Hei!

Har et hus 1 1/2 plans hus fra 1975 og skal ta ned en vegg.

Det jeg lurer på er om veggen det gjelder er bærende...

Har hatt hjemme noen kompiser som er snekkere og de sier at med største sannsynlighet ikke er bærende da det oftest ikke finnes bærende vegger på overetasjen når det er 1 1/2-plans villaer...

Tenkte å spørre her også og se om det er noen som har erfaring eller kan tyde noe annet på disse tegningene...

Plantegning av hus med romoppsett, inkludert stue, kjøkken, bad, soverom, garasje og boder, totalt 108 m².

Plantegning av et overplan på 75 m² med allrom, arb. rum, sovrum og WC. En rød sirkel markerer en vegg i midten av bygningen.

Tegning som viser en situasjonsplan for et hus med snittangitt takvinkel, høyder på 2,40 meter, ventilasjonsinfo fra 1967.

Takk på forhånd!

Vennlig hilsen Jonas

Sist redigert:
Bildene vises ikke.

harry73
Du har plint under skilleveggen, så den kan være bærende

Dine første bilder vises ikke.
De rødmarkerte veggene er garantert bærende.
De blåmarkerte kan inngå i takstolskonstruksjonen.

Byggplan med rødmarkerte bærende vegger og blåmarkerte elementer i takstolskonstruksjonen på situasjonsplan i skisse.

• Liker
JKvint
  • Laddar…
Plantegning av hus med romoppsett, inkludert stue, kjøkken, bad, soverom, garasje og boder, totalt 108 m².

Plantegning av et overplan på 75 m² med allrom, arb. rum, sovrum og WC. En rød sirkel markerer en vegg i midten av bygningen.

Tegning som viser en situasjonsplan for et hus med snittangitt takvinkel, høyder på 2,40 meter, ventilasjonsinfo fra 1967.

synes bildene nå?

Hva mener du med plint ?

Ja, nå har de kommet med. Vegen som er innringet med rødt er trolig ikke bærende. Overetasjens tak bæres opp av selve takstolen. Jeg ville ikke nølt med å rive den ned om huset var mitt …

• Liker
JKvint
  • Laddar…
Takk så mye for hjelpen!

da var det som jeg tenkte at det ikke skulle være noen problemer!
Skal prøve å ta litt bilder under rivingen og slutresultatet så jeg kan gi tilbakemelding om hvordan det ble =)

Takk så mye =)

harry73
Nå ser jeg også alle bildene, og jeg tror heller ikke at du har bærende vegger på øv

• Liker
JKvint
  • Laddar…
Nei, den er ikke bærende.

• Liker
JKvint
  • Laddar…
Takk for hjelpen!

Har rukket å rive bort en sponplate og de bjelkene som sitter i veggen er 45X45 mm og når man "vagger" litt på dem så er de ganske ustabile så det virker ikke som det ligger noen last på dem...
kommer tilbake med bilder i morgen når det bare er bjelkene igjen...

Takk igjen!

peternicklas
Ikke bærende men du kan kanskje få litt setninger om det er mye snø på taket. Kanskje litt småsprekker da taket kan bevege seg litt mer. Selv om den ikke tar opp krefter nå så bærer den da takstolen belastes.

• Liker
JKvint
  • Laddar…
Har samme spørsmål, har en vegg mellom stuen og kjøkkenet som jeg skulle ønske å rive. Men jeg er også litt usikker på om den er bærende eller ikke? Så jeg legger ved noen bilder fra originaltegningene. Jeg har merket veggen med rødt.
Takk for svar.
Med vennlig hilsen, Richard
Original byggeplan med rødmarkert vegg mellom stue og kjøkken, usikker på om den er bærende.

Originale byggetegninger av hus fasade, markert med en rød linje for en vegg mellom stue og kjøkken, mulig bærende.

peternicklas
Den kan veldig godt være bærende.

Det har jeg trodd også men er ikke helt 100.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.