Hei!

Vi skal ta ned en vegg for å endre på planløsningen i kjøkkenet. Veggen er oppbygd av stående plank, spontet 2".

Huset er bygget tidlig 50-tall, én etasje med kjeller (sokkel). Jeg legger ved tegning og bilde. På tegningen over takstoler og bjelker finnes en bærende bjelke markert. Hvilken funksjon har den?

Er det noen som kunne avgjøre med veiledning av tegning og bilde om veggen har noen bærende funksjon?

(Vegg som skal rives markert med rød pil.)

• Arkitekttegning av takstoler og bjelker med bærende bjelke markert. Rød pil peker på vegg som skal rives.
  • Bygningstegning av enebolig fra 50-tallet, viser rominndeling og bærelinje. Rød pil markerer vegg som skal rives mellom soverom 2 og kjøkken.
  • Veggen i treverk fra 50-tallet med stående plank som skal rives. Veggen er slitt, og det er behov for endring i kjøkkenets planløsning.
Spontant ville jeg sagt nei, den veggen har ingen bærende funksjon. UTOM som opplag for bærbjelken.

Med andre ord burde det være greit å rive "ovenfra" på tegningen, frem til ca. 15 cm før bærbjelken. Bærbjelken, derimot, gjør nettopp det, den bærer opp takstolene. Hvis du svekker bæreevnen dens, vil taket synke, i verste fall rase.

Det kan være lurt å spørre en bygningsingeniør og ikke bare en ukjent fyr på et forum. Det er litt vanskeligere å stille meg til ansvar når huset har rast :) I tillegg kan det hjelpe å se veggen i virkeligheten, siden hus fra denne tiden ofte har blitt endret siden de ble bygget. Kanskje ligger bærbjelken lenger "oppoverb" på tegningen nå, eller så ble den bygget der fra starten, fordi en annen bygningselement kom i veien??

/ Fredrik

/ Fredrik

Jeg ville nok ha gjort som ovenstående, og fjernet veggen fram til bærbjelken.

Takk for svarene! Før veggen blir tatt ned, bør en fagmann se på den så det ikke blir feil. På den første tegningen (også på bildet) ser man at murstocken har som 3 stående trappetrinn, vingar har jeg fått for meg at det heter. Den siste "vingen" ser ut til å være en rad murstein med puss. Kunne dette være støtten for bjelkelaget? I så fall burde det vel gå å ta ned hele treveggen fram til murstocken?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.