renoverer bad og tenkte å bytte ut det gamle avløpet som ligger inngjort i bjelkelaget, men jeg blir nervøs over bæreevnen når jeg begynner å pigge. Finnes det noen risiko ved å pigge opp dette gamle avløpet for å legge ned et nytt på omtrent samme sted.
Det kjennes som at det ligger veldig overflatisk, så jeg kommer ikke til å komme så veldig langt ned, men likevel er det jo et 110 avløp som skal ned.
Bedre å ta på samme sted det ligger i dag sammenlignet med å svekke med en ny renne tenker jeg.....,,,,
Bjelkelagets tykkelse er ca 16 cm, sokkelvilla, bærende betongvegg i kjelleren typ 1 meter fra toalettavløpet der stammen går ned rett i nærheten av denne veggen.
Betonghulstein i kjellervegg
Betongdekke over hele kjelleren

• Gulv med eksponerte rørdeler, inkludert et grått fleksibelt avløpsrør, mot en uferdig kryssfinervegg med vertikale trestendere.
  • Bilde av et bad under renovering med gammelt synlig avløp i et betonggulv. Uferdig vegg med åpne trestendere vises i bakgrunnen.
Den gamle stammen går vel rett gjennom bjelkelaget? Det burde være enklere å ansette en betongborer som tar opp et nytt hull med et rent snitt og deretter bare skrote det gamle. Forsøk å unngå armeringen ved boring. Legg ingen rør horisontalt i betongbjelkelaget.

Ja stammen går rett gjennom bjelkelaget, så svinger den av langs oversiden av bjelkelaget. Jeg ser avløpsrørets topp, og siden alt skal være på samme sted, ville jeg gjerne ha plassert det der det gamle ligger.........
Du mener at jeg skal lage hull gjennom bjelkelaget på 3 steder i forskjellige dimensjoner og så koble det sammen under bjelkelaget, hvis jeg forstår deg rett. De havner veldig dårlig der nede i kjelleren samt lav takhøyde......

Spørsmål: Kan man svekke bjelkelaget ved å fjerne de gamle rørene som ligger rett i toppen av betongen? De har vel ingen bæreevne der de ligger i dag?

Jeg oppfattet ikke at det var tre hull det var snakk om. Så lenge du ikke borer gjennom armeringen er det imidlertid ingen holdfasthetsproblemer med tre hull. Å bore er mer skånsomt mot bjelkelaget enn å pigge. Hvis de gamle rør ligger riktig, hvorfor vil du da pigge dem opp?

Gamle 70-tallsrør, den hvite varianten, eggeskallrør har jeg hørt noen kalle dem. Føler at man tar en snarvei om man ikke benytter anledningen til å bytte dem........

OK, da er jeg med. Gamle støpejernsrør er det sjelden grunn til å pigge opp på så korte strekninger. Sjekk med en betongsager. Han kan nok sage opp (men med litt større radius) også der rørene sitter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.