Det er alltid lurvete med gamle hus, men vil si at røde er bærende og blå er ikke det :)

• Liker
Pappaleif
  • Laddar…
Ser vel ut som de har lagt en bjelke mellom den lille røde markeringen og den andre litt lenger.
Det hadde de vel ikke gjort om den ikke skulle bære noe, så mitt tips er at den røde er bærende men ikke den blå.

Om det nå er fagverkstakstoler burde ikke bærende innervegger være nødvendig. Finnes det ingen dokumentasjon på takstolene?

K Kane skrev:
Om det nå er fagverkstakstoler burde ikke bærende innervegger være nødvendige. Finnes det ingen dokumentasjon på takstolene?
Ok, betyr "fagverk" at de burde være selvbærende? Jeg skal se etter mer dokumentasjon.

P Pappaleif skrev:
Ok, betyr "fagverk" at de burde være selvbærende?
Ja.

A Argastesnickaren skrev:
Ser vel ut som de har lagt en bjelke mellom den lille røde markeringen og den andre litt lenger. Det hadde de vel ikke gjort om den ikke skulle bære noe, så mitt tips er at den røde er bærende, men ikke den blå.
Jeg tenkte også på den stiplede linjen. Eller er den der for at man kanskje hadde alternativet å lage et soverom der? Samme strek finnes jo ikke i gangen over det åpne området der...

Hvordan ser det ut i taket, finnes det en bjelke.
Man blir jo litt skeptisk når det er tegnet en liten veggstump nærmest ytterveggen (rødmarkert)
Hvorfor ha den der om den ikke fyller noen funksjon?

Vi har ikke flyttet inn enda så kan dessverre ikke se på loftet eller gi bedre bilde enn dette:
Interiørbilde av stue med to portretter på veggen, et lite bord med orkidé og lysestake, og en rød stiplet linje langs en bjelke i taket.
streket linje er ned et stykke fra taket der.

P Pappaleif skrev:
Vi har ikke flyttet inn ennå, så kan dessverre ikke sjekke på loftet eller gi bedre bilde enn dette:
[bilde]
stiplede linje er ned et stykke fra taket der.
Da er det jo bygget en hvelving, sannsynligvis med en bjelke i.

Då er der jo bygd et bue, formentlig med en bjelke i.
Okei. Så hvis jeg vil åpne opp, vil det kreves noe lignende over hele den røde biten? Det finnes ingen måte å fordele det på loftet for å få et glatt innertak uten bue?

Det er jo det som er litt rart.
Fagverkstakstoler skal bære vekten selv.
Samtidig er det laget et hvelv i stedet for å åpne opp helt.
Det må sjekkes hvorfor det ser ut som det gjør.
Trengs det en bjelke nå så trenger man det senere også, og da hele strekningen som er rød.

Det er jo det som er litt merkelig.
Fackverkstakstolene skal bære vekten selv.
Samtidig er det laget en bue i stedet for å åpne opp helt.
Det må sjekkes hvorfor det ser ut som det gjør.
Trengs det en bjelke nå så trenger man det senere også, og da hele strekningen som er rød.
Kan det være av rent estetiske grunner for å "ramme inn" spisestuen litt? Jeg skal prøve å undersøke mer på stedet i uken. Takk for hjelpen så langt (y)

BirgitS
Det sikreste er jo at du tar inn en byggekonstruktør som kan se på tegninger og hvordan det ser ut i virkeligheten.

Men normalt er det slik at fagverkstakstoler gjør at ingen innervegger er bærende, men hvis det er et hus som er satt sammen av ferdige "elementer" så kan det bli annerledes.

Man har ikke alltid vært like begeistret for åpne planløsninger som de fleste er i dag, så det kan ha vært slik at man ønsket å skille spisestuedel og stuedel. Det kan også være en slags markering av at det var mulig å velge mellom åpent og dør (for de som ønsket et ekstra soverom eller en spisestue som ikke ble forstyrret av barn i andre deler av huset).

• Liker
Pappaleif
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.