18.296 lest ·
25 svar
18k lest
25 svar
Er det sånn lett å bygge en rett trapp?
Side 1 av 2
Hei
Om man googler litt, lærer man snart at trapper skal ha en viss utforming og visse sammenhenger mellom høyde og dybde på trinn.
Når man har fått taket på dette og vil begynne å gå inn på detaljer:
Jeg bygger først et trapperom som gir plass til en trapp som er ca 90-100 cm bred.
Jeg lager vangstykker av 45x95-reglar der jeg deretter skrur fast "trekanter" som blir selve støtten til trinnene.
Trolig blir det tre vangstykker, en i hver ende og en på midten.
Hvert trinn blir en 45 x 220 + noe påbygd for dypere trinn. Kanskje 45x(220+45).
Trappen går fra garasjen opp til en hall, 12 eller 13 trinn, jeg har ikke bestemt meg ennå.
Hallen blir fliselagt, og planen er å flislegge samtlige trinn i trappen med det samme, noe med litt tekstur som ikke blir glatt.
Så har jo alle trappetrinn også en nese som da rimeligvis er riktig stygg av 45mm+fugemasse+fliser. Så den er vel i størrelsesorden 60mm. Kanskje fliser der også, eller en plate eller noe.
Er det sånn "enkelt" eller gjør jeg noen skikkelig tanketabbe tro?
Takk!
Jeg har sett på følgende sider for å få kunnskap og ideer:
http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Trappor/Bygg-trappa-med-klassisk-rytm-45808
http://www.atab-trappan.se/sv/viktiga-matt_r/
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6031
Om man googler litt, lærer man snart at trapper skal ha en viss utforming og visse sammenhenger mellom høyde og dybde på trinn.
Når man har fått taket på dette og vil begynne å gå inn på detaljer:
Jeg bygger først et trapperom som gir plass til en trapp som er ca 90-100 cm bred.
Jeg lager vangstykker av 45x95-reglar der jeg deretter skrur fast "trekanter" som blir selve støtten til trinnene.
Trolig blir det tre vangstykker, en i hver ende og en på midten.
Hvert trinn blir en 45 x 220 + noe påbygd for dypere trinn. Kanskje 45x(220+45).
Trappen går fra garasjen opp til en hall, 12 eller 13 trinn, jeg har ikke bestemt meg ennå.
Hallen blir fliselagt, og planen er å flislegge samtlige trinn i trappen med det samme, noe med litt tekstur som ikke blir glatt.
Så har jo alle trappetrinn også en nese som da rimeligvis er riktig stygg av 45mm+fugemasse+fliser. Så den er vel i størrelsesorden 60mm. Kanskje fliser der også, eller en plate eller noe.
Er det sånn "enkelt" eller gjør jeg noen skikkelig tanketabbe tro?
Takk!
Jeg har sett på følgende sider for å få kunnskap og ideer:
http://www.viivilla.se/Gor-det-sjalv/Trappor/Bygg-trappa-med-klassisk-rytm-45808
http://www.atab-trappan.se/sv/viktiga-matt_r/
http://www.dinbyggare.se/communicate/artiklar/article.aspx?id=6031
Det er ikke spesielt vanskelig å bygge en rett trapp, jeg har selv gjort det i vårt hus, jeg fulgte normen for trinnhøyde og dybde, målte nøye først og brukte en laser ved byggingen.
Men å montere klinker på trappetrinn av trestendere er jeg skeptisk til, jeg tviler sterkt på at alle klinkerflisene kommer til å sitte fast i lengden.
Men å montere klinker på trappetrinn av trestendere er jeg skeptisk til, jeg tviler sterkt på at alle klinkerflisene kommer til å sitte fast i lengden.
Enig, klinker på tre kommer nok ikke til å kunne holde under noen som helst omstendighet. Skal være dødt materiale, en tanke ville være å skru/lim på gulvgips på trinnene for så å sette klinker i så fall. Fortsatt usikkert med hensyn til holdbarhet.Gabbe1 skrev:
Det går nok, men velg fine biter. En kompis bygde en rett trapp av regelvirke, som holdt bra og fint og var rett og så hele tiden i mange år. Den var egentlig en midlertidig løsning midt i byggetiden, men så fungerte den så bra at den ble værende i mange år før han orket å ta tak i det. Han bygde med vanger på sidene av trinnene, og festet trinnene med plugg av 10mm rundstav og hadde altså boret med 10mm bor rett gjennom vangen og inn i trinnet og så limt med PU-lim og slo bare i "pluggen" (rundstaven). Gjorde så med trinn etter trinn, og når alt lim var tørket sagde av staven jevnt med vangen og sandpapiret til overflaten litt fint.
