Hei alle,
et spørsmål til noen som jobber med betongkonstruksjoner. Ved en feil ble to armeringsjern 20mm i diameter kappet i toppen av en dørpost i et hus bygget i 1950. Armeringsjernene lå rett under betongen i en bærende vegg. Er det noe som må gjenopprettes, kan det føre til sprekkdannelse hvis de mangler, eller var den største funksjonen av dem under selve støpingen?

Takknemlig for råd.

Sist redigert:
MultiMan
20 mm er skikkelig kraftig, så veggen bærer antakelig store krefter. Betong er veldig sterkt for trykkende krefter, men sprekker lett i dragende. Altså er risikoen åpenbar for at åpningen vil sprekke opp hvis betongen utsettes for store krefter ovenfra ned mot åpningen. Dette hindrer armeringsjernene og holder sammen betongen også i de retningene den er som svakest.

Edit: Enkel paint-tegning for å vise de dragende kreftene som armeringsjernene ikke lenger kan motstå og der betong er svak:

• Tegning av en T-formet struktur med pilretninger som viser krefter, både trykkende nedover og trekkende horisontalt.
Sist redigert:
  • Liker
Anna Bertilsson
  • Laddar…
Høres ut som at dere har svekket styrken i avvekslingen ganske betydelig. Dere bør la noen se på det.

• Liker
Anna Bertilsson
  • Laddar…
A
Har du noen bilder?

Jeg har engasjert en sveiser som sveiset på armeringsjern ende mot ende og har fylt med sement så det dekker jernene. Han som sveiset driver med bygningssveising, men trodde egentlig ikke det gjorde så stor forskjell med de to jernene, jeg våget ikke ta noen risikoer dog. Ville bare sjekke med andre som driver med bygging om det hørtes rimelig ut.

MultiMan MultiMan skrev:
20 mm er virkelig kraftig, så veggen bærer antakelig store krefter. Betong er veldig sterkt for trykkende krefter, men sprekker lett i trekkende. Altså er risikoen åpenbar for at åpningen vil sprekke opp hvis betongen utsettes for store krefter ovenfra ned mot åpningen. Det hindrer armeringsjernene og holder sammen betongen også i de retninger den er som svakest.

Edit: Enkel painttegning for å vise de trekkende krefter som armeringsjernene ikke lenger kan holde imot og der betong er svakt.
Jeg tok inn en byggsveiser som sveiset på to armeringsjern ende mot ende og har lagt på sement og dekket jernene. Men det må vel være flere armeringsjern med jevne mellomrom som holder sammen betongen. Slik jeg forstår det pleier bygging å være mye overdimensjonert, kreftene burde vel fordeles på andre armeringsjern?

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Hei,
20 mm armeringsjern er generelt veldig grovt for en dørkarm, så sannsynlig har disse jernene med noe annet å gjøre. Vanskelig å si hva de kan være til uten å se hvordan det ser ut rundt, men et eksempel er som nedenfor. Hvis det kommer en stor konsentrert last ovenfra fra en søyle så trengs det mer armering over døren.

Uansett så er jernene sveiset sammen nå, så da er bæreevnen gjenopprettet og ingen ytterligere tiltak kreves.

Diagram som viser en vegg med en dør, armeringsjern over døren, pelare som støtter bjelkelag, og fordeler last fra overetasjen.

• Liker
MultiMan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.