;) Våre soverom har skråtak. Vi vil lage garderobe i skråtak, gi gode tips om hvordan vi skal gjøre det.

Du får bygge en stamme, akkurat som til en vanlig garderobe men med ulike høye sider :)

Ok det der var kanskje noe forenklet, men stort sett så er det slik, et tips er å ikke bare ha stammen fast (altså kun en "boks" der bare bunnen og det skrå toppstykket holder sammen den) Prøv å sette i det minste en fast hylle rett før skråningen begynner så er det betydelig enklere å få til det bra.

Dette bygger du enklest i MDF, som du også bruker til dører om slike ønskes.

Skriv gjerne litt mål på plassen, samt tenkte bredder på garderobene så kanskje du kan få mer detaljerte tips.

/AB

glir inn her litt.... samme situasjon, skråtak, finnes det noen økonomisk forsvarbar løsning for skyvedører på en lav vegg.. typ 130cm.. :-?

Morisson, en repost av meg selv:
http://web.telia.com/~u19511076/bilder/sned/
Den er bygget veggfast (takfast?), 4x4" som terskel, skråskåret 3x4" som overbjelke, boltet i takstolene og i mellom disse 2x3". Forsiden er kledd med limtreplate. Kjøpte dører (marbodal). Jeg kunne ikke feste i veggen bak, derfor "støttebena" av 2x3".
Bildene er fra i sommer, nå er det ryddet opp og innflyttet 8-)
I rommene under de tre hyllene står tre trådbackstativ fra IKEA, totalt 15 kurver, rakk...nesten.

Sånn her har jeg gjort i vårt soverom. Det er 5.10 bredt. Mellomveggene er laget med 45x45 og 10mm sponplate. Skyvedørene blir av MDF som henges i skinnen under bjelkene. På gulvet blir det en "styrskinne" av noe slag...har ikke bestemt ennå av hva.

• Garderobe med åpen oppbevaring av klær, hengt på stenger. Veggene er lyse og skille inn flere soner. Taket har synlige bjelker.
  • Liker
Aldrig_nöjd
  • Laddar…
Finnes jo en enklere variant også, om du ikke føler at du har lyst til å snekre så mye selv.

Kjøp et antall standardgarderober og monter dem sammen. Sag deretter av en kile på garderobens bakre overkant så den passer inn mot skråtaket. Den avsagde delen dekker du så med en passende plate for stabilitet.
Da får du et pent resultat med enkle midler, om enn litt dyrere enn å bygge selv.

....er jo en mulighet :)

Jeg fant en tegning i Gör så här og bygde så videre også under "normal takhøyde"

• Hvite innebygde garderobeskap under skråtak med svarte håndtak, ved siden av en seng med hvitt sengetøy.
  • Liker
CrazyAnt4
  • Laddar…
boppe skrev:
Jeg fant en tegning i Gjør slik og bygde seinere videre også under "normal takhøyde"
Oi, så fint det ble. Jeg liker spesielt det minste skapet nederst, man skal ikke la noe rom stå uutnyttet :)

Lekkert! Min favoritt er luken med utskåret hjørne! :)

Oi, så fint det ble. Jeg liker spesielt det minste skapet nederst, man skal ikke forlate noen plass uutnyttet :)[/quote]

Takk, takk!
Garderoben er ca 4 meter bred, så den svelger latterlig mye!
Angående plass, din gamle slitne kjeller ble jo kjempefin :D

Har du lyst til å dele den tegningen? :)
Skulle laste den ned på avisens hjemmeside i helgen, men siden jeg ikke abonnerer så gikk det ikke...  :-[

Jeg finner ikke bladet "Gör så här". Kan noen tipse om hvor jeg kan finne tegningen til Boppes garderobe?

Gjør det selv heter den nå for tiden, ikke sant?

Ok. Letet i deres arkiv men fant ikke den garderoben. Boppe var snill nok til å prøve å lete opp artikkelen blant sine aviser.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.