Jeg vil minnes at det også var umulig å få den til å knirke.
MEN derimot stiller jeg meg tvilende til vang av dimensjonen 45x95. Dobbelt den dimensjonen, typ.
Jeg vil minnes at det også var umulig å få den til å knirke.
MEN derimot stiller jeg meg tvilende til vang av dimensjonen 45x95. Dobbelt den dimensjonen, typ.
Men Mathias har jo selvfølgelig rett i det han skriver avhengig av byggteknikk.
Tenker man bygge en trapp der man freser ut i vangen for en fast, men ulimt tapp eller sink så duger det selvfølgelig ikke med treverk som krymper 5% til ved tørking til innendørstørt.
Men slik som kompisen bygde og TS som virker tenke sette vangen under trinnene så går det nok bra, iallfall like bra som med snekkertørt treverk.
Til slutt er jo regelvirke gran eller furu, dvs. ganske mykt, og blir ganske slitt i en trapp.
Nå finnes det jo mye furutrapper, men kanskje velger trappprodusentene ut litt mer tette årringer i treverket enn det vanlige regelvirket.
Tenker man bygge en trapp der man freser ut i vangen for en fast, men ulimt tapp eller sink så duger det selvfølgelig ikke med treverk som krymper 5% til ved tørking til innendørstørt.
Men slik som kompisen bygde og TS som virker tenke sette vangen under trinnene så går det nok bra, iallfall like bra som med snekkertørt treverk.
Til slutt er jo regelvirke gran eller furu, dvs. ganske mykt, og blir ganske slitt i en trapp.
Nå finnes det jo mye furutrapper, men kanskje velger trappprodusentene ut litt mer tette årringer i treverket enn det vanlige regelvirket.
Hei og takk for kloke svar.
I mitt tilfelle vil man gå i denne trappen med sko, kun, så den skal tåle harde tak, også våte slafsede sko, hvilket er bakgrunnen til klinkerideen.
Men litt gips kanskje gjør susen, eller om man støper en liten plate for hvert trinn.
Angående vangens størrelse så har den jo i alle fall vegg på begge sider som følger den, så den er jo i alle fall ikke frittbærende. Men den kanskje likevel burde være grovere.
Edit: mobilens tastatur eide meg.
I mitt tilfelle vil man gå i denne trappen med sko, kun, så den skal tåle harde tak, også våte slafsede sko, hvilket er bakgrunnen til klinkerideen.
Men litt gips kanskje gjør susen, eller om man støper en liten plate for hvert trinn.
Angående vangens størrelse så har den jo i alle fall vegg på begge sider som følger den, så den er jo i alle fall ikke frittbærende. Men den kanskje likevel burde være grovere.
Edit: mobilens tastatur eide meg.
Sist redigert:
At det går an å bygge en trapp som holder i regelvirke er selvfølgelig opplagt, det jeg stiller spørsmål ved er om man kan få "møbel-finish" på det.
Hele tanken med klinker føles unødvendig kompleks, dels fordi klinker i trapp er 70-tallet, dels fordi det er vanskelig å få det bra på regelvirke.... Jeg ville kledd trappen i eik om den var utsatt.
Hele tanken med klinker føles unødvendig kompleks, dels fordi klinker i trapp er 70-tallet, dels fordi det er vanskelig å få det bra på regelvirke.... Jeg ville kledd trappen i eik om den var utsatt.
I see. Fra starten tenkte jeg å støpe trappen og beholde den grå ruglete overflaten. Så møbelfinish har aldri vært i tankene.
Jeg levde dessverre ikke på 70-tallet og har heller aldri sett en flisetrapp, så jeg kanskje svever av gårde i tankene til noe man har sluttet å gjøre.

Jeg levde dessverre ikke på 70-tallet og har heller aldri sett en flisetrapp, så jeg kanskje svever av gårde i tankene til noe man har sluttet å gjøre.
Nei, møbel finish går ikke an å få. Regelvirke er aldri så tettvokst, så det er nærmest umulig å få til ytfinish, skjøter, innfestinger og annet helt eksakt. Men man kan fortsatt få til en veldig fin, men litt annerledes, trapp med vanlig regelvirke. Dog tror jeg man bør plassbygge trappen, da man slipper mye finsnekring.MathiasS skrev:At det går an å bygge en trapp som holder i regelvirke, er selvsagt åpenbart, det jeg stiller spørsmål ved er om man kan få "møbel finish" på det.
Hele tanken med fliser føles unødvendig kompleks, delvis fordi fliser i trapp er 70-tall, delvis fordi det er vanskelig å få det bra på regelvirke.... Jeg ville ha kledd trappa i eik hvis den var utsatt.
Jeg bygde på den måten en L-trapp til min lille hytte. Jeg ble veldig fornøyd, spesielt med tanke på økonomien. Det er ikke i det hele tatt møbel finish, men det ble "liksom en annen stil". Men jeg burde ha latt virket tørke ytterligere en uke før jeg satte i gang.
Det høres glatt og farlig ut i en trapp der man av og til går med våte og slaskete sko. Jeg ville latt en mekanisk verksted eller blikkenslager klippe og bøye plater av dørkaluminium som man kunne kle bjelkene med, det ville blitt både pent, sterkt og sikkert.bakterie skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 8 592 innlegg
Eller lime på sånn der "sklisikringsteip" - det burde finnes i større stykker?Gabbe1 skrev:
Har sett det i tretrapper i mindre butikker har jeg for meg på selve sliteflaten
/K
Interessant...
Jeg har ikke tenkt å stå på mitt i det uendelige, men i min verden er klinker veldig fristende og med nåværende kunnskap føles det mer holdbart og pent enn både tre og teppe. Mer omstendelig bygging? Ja, sikkert, men det er nok håndterbart.
Jeg tenker slik
- Rett trapp (mellom garasje og hall)
- 13 trinn
- Bygges i regelverk
- "Trappehus" = Vangstykkene forankres hele veien etter veggen, ingen frittbærende
- Trinn i form av 45x220 (+ 70x45 for ekstra dybde)
- 100 cm bred, tre vangstykker (fire om nødvendig)
- Man vil alltid gå i trappen med sko, grusete, vått, riper, klissete. Aldri uten.
- Klinker i hallen, eventuelt klinker i garasjen, rimelig (pent i vår verden) å klinke trappen også, for eksempel 300x500mm to i bredden.
- Hvert trinn får en plate gulvgips mellom trinnet og klinkerflisen
Når jeg googler rundt og undersøker litt så er det vanlig at folk er skeptiske til klinker i trapper (særlig fordi det er tre). Men jeg tenker at det er ingen problem å få regelen (trinnet) stabilt. Å få treverket til å ikke bevege seg, det er kanskje vanskelig, men der kommer gipsen inn i bildet. Å skjære opp 13 like biter og lime fast dem vil vel være gjort på et par timer? Å klinke med to plater per trinn vil vel heller ikke være altfor slitsomt. Eller så er jeg en uhelbredelig optimist, jeg har tross alt aldri verken klinket eller bygget en trapp. Men jeg har gjort det meste i resten av huset.
Jeg er likevel veldig takknemlig for deres kloke ord!
Jeg har ikke tenkt å stå på mitt i det uendelige, men i min verden er klinker veldig fristende og med nåværende kunnskap føles det mer holdbart og pent enn både tre og teppe. Mer omstendelig bygging? Ja, sikkert, men det er nok håndterbart.
Jeg tenker slik
- Rett trapp (mellom garasje og hall)
- 13 trinn
- Bygges i regelverk
- "Trappehus" = Vangstykkene forankres hele veien etter veggen, ingen frittbærende
- Trinn i form av 45x220 (+ 70x45 for ekstra dybde)
- 100 cm bred, tre vangstykker (fire om nødvendig)
- Man vil alltid gå i trappen med sko, grusete, vått, riper, klissete. Aldri uten.
- Klinker i hallen, eventuelt klinker i garasjen, rimelig (pent i vår verden) å klinke trappen også, for eksempel 300x500mm to i bredden.
- Hvert trinn får en plate gulvgips mellom trinnet og klinkerflisen
Når jeg googler rundt og undersøker litt så er det vanlig at folk er skeptiske til klinker i trapper (særlig fordi det er tre). Men jeg tenker at det er ingen problem å få regelen (trinnet) stabilt. Å få treverket til å ikke bevege seg, det er kanskje vanskelig, men der kommer gipsen inn i bildet. Å skjære opp 13 like biter og lime fast dem vil vel være gjort på et par timer? Å klinke med to plater per trinn vil vel heller ikke være altfor slitsomt. Eller så er jeg en uhelbredelig optimist, jeg har tross alt aldri verken klinket eller bygget en trapp. Men jeg har gjort det meste i resten av huset.
Jeg er likevel veldig takknemlig for deres kloke ord!