Kan ha lagt denne tråd i feil forum..

Skal hjelpe en bekjent med å ordne et mindre baderom, et tidligere spiskammer skal brukes med en ny utbygging inn i kjøkkenet.

Veggen som er tenkt å fjernes er det jeg frykter en del av hjertet av bygget, så spørsmålet er om det går an å åpne opp så mye som det er tenkt og i så fall hva kreves i form av avveksling?

Huset er en gammel eiendom fra begynnelsen av 1900 med vegger av stående og liggende plank

Skisse av huset (ikke i skala) hjertet av bygget er stiplet og den prikkete linjen i kjøkkenet er den tenkte utvidelsen.. Hva tror dere, er det mulig å fjerne den skyggeaktige delen?

Skisse av et husprosjekt viser nytt bad i et tidligere spiskammer og planlagt utvidelse i kjøkkenet. Hjertvegg vurderes for fjerning.
Tegning og bilde med tenkt utbygging markert.
Tegning av baderomsplan med spesifikasjoner og bilde av rom med dør, markeringslinjer for utbygging og byggemateriale på gulvet.

Takk på forhånd for all kunnskap og alle forslag.

Om det finnes både liggende og stående tømmer så gjetter jeg at ytterveggene består av liggende tømmer, antakeligvis 5x7 tommer. Om hjerteveggen består av planker (=spontet tømmer ca 2-3x6 tommer) så bør en avveksling være en relativt enkel tiltak. Størsteparten er jo allerede i dag en døråpning. Eksakt fremgangsmåte bestemmer man hensiktsmessig siden tømmeret frilegges.

Takk Justus. Det jeg vet er at yttervegg og hjertevegg i v-rommet er stående planker 5-6 tommer der alt overflatebelegg er revet ned.
Veggen til spiskammeret er heller ikke like tykk som de andre og er på innsiden kledd med perlespont.
Skal bli interessant å se hvordan det ser ut når vi har revet ned overflatebelegget i kjøkkenet og perlesponten.
Kommer tilbake med mer informasjon.

Oppdatering. Slik ser det ut etter rivning.
To stående stolper med kun liggende spont.
Bilde av en delvis revet vegg med to stående stolper. Det er lys som kommer inn fra et lite vindu, og gulvet er delvis fjernet. Tak med gamle trebjelker og synlige planker etter rivning, hvor to stolper står på hver side av åpningen. Potensiell utvidelse av åpning diskuteres.
Veggåpning med synlige trestolper etter riving, med fukt- og skader på treverket. Tapetrester på venstre side og synlige liggende planker. En åpen vegg med to stående stolper, åpenbart etter rivningsarbeid, med liggende plank og ingen synlig bærende bjelker i midten.
Tanken er å åpne opp i linje med de lyse plankene og sette en tverrbjelke mellom stolpene.

Eller hva tror dere? Kan det til og med gå å åpne hele veien til taket? Ser ingen tverrgående bjelke i veggen.

Stolpen til venstre, er det mulig å flytte den inn mot veggen eller bytte med en ny for å få til større åpning?

I henhold til min vurdering er det jeg har markert med grønt det som er eller kan være bærende. Dørkarmen og de tverrgående mørkere bordene skal være i orden å ta ned. De horisontale jeg har markert er ikke sikkert at de er bærende, det trenger man å se mer nøyaktig på.
Gammelt dørkarmområde med trepaneler, hvor enkelte deler er markert med grønn farge for å indikere potensielt bærende elementer.

Takk for svar. Det blir å sette opp ny vegg mot gangen med nødvendige forsterkninger. Har ingen tvil om at det kommer til å holde iom at vi setter en tverrbjelke på 120x120..

Men hva gjøre med denne stolpen? Er ikke helt rett, så jeg skulle helst ønske å bytte den ut og sette en ny mot ytterveggen.. for eksempel to 45x95 C24 skrulimede..

Hva tror dere om det?

• Veggstolpe i treverk med synlig skade; ripet panel og eksponerte bjelker i et renoveringsprosjekt. Bakgrunn med blå panel og en svart rørledning.
Sist redigert:
Jeg synes vurderingen til Anna_H om hva som er bærende er riktig. Da ville det holde å bytte ut stolpen til venstre for døråpningen. Stolpen til høyre kan vel bli stående? To skruvlimte 45x95 C 24 klarer sikkert med margin den lasten som kan være aktuell.

Stolpen til høyre blir værende og forsterket iom den nye veggen i hallen og inn i kjøkkenet.
Bra, Takk da blir det en ny stolpe 2st 45x95 skrudd i ytterveggen...

Om du sager av den forsiktig med håndsag så vil du merke om den klemmer.
Hvis sagen ikke klemmer fast er stolpen ikke bærende, da kan du bare fjerne den.
Hvis sagen klemmer fast kan den være bærende, da bør du erstatte den med noe som bærer av, f.eks. de der 2*45*95*.

Takk for svar og hjelp i spørsmålet..

Den venstre er nå borte (saga nappet nesten ingenting) og erstattet med to 45x95 C24 skrulimmet med en "bjelke" i taket av det samme.
Satte også en 45x95 C24 mot den høyre stolpen da en var alt annet enn rett. Så nå har vi en rett og stabil åpning for de planlagte dusjdørene.. bare å jobbe videre med de nye veggene :D

• Liker
Anna_H
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.