Skal sette inn et stort vindu og nå lurer jeg på hvordan jeg skal veksle av takstolen.

Hvilken av følgende måter skal jeg veksle av på, eller skal jeg gjøre på en annen måte? :)

• 3D-tegning av trebjelke med innskårede målinger for takstol, 220 mm dyp og 45 mm bred.
  • Illustrasjon av en bygningsramme med dimensjoner 220 mm x 90 mm, brukt som alternativ løsning for avveksling av takstol ved vindusinstallasjon.
S
Her ønsker jeg at avdøde justus kunne komme med et innspill, tror ikke mange på forumet kan gi deg et beregnet svar. Jeg gjetter at alt 2 er vanligst.

• Liker
Luddis_1 og 2 andre
  • Laddar…
Alternativ 2, glem heller ikke å kontrollere at veggregelen holder som bjelken er tenkt å legges opp på.

Alternativ to. Ingen rariteter.

B bossespecial skrev:
Alternativ 2, glem heller ikke å kontrollere at veggregelen holder som bjelken er tenkt å legges opp på.
Det er en 45x170, men det skal vel funke?

• Liker
AG A
  • Laddar…
M mattiasohult skrev:
Det er en 45x170, men det skal vel funke?
Nå skal jeg vel riktignok være helt sikker. Hvor bredt er det tenkte vinduet?

A AG A skrev:
Nå skal jeg vel i og for seg være helt sikker. Hvor bredt er det tenkte vinduet?
2400mm

M mattiasohult skrev:
2400mm
Det var ganske stort. Har du lett plate-, papptak, eller tungt tegl-, betongtak? Enetasjes hus, eller 1 1/2-etasjes?

A AG A skrev:
Det var ganske stort. Har du lett plåt-, papptak, eller tungt tegel-, betongtak? Enplansvilla, eller 1 1/2-plan?
Det er betongpanner. Et plans med fribærende takstoler.

Litt uklart om det er 1 eller 2 takstoler som vekseles av

M mattiasohult skrev:
Det er betongtakstein. Ett plan med fribærende takstoler.

Litt uklart om det er 1 eller 2 takstoler som vekslas av
Dessverre tror jeg at du kan bli nødt til å sette inn en limtredrager i stedet. Det blir en ganske betydelig last som skal tas ned. Uten ordentlige underlag kan jeg dessverre ikke hjelpe deg mer.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Det er avvekslet for et par vinduer & dører fra fabrikk (gullringshus bygget 79). Der har man vekselordnet ifølge alternativ 1, burde vel ikke bli noen større forskjell?

BirgitS
Lengden på avvekslingen har veldig stor betydning for hvor mye last den skal tåle.

Lovlig skal alle inngrep i bærende konstruksjon ha en godkjent byggemelding før arbeidet påbegynnes.

• Liker
mattiasohult
  • Laddar…
Fikk anbefalingen om å lime & skru sammen 2 stk. 45x220 bjelker for å lage en egen limtre og gjøre ifølge alternativ 2.

Dette er altså noe dere ikke ville råde meg til å gjøre? :)

BirgitS
Det er jo noe som må beregnes ut fra taklast inkl. snø osv., og det gjør jo en byggekonstruktør best.

• Liker
Wasssp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.