7.299 lest ·
8 svar
7k lest
8 svar
Avveksling i stående plankevegg, riktig tenkt?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Hei!
Skal sette inn en altandør (dobbel) i en eksisterende plankvegg.
Veggen består av stående spontede planker ca 50mm tykke og jeg har tegnet opp et hull som er 15x21 med en 220x45 bjelke over som stikker ut 20cm/på hver side.
Det hviler to takstoler der hullet skal bli.
Tanken er å stemple opp innvendig mellom gulv og tak og enkelt sag ut det T-formede hullet.
Men selve bjelken, legger man bare inn den eller må den sikres for f.eks. sidekrefter. det kommer til å hvile et antall stumper spontede planker på den og jeg er redd for at de skal begynne å strebe utover.
En idé er å sette på utsiden en enda større bjelke som skrulimer sammen de spontede plankene på oversiden med selve den bærende bjelken.
Eller hvordan pleier man å gjøre det?
Skal sette inn en altandør (dobbel) i en eksisterende plankvegg.
Veggen består av stående spontede planker ca 50mm tykke og jeg har tegnet opp et hull som er 15x21 med en 220x45 bjelke over som stikker ut 20cm/på hver side.
Det hviler to takstoler der hullet skal bli.
Tanken er å stemple opp innvendig mellom gulv og tak og enkelt sag ut det T-formede hullet.
Men selve bjelken, legger man bare inn den eller må den sikres for f.eks. sidekrefter. det kommer til å hvile et antall stumper spontede planker på den og jeg er redd for at de skal begynne å strebe utover.
En idé er å sette på utsiden en enda større bjelke som skrulimer sammen de spontede plankene på oversiden med selve den bærende bjelken.
Eller hvordan pleier man å gjøre det?
Jeg vet ikke hvordan man vanligvis gjør det, men når jeg gjorde den samme operasjonen på et plankehus, rev jeg veggen inn til plankene fra innsiden. Deretter skrulimet jeg en 220x45 som var så lang at den var festet i to stående planker på hver side av døråpningen. Etter at limet hadde tørket, saget jeg opp døråpningen.
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Ifølge byggbeskrivningars dimensjoneringshjelp holder det med en 45x195, så jeg dimensjonerte litt opp, men på den annen side er det ikke noe større mankemang å felle inn en 42x225 limtrebjelke istedenfor.
Gabbe1: bjelken er altså ikke innfelt i plankstammen, men kreftene tas opp av limfugen og skruene. Det blir jo for så vidt nesten ren skjæring og litt presse-krefter på limet, men jeg hadde nok tenkt å felle inn.
Men trenger man å sikre en innfelt bjelke fra siden på noe vis, eller holder det med noen skruer skrått inn?
Gabbe1: bjelken er altså ikke innfelt i plankstammen, men kreftene tas opp av limfugen og skruene. Det blir jo for så vidt nesten ren skjæring og litt presse-krefter på limet, men jeg hadde nok tenkt å felle inn.
Men trenger man å sikre en innfelt bjelke fra siden på noe vis, eller holder det med noen skruer skrått inn?
Dimensjoneringshjelpen stemmer sikkert, jeg går bare på magefølelsen og erfaringen at etter noen år pleier vanlige bjelker å henge litt hvis man ikke tar i så man kaster opp med dimensjonene (nesten av egenvekten). Det gjør ikke limtre.
Du kan sette spikerbånd på inn- og utsiden av bæreflatene for å sikre limtrebjelken i plankeveggen. Da forhindrer du at plankeveggen trekkes ut eller inn.Barnrikehuset skrev:Ifølge byggeveiledningens dimensjoneringshjelp holder det med en 45x195 så jeg dimensjonerte litt opp, men på den andre siden er det ikke noe større problem å felle inn en 42x225 limtrebjelke i stedet.
Gabbe1: Bjelken er altså ikke felt inn i plankeveggen, men kreftene opptas av limfugen og skruene. Det blir forsåvidt nesten ren skjærkraft og litt flekkrefter på limet, men jeg hadde nok tenkt å felle inn.
Men trenger man å sidesikre en innfelt bjelke på noen måte eller holder det med noen skråsikringer?
Medlem
· Stockholms Län
· 702 innlegg
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Klyva syllen i stående plankvägg. Innervägg.
Fönster & Dörrar -
Klyve stående plankevegg
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Håltagning i stående plankvägg
Lösvirke & Timmerhus -
Reparera syll för stående plankvägg, metod?
Byggnadsvård -
Bære av stående spontet plankevegg for verandadør
Bygningsfysikk