Hei alle glade,
Vi har et hus bygget i 1933. To etasjer og kjeller.
Konstruksjonen er doble teglvegger.
I forbindelse med en kommende kjøkkenrenovering har vi planer om å åpne
utgangen fra kjøkkenet til tredekket og montere en vindusparti, sannsynligvis et skyvbart ett.
Mitt spørsmål handler om hvordan man best støtter opp veggen mens man river den delen som
skal åpnes opp, slik at det ikke raser ovenfra? Og hvordan man på best mulig måte får på plass bjelker i overkant,
uten å fjerne støtten?
Se bildet. Veggen skal åpnes opp bort til der papirrullen står på elementet + at hullet skal
være høyere enn det er i dag.
Takknemlig for gode forslag!
Vi har et hus bygget i 1933. To etasjer og kjeller.
Konstruksjonen er doble teglvegger.
I forbindelse med en kommende kjøkkenrenovering har vi planer om å åpne
utgangen fra kjøkkenet til tredekket og montere en vindusparti, sannsynligvis et skyvbart ett.
Mitt spørsmål handler om hvordan man best støtter opp veggen mens man river den delen som
skal åpnes opp, slik at det ikke raser ovenfra? Og hvordan man på best mulig måte får på plass bjelker i overkant,
uten å fjerne støtten?
Se bildet. Veggen skal åpnes opp bort til der papirrullen står på elementet + at hullet skal
være høyere enn det er i dag.
Takknemlig for gode forslag!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Mitt spontane svar er som Stefan Löfvens: Glem det! Å ta opp en så stor åpning i en bærende murkonstruksjon er et komplisert, stort og dyrt prosjekt. Dere må engasjere både en arkitekt og en konstruktør. Når jeg ser det omkringliggende miljøet gjennom vinduene, gjetter jeg at det i tillegg krever en byggetillatelse som dere ikke skal ta for gitt. Risikoen for forvanskning er åpenbar. Vurder i stedet alternative løsninger gjennom lette (i visuell forstand) tilbygg.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Da får du presentere betydelig flere opplysninger om huset som det ser ut i dag, først og fremst en fasadetegning, men gjerne også plantegning og snittegning. Grunnlaget for mitt forrige innlegg er først og fremst at jeg mistenker at resultatet ikke blir bra.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
En så stor åpning må sikres gjennom avlastning med en stålbjelke. En slik bjelke trenger opplegg som enten kan bestå av den eksisterende teglmuren eller nye søyler hvis lastene da må føres ned til grunnen. Metodikken (og bjelkedimensjonene) avhenger av hvor høy muren er. Er det et 1 1/2-etasjes hus der muren bare går opp til mellomdekke kan det være enklere å demontere muren over åpningen, legge inn bjelken og mure opp på nytt. Er det et 2 eller 2 1/2-etasjes hus må muren avlastes midlertidig med stålbjelker over det nivået der den nye permanente bjelken skal ligge. Alle tiltak fører til ganske store skader på murverket. Hvis fasaden er pusset kan det gjenopprettes uten større synlige forandringer, består fasaden av fasadetegl er det nesten umulig å få det pent.
Vanskelig om ikke umulig å avlaste veggen midlertidig siden det antageligvis er trebjelkelag som ikke kan støttes. Metodikken blir nok å montere stålet først, burde gå uten søyler men teglopplaget må en konstruktør beregne. Likeledes om grunnen tåler lastomfordelingen.
Man kan eventuelt felle inn en stålbjelke fra hver side, utside og innside. En av gangen. Ikke enkelt, komplisert arbeidsprosess med å skjære ut for å få inn den første bjelken, så rive andre halvdelen og plassere den andre bjelken.
Man kan eventuelt felle inn en stålbjelke fra hver side, utside og innside. En av gangen. Ikke enkelt, komplisert arbeidsprosess med å skjære ut for å få inn den første bjelken, så rive andre halvdelen og plassere den andre bjelken.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Metodevalget er svært avhengig av de faktiske forholdene. Man kan gjennom vindusutsikten mistenke at det er en ganske gammel bygning, med en vanskelig beregnbar fundamentering.
Klikk her for å svare