9.192 lest ·
16 svar
9k lest
16 svar
Er gulvspon fra Byggmax like bra som andre?
Side 1 av 2
Vil huske at en lokal forhandler www.njb.se 'slaktet' Byggmaxplatene på sin hjemmeside. Nå ser det ut som teksten er fjernet.
Hadde de grunnlag for påstanden om at BM's plater var for dårlige til å legge på cc 600, eller var det bare et forsøk på å fortsette å selge sine egne plater til overpris?
Er det noen som vet om man kan sove trygt med BM's plater?
Hadde de grunnlag for påstanden om at BM's plater var for dårlige til å legge på cc 600, eller var det bare et forsøk på å fortsette å selge sine egne plater til overpris?
Er det noen som vet om man kan sove trygt med BM's plater?
Har kjøpt bl.a. gulvplank (Moelven, B-sort), gulvspån (ser ut til å være helt grei kvalitet), oljet askparkett og murbruk på Byggmax og har hittil aldri hatt noe å klage over. Jo, et unntak: Mineralullen lukter... fisk(!). Gulvvirket var bedre (mindre svartkvist osv.) enn den B-sorteringen jeg kjøpte fra det lokale sagbruket. Øvrig virke - det gjelder å sjekke hva man tar.
Vet ikke om de er dårligere enn andre....billigere er de i alle fall. Det kommer an på hvor du skal sette det. Satte det inn i vårt gårdshus med c/c ca 80-90 cm. Kanskje ikke det mest kløktige, men vi har da ikke hatt noen problemer ennå med sviktende gulv. Kan nevnes er at vi har plassert vaskemaskin+tørketrommel i tårn på dette gulvet. Vibrerer ikke særlig mye ved sentrifugering. Jeg ville nok ikke satt inn et byggmaxgulv i mitt nybygg (vet dog ikke om det er mye dårligere), men i en budsjettoppussing duger det godt. Synes ellers at Byggmax ofte har akseptabel kvalitet på sitt materiale. Det gjelder jo å velge med omhu og ikke bare være "dumsnill".
Ser ut til å isolere litt dårligere også (i klasse med løsull), er noe ujevne i tykkelsen (materialet er konsentrert til den ene siden på noen ruller). Men er man klar over dette (ujevnheten går jo å kompensere for i viss grad) så er det billig isolering til f.eks. å isolere loftet med. Ville kanskje ikke brukt dem for ytterveggene i hele huset, men til skråtak/tak på loftet syntes jeg de dugde aldeles utmerket.Kasch skrev:
Mine ruller luktet for øvrig også fisk til å begynne med. Måtte tørke noen uker før jeg brukte dem (noen ruller fikk litt vann på seg da jeg lastet dem) og deretter luktet de ikke i det hele tatt. Sitter på utsiden av plasten så den skal vel forhåpentligvis forhindre at eventuell fremtidig lukt trenger inn.
Jeg begynner med isolasjonen, og da jeg sjekket hadde byggmax lavpris isolasjon lambda 39, rockwool 37 og byggmax "proff" 35. Siden lavere er bedre, ser det ut til at hvis man velger proff-varianten, som er noe billigere enn rockwool, får man enda bedre isolasjon.
Trelasten er akkurat den samme som mange lokale trelastlagre har. En bekjent jobber på et slikt lager, og trelasten kommer fra samme sagbruk og leveres av samme bil. Deretter blir trelasten sannsynligvis dårligere håndtert hos byggmax, ettersom mange roter i buntene og ikke legger tilbake trelasten pent etter seg.
Det gjelder alltid å være årvåken som kunde, men da kan man også gjøre skikkelige kupp. Man skal heller ikke nøle med å spørre byggvarehuset hvilke rabatter de kan gi deg. Jeg prutet ned trelasten til min ramme fra byggmax 20-30% til samme eller lavere pris enn byggmax.
Sponplaten har jeg bare på en arbeidsbenk, men nå har vi vært to oppe på benken og gått, og hittil holder den bra.
Trelasten er akkurat den samme som mange lokale trelastlagre har. En bekjent jobber på et slikt lager, og trelasten kommer fra samme sagbruk og leveres av samme bil. Deretter blir trelasten sannsynligvis dårligere håndtert hos byggmax, ettersom mange roter i buntene og ikke legger tilbake trelasten pent etter seg.
Det gjelder alltid å være årvåken som kunde, men da kan man også gjøre skikkelige kupp. Man skal heller ikke nøle med å spørre byggvarehuset hvilke rabatter de kan gi deg. Jeg prutet ned trelasten til min ramme fra byggmax 20-30% til samme eller lavere pris enn byggmax.
Sponplaten har jeg bare på en arbeidsbenk, men nå har vi vært to oppe på benken og gått, og hittil holder den bra.
Sant at isolasjonen på papiret har bra verdier, men hvordan er det i virkeligheten når man av og til kan se gjennom en 45mm?? eller når 120mm delvis er 100mm??
Og hva gjelder gulvsponet så kjøp en plate fra byggmax og en elite eller lignende og sett dem på baderomsvekten så ser dere snart hvilken som gjelder (jo tyngre desto bedre) det samme gjelder for øvrig for en furudør eller en planke.
Og visst kommer treverket ofte fra det samme lokale sagbruket, men de har MANGE forskjellige klassifiseringer på treverket.
