Hva tror dere om disse?
Vi hadde lyst til å få opp glansen på disse og fikk tips om å lett slipe og deretter fernissere/polere. Det gikk ikke så bra. Opplevde ikke at det ble noen effekt. Som at slipingen ikke gjorde noe i det hele tatt. Harde plater.

Senere begynner bekymringen å komme. Er det risiko for at jeg har sluppet asbest ut i luften da jeg slipte disse? Jeg slipte ikke med vann som tilsetning, men det ble ikke noe slipestøv å snakke om heller.

Jeg har ikke sendt disse på testing, men gjetter vel til 95 % at disse inneholder nettopp asbest. Virker å ha vært en vanlig tilsetning i vinyl/linoleumplater.

Nå var det jo en stund siden, men man blir jo bekymret, så for fremtidige risikoer, om man har vært og støvsuget, er det asbestfibre som slippes ut hver gang jeg støvsuger nå?

• Grønne og grå fliseplater med spraglete mønster i svart, hvitt og grått, sett ovenfra. Diskusjon om asbestinnhold ved sliping.
Sist redigert:
Ikke noe å bekymre seg over. Asbest finnes ofte i limet på eldre plast/linoleumsgulv. Det har også blitt brukt som fyllmateriale i selve platene, men da er det ikke overflatelaget, men i "bærelaget" under.

Og selv OM det nå hadde vært asbest i det materialet du slipte, så er en enkeltstående eksponering i praksis ufarlig. De som har blitt rammet av asbestrelatert kreft har i de fleste tilfeller arbeidet i eternittfabrikker der de har stått og saget, boret og frest i asbestholdig materiale 8 timer om dagen i årevis helt uten beskyttelsesutstyr. Vitnesbyrd forteller om at luften i fabrikkene var disig av asbeststøv. Deretter har mange andre som har blitt eksponert regelmessig i sitt yrke blitt rammet, men ikke i like høy grad.

Men i prinsippet har ingen blitt rammet som man ikke kan knytte til denne typen regelmessig stor eksponering. Det finnes noen få tilfeller som ikke har kunnet knyttes til regelmessig eksponering, men her tror man at de likevel har blitt eksponert ubevisst. For eksempel har koner til eternittarbeiderne blitt rammet; de har vasket arbeidsklærne regelmessig.

Så man skal ikke være bekymret for en enkeltstående hendelse med svak eksponering. Men man skal ha respekt for asbest, bruke åndedrettsvern og unngå all eksponering.

Men hvis du vil fjerne gulvet, bør du sende både lim og en bit av platen til analyse. Og bruk åndedrettsvern selv om det ikke er asbest, alt rivningsstøv er uhelsebringende.

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
Satsuki
Hvor gamle er platene?
Som sagt ovenfor, rene asbestplater la man på tak og satte noen ganger på vegger ute. Ikke innendørs, og de har absolutt ikke en slik overflate. Så nei, du har ikke slipt direkte på asbest.

Du har helt rett i at det er støvet som er farlig, men det gjelder alt støv som dannes når man river noe. Man skal være forsiktig med lungene sine, og alltid bruke god åndedrettsbeskyttelse når man river, sliper, borer osv. Ikke bare der man mistenker/vet/tror det finnes asbest.

Nei, støvsugeren din er ikke forurenset, men er du veldig bekymret kan du jo bytte pose og filter i den?

H hempularen skrev:
Ingenting å bekymre seg for. Asbest finnes ofte i limet på eldre plast/linoelum gulv. Det har også blitt brukt som fyllmateriale i selve platene, men da er det ikke overflatelaget, men i "bærelaget" under.

Og selv OM det nå hadde vært asbest i det materialet du slipte, så er en enkeltstående eksponering sånn i praksis ufarlig. De som har blitt rammet av asbestrelatert kreft har i de fleste tilfeller arbeidet i eternittfabrikker hvor de har stått og saget, boret og frest i asbestholdig materiale 8 timer om dagen i årevis helt uten verneutstyr. Vitnesbyrd forteller om at luften i fabrikkene var tåkete av asbeststøv. I tillegg har mange andre som har blitt eksponert regelmessig i sitt yrke blitt rammet, men ikke i like høy grad.

