror dere veggene er bærende? Den ene ser litt tykkere ut på bildet?
I dette tilfellet er det ikke riktig så lett å vite hva som er hva faktisk. Jeg gjetter at takfoten løper langs med alle stuer oppover i bildet, samt motsatt side nedover.
Vanligvis går bjelkelaget på tvers så å si. Dvs. i samme retning som takstolene sitter.
Hvis du har en åpen loft så kan du gå opp og se hvordan loftsbjelkelaget er lagt. Hvis det derimot er overetasje med rom så kan man ikke se på slik vis.
Hvis du ikke har så stor erfaring i disse spørsmålene bør du definitivt ansette en konstruktør. Det er umulig for oss å si hvilke vegger som er bærende og ikke kun ved hjelp av tegningene du vedla.
Hadde du vedlagt tegninger på et vanlig hus, hadde jeg kunnet fortelle deg med veldig stor sikkerhet hva som er bærende og hva som ikke er det og du hadde kunnet begynne avveksling og riving, men ikke i dette tilfellet.
Hei!
Tusen takk for svaret ditt, setter virkelig pris på det.
Det er et enderekkehus, to plan + loft. Tror du en erfaren håndverker kan avgjøre det ved å se på det og gå opp på loftet, eller er det best å uansett engasjere en konstruktør.
Kanskje et kjempe dumt spørsmål, men kan tegningen av loftet eller rekkehusrekken si noe mer?
Tusen takk for svaret ditt, setter virkelig pris på det.
Det er et enderekkehus, to plan + loft. Tror du en erfaren håndverker kan avgjøre det ved å se på det og gå opp på loftet, eller er det best å uansett engasjere en konstruktør.
Kanskje et kjempe dumt spørsmål, men kan tegningen av loftet eller rekkehusrekken si noe mer?
Bjelkelaget er et støpt hvelv, betongbjelkelag. Du har gode og detaljerte konstruksjonstegninger.
Ettersom du bor i et rekkehus med 3 boliger, er det enda viktigere at det blir rett så ingen andre rammes av eventuelle feil.
Mitt råd er å ta kontakt med en konstruktør som kan komme ut, se på tegningene og peke ut hvor og hvordan dere skal utveksle. Han kan sikkert angi mer nøyaktig hva dere skal bruke osv., så dere kunne gjort arbeidet selv om det ikke blir for innviklet.
Slå ikke ut noen vegger sånn uten videre uten å vite hva dere gjør, for da er dere ansvarlige hvis andre skades.
Ettersom du bor i et rekkehus med 3 boliger, er det enda viktigere at det blir rett så ingen andre rammes av eventuelle feil.
Mitt råd er å ta kontakt med en konstruktør som kan komme ut, se på tegningene og peke ut hvor og hvordan dere skal utveksle. Han kan sikkert angi mer nøyaktig hva dere skal bruke osv., så dere kunne gjort arbeidet selv om det ikke blir for innviklet.
Slå ikke ut noen vegger sånn uten videre uten å vite hva dere gjør, for da er dere ansvarlige hvis andre skades.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Veggen mellom kjøkken og stue er bærende, trolig ikke de øvrige veggene rundt kjøkkenet. Den første veggen bør være av armert betong. Øvrige vegger bør være av tre eller lettbetong. Når er huset bygget?
@justusandersson Takk for ditt svar! Det er bygget -79.
Rekkehusene som kommer ut til salg de senere år har åpen planløsning men gjetter da at noen type av avveksling har blitt gjort?
Skal ringe en konstruktør på mandag og sjekke hva som gjelder. Vi har snakket med en erfaren håndverker som mente han visste hvordan man går frem dersom veggen er bærende (nevnte ikke behov for konstruktør) men det kanskje trengs en konstruktør for å få noen type av vurdering og instruksjon til håndverkeren?
Rekkehusene som kommer ut til salg de senere år har åpen planløsning men gjetter da at noen type av avveksling har blitt gjort?
Skal ringe en konstruktør på mandag og sjekke hva som gjelder. Vi har snakket med en erfaren håndverker som mente han visste hvordan man går frem dersom veggen er bærende (nevnte ikke behov for konstruktør) men det kanskje trengs en konstruktør for å få noen type av vurdering og instruksjon til håndverkeren?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med en betongdekke finnes det ikke rom for utsparinger. Bærende vegger kan ikke røres og ikke-bærende kan fjernes. En snekker kan hjelpe dere med å konstatere hvilket materiale veggene er bygget av. Jeg tror ikke det finnes noe behov for en konstruktør. Reisverkvegger av tre er aldri bærende til et betongdekke.
@justusandersson Mange av naboene har revet begge veggene, men latt den kraftigere delen av veggen mot stua stå, som den ene pilen peker mot. Hva tror du om å gjøre det? Andre har revet hele den veggen men latt den tynne veggen mot gangen være igjen, men det er ikke aktuelt selv om det ville vært mulig..
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den tykke delen til høyre kan være en slags sjakt. Det bør fremgå hvis man banker på den. Den finnes ikke med på konstruksjonstegningen. Partiet som er under vinduet kan man alltid sage bort. Ellers står jeg fast ved det jeg skrev tidligere.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Rev en icke bärande vägg, ska nu sälja huset.
Utbyggnad och tillbyggnad -
Kan man lese ut om veggen er bærende?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bjelke til bærende vegg?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Bärande vägg? W-takstolar
Planlösningar -
Bærende vegger i 70-tallshus
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi