2.838 lest ·
15 svar
3k lest
15 svar
Bærende stålbjelke - føre ventilasjonsrør igjennom?(BRL)
Side 1 av 2
Bor i et borettslag og har litt problemer med å finne ledige ventilasjonskanaler. Jeg vil sannsynligvis måtte legge om ventilasjonen fra mitt bad til en kanal i gangen, men det er en ca 30 cm tykk stålbjelke i veien. Mitt spørsmål er nå om det er mulig å føre ventilasjonen gjennom denne stålbjelken og styrke den under? Jeg vil selvfølgelig søke om tillatelse fra borettslaget, og jeg antar at jeg må ta inn en bygningsingeniør?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Nei det får man trolig ikke gjøre. Oftest får man jo dra rundt bærende konstruksjoner om man nå ikke tegner det inn direkte i byggnationen.
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
Hva er formålet med flyttingen og hvor finnes eksisterende ventilasjon?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 innlegg
Om det er eneste vei, så tror jeg at det kan være mulig å dra den gjennom bjelken. Om man lager et rundt hull midt i en bjelke, så svekkes bjelken, men et hull på rett sted gir en rett marginal svekkelse. La en konstruktør regne på det.
Så er det en annen sak at det kan være en ganske omfattende innsats å skjære et slikt hull i en bjelke. Normalt bearbeider man nok med skjærebrenner, men varmen fra den kan nok svekke bjelken ytterligere. Pluss at det kreves ganske mye brannsikring, brannvakt i typ et døgn osv. om man bruker skjærebrenner innendørs.
Så er det en annen sak at det kan være en ganske omfattende innsats å skjære et slikt hull i en bjelke. Normalt bearbeider man nok med skjærebrenner, men varmen fra den kan nok svekke bjelken ytterligere. Pluss at det kreves ganske mye brannsikring, brannvakt i typ et døgn osv. om man bruker skjærebrenner innendørs.
Det har blitt gjort en del "moderniseringer" i dette huset de siste 10 årene. Jeg er nyinnflyttet. Vår kanal er kapret av naboen ovenfor, og vi lå med vårt bad på naboen under sin kakkelovnskanal. Vi gikk med på å flytte vår kanal slik at de kan bruke sin kakkelovn, og de står for kostnaden. Men firmaet som utførte jobben med naboens kakkelovnskanal har ikke vært helt ærlige, så nå sitter vi med valget å trekke en stygg overligger tvers gjennom leiligheten. Kanalene i gangen ble stengt da de bygde loftsleiligheter på begynnelsen av 2000-tallet, så mitt alternativ nå er å trekke et rør ut til kjøkkenet. Men jeg vet ikke om det er greit å ha kjøkken og bad på samme kanal?
Virker ikke som en god idé å gå gjennom stålbjelken hvis det krever alt det arbeidet.
Virker ikke som en god idé å gå gjennom stålbjelken hvis det krever alt det arbeidet.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Og en separat ventilasjon ut gjennom veggen med en paxvifte er ikke et alternativ? Det høres jo ikke direkte ut som ventilasjonen for øvrig er samordnet på noe vis uansett.
Hei Stefan? Hvordan mener du da? Det finnes to alternativer om jeg uansett må trekke et rør gjennom leiligheten.
1. er å trekke den i gangen, noe som ville se ok ut. Da ville bad og kjøkken være på samme kanal, men inngangshull fra forskjellige sider av en vegg. Kunne jeg i så fall sette pax vifter i både bad og kjøkken?
2. Er å trekke inn i gjesterommet. Det ville rett og slett se for jævlig ut, men da er badet koblet på en egen kanal.
1. er å trekke den i gangen, noe som ville se ok ut. Da ville bad og kjøkken være på samme kanal, men inngangshull fra forskjellige sider av en vegg. Kunne jeg i så fall sette pax vifter i både bad og kjøkken?
2. Er å trekke inn i gjesterommet. Det ville rett og slett se for jævlig ut, men da er badet koblet på en egen kanal.
Medlem
· Östergötland
· 253 innlegg
Bad og kjøkken går normalt på samme stam i leiligheter, har dere sentralvifte på taket?
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
Med tanke på kakkelovner og at de har tatt skorsteinsrør i besittelse, så høres det jo ikke ut som noe hus med noe sentral ventilasjon direkte... Enklest er nok som sagt en separat paxvifte ut gjennom veggen på badet og så en annen løsning på kjøkkenet.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
jeg mener såklart ut gjennom yttervegg men det kanskje ikke finnes noen slik i baderommet? Da blir det jo litt vanskeligere såklart.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 innlegg
hvorfor det om det gjøres korrekt? Mener jo ikke at du skal hacke hull selv uten borer man og monterer korrekt så er det jo snarere en forbedring.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 innlegg
Strengt formelt er det jo opp til foreningen å sørge for at det finnes ventilasjon fra ditt baderom. Har de godkjent at andre kobler seg på din kanal, så må foreningen løse det.
Men la en bygningsingeniør se på muligheten for å gå gjennom bjelken. Det bør ikke trenge å koste mer enn 3 - 4 timer å regne og se på det. OM det går holdfasthetsmessig, så må man se på passende hulltagningsmetode.
Men la en bygningsingeniør se på muligheten for å gå gjennom bjelken. Det bør ikke trenge å koste mer enn 3 - 4 timer å regne og se på det. OM det går holdfasthetsmessig, så må man se på passende hulltagningsmetode.