Men i prinsippet er det ingen som har blitt rammet som man ikke kan knytte til denne typen av regelmessig stor eksponering. Det finnes noen få tilfeller som ikke har kunnet knyttes til regelmessig eksponering, men her tror man at de likevel har blitt eksponert ubevisst. Eksempelvis har koner til eternittarbeiderne blitt rammet, de har vasket arbeidstøyet regelmessig.

Så man skal ikke være redd for en enkelt ulykke med svak eksponering. Men man skal ha respekt for asbest, bruk åndedrettsvern og unngå all eksponering.

Men hvis du vil fjerne gulvet, bør du sende både lim og en bit plate til analyse. Og bruk åndedrettsvern selv om det ikke er asbest, alt rivningsstøv er usunt.
Jeg har veldig stor respekt for emnet og er veldig engstelig som person. Min morfar døde av lungefibrose, men han ble eksponert for alt mulig i løpet av livet. Mye arsenikk (og sannsynligvis også en del asbest), samt var røyker i 20-30 år. Vi kommer til å legge over gulvet med et annet, dette får ligge igjen under. Om det stemmer at asbesten ikke ligger i nærheten av overflatelaget, stiller det i hvert fall litt av bekymringen.

Satsuki KristinaRT skrev:
Hvor gamle er platene?
Som sagt ovenfor, rene asbestplater la man på tak og satte noen ganger på vegger ute. Ikke innendørs, og de har absolutt ikke en slik overflate. Så nei, du har ikke slipt direkte på asbest.

Du har helt rett i at det er støvet som er farlig, men det gjelder alt støv som dannes når man river noe. Man skal være forsiktig med lungene sine, og alltid bruke god åndedrettsvern når man river, sliper, borer, etc. Ikke bare der man mistenker/vet/tror det finnes asbest.

Nei, din støvsuger er ikke forurenset, men er du veldig bekymret kan du jo bytte pose og filter i den?
Huset er bygget i 55, og vi trodde først det var rene linoleumplater, men jeg har vel forstått nå at det ikke var så vanlig. Under 50-tallet begynte man å blande inn asbest i gulvplater av linoleum og vinyl, likt disse.

Satsuki
Filzone Filzone skrev:
Jeg har veldig stor respekt for emnet og er veldig engstelig som person. Morfaren min døde av lungefibrose, men han var eksponert for alt mulig under sin levetid. Mye arsenikk (og antagelig også en del asbest), samt var røyker i 20-30 år. Vi kommer til å legge over gulvet med et annet, dette får ligge igjen under. Hvis det stemmer at asbesten ikke ligger i nærheten av overflaten, stiller det om noe litt bekymringen.
Lungefibrose får man av ulike ting og røyking er en av dem. I dag er man mye mer bevisst på at det er farlig å puste inn støv, så det skal du ikke bekymre deg for.
Derimot er det sunt å være redd om lungene sine.

Satsuki KristinaRT skrev:
Lungefibrose får man av ulike ting og røyking er en av dem. Idag er man mye mer bevisst på at det er farlig å puste inn støv, så det skal du ikke bekymre deg for.
Derimot er det sunt å være redd om lungene sine.
Jo, jeg er klar over at hans livsstil var betydelig mer risikofylt enn min.

Har testet disse, ikke asbest. Men det er egentlig ikke svar på spørsmålet ditt siden en produktserie kunne inneholde en asbest, en annen ikke. Finnes til og med en hel serie som het "viny-best" som så lik ut som ditt og mitt gulv.

Et jævla kvalitetsgulv for øvrig. Mine har sittet i over 50 år og hatt hunder og grusete sko på seg hver dag. Nesten ingen skrammer.

• En firkantet, grå vinyl gulvflis med hvite og sorte flekker ligger på gresset ved siden av en pappeske merket "Holmsund Arcadia Vinyl Golvplattor".
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.