25.527 lest ·
11 svar
26k lest
11 svar
Avgjøre om vegg er lettbetong eller 'riktig' betong?
Håper dette havner i riktig forumdel.
Hvordan kan jeg som glad amatør skille mellom om en vegg er laget av lettbetong eller ekte betong uten å gjøre skade på veggen? Har ved boring i lettbetong og betong merket en markant forskjell, men jeg er usikker på om jeg hører forskjell om jeg bare banker.
Samtidig ville det vært interessant å vite om en vegg i lettbetong kan være bærende eller om det da må være ekte betong?
Takknemlig for svar.
Hvordan kan jeg som glad amatør skille mellom om en vegg er laget av lettbetong eller ekte betong uten å gjøre skade på veggen? Har ved boring i lettbetong og betong merket en markant forskjell, men jeg er usikker på om jeg hører forskjell om jeg bare banker.
Samtidig ville det vært interessant å vite om en vegg i lettbetong kan være bærende eller om det da må være ekte betong?
Takknemlig for svar.
Et nesten helt ikke-destruktivt måte er å skru av en veggbryter eller en stikkontakt.
Da kan man kjenne med en liten skrutrekker ved siden av boksen.
Kan man trykke inn skrutrekkeren er det lettbetong.
Da kan man kjenne med en liten skrutrekker ved siden av boksen.
Kan man trykke inn skrutrekkeren er det lettbetong.
Takk for svarene. Synes ikke jeg hørte noen større forskjell på innerveggen i spørsmålet og en yttervegg. Antar at yttervegger sjelden er av lettbetong og derfor kan fungere som en 'fasit'?
Skal prøve ved strømuttaket, det hørtes ut som et sikkert knep.
Skal prøve ved strømuttaket, det hørtes ut som et sikkert knep.
Det er jo kjempevanlig, nesten så man tror det er vanligst, med yttervegger i utleiebygg av lettbetong eller en slags regelkonstruksjon med gipsplater mot boligen.
Det er antakelig en slags smart måte å bygge den bærende strukturen og samtidig få bedre lyddemping og bra brannbeskyttelse mellom leilighetene.
Bor du i borettslag bør vel foreningen ha tilgang til tegningene.
Det er antakelig en slags smart måte å bygge den bærende strukturen og samtidig få bedre lyddemping og bra brannbeskyttelse mellom leilighetene.
Bor du i borettslag bør vel foreningen ha tilgang til tegningene.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Avgöra om en vägg är bärande eller inte
Planlösningar -
Avgöra om avskiljande vägg i garage är bärande?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Avgöra om väggen är bärande utifrån ritningar från kommun
Planlösningar -
Trenger hjelp til å avgjøre om denne veggen er bærende.
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Avgjøre om veggen er bærende. (Originaltegning & bilde vedlagt)
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi