Jeg holder på å renovere badet, og håndverkerne kommer hit om en uke for å bytte avløp, støpe igjen det, samt å flytesparkle gulvet. Jeg skal gipse veggene og lurer på om det er noe jeg kan gjøre allerede nå, og at det blir 2 cm opp til 1 dm av gipsen som i så fall havner i flytesparklingen.
Er det noe som fungerer, eller er det et big no no å gjøre sånn?

Jeg tenker at det dels blir enklere for meg da jeg kan forberede det allerede nå, samt at jeg slipper å tenke på hvordan jeg skal kappe platene i underkant når det blir fall på gulvet.

Overflaten er våtromsbelegg på gulv og vegg, så vanlig gips skal opp så vi slipper diskusjoner om det :)

Baderom under renovering med trepanel på veggene, et gulvlampe, gummistøvler på gulvet og avdekket rørarbeid i hjørnet.

A
Grillen Grillen skrev:
Jeg holder på å renovere badet og håndverkerne kommer hit om en uke for å bytte avløp, støpe igjen det samt avrette gulvet med flytsparkel. Jeg skal gipse veggene og lurer på om det er noe jeg kan gjøre allerede nå, og at det blir 2 cm opp til 1 dm av gipsen som i så fall havner i flytsparklingen.
Jeg forstår ikke helt den formuleringen, men du kan gipse før flytsparklingen. Målet er jo å ikke få gliper mellom sparkel og gips, så mål nøye og skjær riktig. En cm kortere mål enn det faktiske er tilstrekkelig.

ACME skrev:
Jeg forstår ikke helt den formuleringen, men du kan gipse før flytesparkling. Målet er jo å ikke få glippe mellom sparkel og gips, så mål nøye og skjær riktig. En cm kortere mål enn det faktiske er nok.
Så gipsplaten kan altså ikke flytesparkles inn i bunnen? Men du må måle ut eksakt høyde på det endelige gulvet og skjære ut platene i den høyden nederst mener du?

Det var litt det jeg ville unngå og i stedet bare montere platene slik at de går ned under nivået på flytesparklet og at gulvet og gipsplatene er sammen hvis du forstår hva jeg mener.

A
Nei, du tenker rett. Jeg mener bare at din gips må havne såpass nær undergulvet at underkanten på gipsen havner under overflaten på flytesparkelen. Glippen mot undergulvet må man tette før man flytesparkler.

• Liker
Grillen
  • Laddar…
ACME skrev:
Nei, du tenker rett. Jeg mener bare at gipset ditt må havne såpass nær undergulvet at underkanten på gipset havner under overflaten på avrettingsmassen. Glippen mot undergulvet må tettes før man avretter.
Da ble jeg klokere. Og det er ikke noe problem da det må avrettes mellom 3-6 cm omtrent

• Liker
Anonymiserad 23608
  • Laddar…
Det er bare å gipse på om alle rør trekk og el bokser og rør er gjort, gulvsparkleren tetter mot vegg, legg deg bare noen cm ovenfor betonggulvet.

• Liker
Grillen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.