Ytterligere et spørsmål om bærende vegger. ;-) Vi vil ta ned veggen som avgrenser kjellertrappen. Slik at det blir en åpen trapp ned til den innredede kjelleren og ikke en kjellerdør. Da kommer spørsmålet. Er den bærende på noen måte? Den går ikke langs med mønet, men jeg legger ved noen bilder (originaltegninger) og lurer på om noen her kan tolke disse korrekt? Legger ved både konstruksjonstegning, seksjonstegning, loftsbjelkelag og takstoler. Har markert veggen med rosa. Svært takknemlig for hjelp!

• Original byggnadsritning med markert rosa linje som indikerer en eventuell bærende vegg ved kjellertrapp.
  • Bygningstegning med en rosa markering som viser en vegg nær kjellertrappen.
  • Original konstruksjonstegning med rosa markering av vegg ved kjellertrapp. Viser rammeverk og dimensjoner for eventuell bærende funksjon.
  • Arkitekttegning av hus med takstoler og mål, inkludert markeringer for en vegg som skal fjernes.
  • Original konstruksjonstegning av en bygning, som viser plasseringen av bærende vegger. En vegg er markert med rosa for vurdering.
Studerer man tegningen over loftsbjelkelaget ser man at de rosamarkerte veggene ikke er bærende. Derimot hadde jeg gjerne tatt del av en komplett tegning med all tekst, så oppbyggingsmåten hadde blitt klarere.

Absolutt. Er det alle tegningene du vil se @justusandersson ? Eller akkurat de over loftsbjelkelag? Stor takk for svaret så langt!

Jeg vil gjerne se både tekst som beskriver byggemåten i første etasje, samt forklaringer til teksten som finnes på plantegningen.

Dessverre har jeg ingen beskrivende tekster. Bare en masse tegninger. Kan disse være til hjelp? Dels bunnbjelkelag og dels murningstegning. Den stiplete linjen mellom murstock og bokstav A er en T-bjelke som ligger i taket for å bære av i kjelleren. Kan dette gi noen ledetråder?

Og her kommer bildene. ;-)

• Gammel arkitekttegning av grunnplan for bygning med detaljerte mål og notater, inkludert seksjoner for garasje og veranda.
  • Byggetegning med mål og dimensjoner for en struktur, inkludert syllmåt og bjelker, på gulaktig papir.
Det ser ut til å være et tidlig elementhus. Svenska Trähus i Tranås?

J justusandersson skrev:
Det virker å være et tidlig elementhus. Svenska Trähus i Tranås?
Et egnahems hus i Enskede (Stockholm) faktisk. Solgt i byggesett så vidt jeg forstår det.

Men du står ved fortsatt ved standpunktet at veggen ikke er bærende @justusandersson ?

Absolutt. Gøy med litt byggehistorie også.

• Liker
Danmen
  • Laddar…
Takk for svar!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.