Selv om det er vanskelig å tro, synes jeg faktisk at man kan kjøpe mye prisverdige ting på storbygghandlere HVIS man har tid til det. Man kan dessverre ikke bare ta første og beste ting fra hyllen og håpe at den skal fungere med norsk byggstandard, og et eksempel på dette er en ytterdør som ble markedsført som 10x21, noe som burde bety at den er ca 990x2085mm?? mye problemer med å montere ble det da den var 970x2040!!! Den billigdøren gikk på over 10 000 montert på plass. :-X
Og hva gjelder gulvsponet så kjøp en plate fra byggmax og en elite eller lignende og sett dem på baderomsvekten så ser dere snart hvilken som gjelder (jo tyngre desto bedre) det samme gjelder for øvrig for en furudør eller en planke.
Og visst kommer treverket ofte fra det samme lokale sagbruket, men de har MANGE forskjellige klassifiseringer på treverket.
Selv om det er vanskelig å tro, synes jeg faktisk at man kan kjøpe mye prisverdige ting på storbygghandlere HVIS man har tid til det. Man kan dessverre ikke bare ta første og beste ting fra hyllen og håpe at den skal fungere med norsk byggstandard, og et eksempel på dette er en ytterdør som ble markedsført som 10x21, noe som burde bety at den er ca 990x2085mm?? mye problemer med å montere ble det da den var 970x2040!!! Den billigdøren gikk på over 10 000 montert på plass. :-X
Jeg har ingen erfaring med akkurat gulvspon fra Byggmax. Men som det pleier å hete: man får det man betaler for.
Slik jeg ser det kan Byggmax holde lave priser av flere grunner:
1) Lavere kvalitet
2) Stor salgsvolum
3) Materiale kjøpes fra lavprissland
4) Dårligere service (=lavere personalkostnader)
5) Begrenset sortiment
Dog synes jeg at BM kan være bra om man vet nøyaktig hva man vil ha, har litt tid til å rote rundt og ikke trenger den absolutt høyeste kvaliteten. For større prosjekter tror jeg at man kan få bedre priser fra annet hold, om man pruter litt vil si.
Slik jeg ser det kan Byggmax holde lave priser av flere grunner:
1) Lavere kvalitet
2) Stor salgsvolum
3) Materiale kjøpes fra lavprissland
4) Dårligere service (=lavere personalkostnader)
5) Begrenset sortiment
Dog synes jeg at BM kan være bra om man vet nøyaktig hva man vil ha, har litt tid til å rote rundt og ikke trenger den absolutt høyeste kvaliteten. For større prosjekter tror jeg at man kan få bedre priser fra annet hold, om man pruter litt vil si.
Visst er det så:
Den store kostnaden er jo personal og lokaler, og der sparer byggmax mye sammenlignet med vanlige "byggevarehus".
Når det går an å kjøpe nøyaktig samme vindu på byggmax og silvan og det skiller 200 kr, ble ikke vinduet bedre for det?
Så skal vi huske at prisnivået i Sverige ligger 15-20% over Europa selv om vi regner bort skatteskillnadene, og en stor del av det er gevinster og marginer. Tyske teglstein holder i Tyskland, og da lærer de holde her også, men de koster betydelig mindre.
Samme sak gjelder edsbyn vinduer, -20%-25% om jeg hadde kjøpt dem fra Polen inkludert frakt av polsk transportør mot Sverige.
Jeg tror ikke for fem øre at utenlandsk byggmateriale er dårligere enn svensk. Derimot skiller produksjonskostnaden seg på grunn av skattene, og på grunn av helt annen konkurranse blir prisene betydelig bedre.
Den store kostnaden er jo personal og lokaler, og der sparer byggmax mye sammenlignet med vanlige "byggevarehus".
Når det går an å kjøpe nøyaktig samme vindu på byggmax og silvan og det skiller 200 kr, ble ikke vinduet bedre for det?
Så skal vi huske at prisnivået i Sverige ligger 15-20% over Europa selv om vi regner bort skatteskillnadene, og en stor del av det er gevinster og marginer. Tyske teglstein holder i Tyskland, og da lærer de holde her også, men de koster betydelig mindre.
Samme sak gjelder edsbyn vinduer, -20%-25% om jeg hadde kjøpt dem fra Polen inkludert frakt av polsk transportør mot Sverige.
Jeg tror ikke for fem øre at utenlandsk byggmateriale er dårligere enn svensk. Derimot skiller produksjonskostnaden seg på grunn av skattene, og på grunn av helt annen konkurranse blir prisene betydelig bedre.
Akkurat riktig Mats_o
Mye av det du kjøper på Byggmax kommer fra de store europeiske leverandørene som holder nok så god kvalitet. Trøtt på all drittsnakk om Byggmax.
Jeg ville være takknemlig om noen kunne finne spesifikke eksempler på hva som er undermåls. Og i så fall ikke sammenligne en ting til 50 spenn med en til 75 spenn.
Servicen er undermåls, men det er deres forretningsidé - vil du ha service til gipsplaten din så kjøp den et annet sted og legg på en tier.
Mye av det du kjøper på Byggmax kommer fra de store europeiske leverandørene som holder nok så god kvalitet. Trøtt på all drittsnakk om Byggmax.
Jeg ville være takknemlig om noen kunne finne spesifikke eksempler på hva som er undermåls. Og i så fall ikke sammenligne en ting til 50 spenn med en til 75 spenn.
Servicen er undermåls, men det er deres forretningsidé - vil du ha service til gipsplaten din så kjøp den et annet sted og legg på en tier.
Store stabler med trevirke hos Byggmax holder ikke standardmål. Litt irriterende å måtte kjøpe mer trevirke enn det som er nødvendig. Kanskje den ansvarlige ikke har forstått seg på målene helt. 3.6--4.2--4.8 er mål man bruker, ikke 3.0 eller 4.5 m fl. Når det gjelder spon, har det vært en hel del ulike produsenter gjennom årene, noen merker har vært veldig myke, mens de finske som dukket opp for 30 år siden, fikk klinga på sirkelsaga til å sprute gnister.