Nå skal farstukvisten fikses!

Forutsetninger: regler 45x195 trykkimpregnert NTR AB og terrassebord 28x120 trykkimpregnert NTR AB. Regler skal festes i bærende bjelke med bjelkesko. Da jeg handlet bjelkesko, franskskrue osv. på Hornbach, kjøpte jeg også ankermutter 5,0x40. Disse er kun el-forsinket, noe som ikke føles som at det fungerer utendørs og definitivt ikke i trykkimpregnert tre. Har jeg misforstått noe, eller er mine mistanker berettiget?

Mine alternativer er følgende: Jeg bruker de kjøpte ankermutrene og forsøker å se positiv ut. Man ser jo uansett ikke når dritten ruster. :rolleyes: Eller så leter jeg livet av meg etter ankermutter med bedre korrosjonsbeskyttelse. Eller så bruker jeg en annen skrue som jeg fant på hylla hjemme, nemlig ESSVE Cutters 5,0x40 forsenket hode + CorrSeal (www.essve.com). Jeg tenker at jeg vil ha skruer som ikke ruster samt dimensjon og hodeform som fungerer til 45 mm tykk regel + bjelkesko. Ankermutterens spesielle hode føles fristende i sammenhengen. Er forsenkede hoder helt feil sammen med bygningsbeslag? Vil CorrSeal-belegget bli slitt av mot stålkantene og ikke gjøre jobben sin? Hvorfor finnes det ikke varmforsinket ankermutter?

Allmektige forum, hva sier dere?

Om du hadde sett litt til venstre på hyllen på Hornbach hadde du sett at de har både ankarskrue og spiker i rustfritt. I hvert fall her i Stockholm.

Ankarskruen vil vare lenger enn du ønsker å beholde din veranda.

Mikael_L
Hvordan fungerer det rustfrie mot de varmgalvaniserte bygningsbeslagene da?
http://www.byggahus.se/forum/verkty...skruv-galvade-beslag-tryckt-virke-funkar.html
innlegg #32

Jeg kom til å sette vanlige el-forsinkede ankarskruer i trykkimpregnert virke som utgjør den ytre rammen til bodens bjelkelag før jeg visste at trykkimpregnert virke + el-forsinket = NO NO ... :o

De sitter for så vidt på innsiden og dermed beskyttet fra riktig uvær, men jeg slo i noen varmgalvaniserte 5" spiker utenfra senere, for sikkerhets skyld, hva nytte den nå gjør rett inn i endetreverket.
Så jeg venter med spenning på å de nærmeste årene få se boden rase sammen. :rolleyes:

Jeg har ingen anelse om hvor "farlig" dette er, eller om det mest er et salgstriks for dyre overflatebehandlede skruer...
Slik som Gunnebo impreg, en spesiell modell for trykkimpregnert.

http://www.gunnebofastening.se/segbo/notesamp/internet/segbo00008.nsf/viewunid/E2CFEB7F724DBB21C12574030033CCA2/$file/IMPREG_4sid_produktblad.pdf

Sist redigert:
Om det ikke funker med RF ankarskruvspik, hvorfor finnes de da?

Mikael_L
Det finnes kanskje rustfrie byggbeslag...?

Ellers vet jeg ikke ... :o

Fest beslagene med dine elforzinkede ankarskruer og sett inn noen galvaniserte ankerspiker (det er ganske mye billigere enn RF ankarskruer). Husk imidlertid at når du først har spikret inn ankerspikeren, er det ikke lett å få dem ut.

AndersS skrev:
Ankarskruven vil vare lenger enn du vil beholde din farstukvist.
Mener du at det gjelder også i trykt virke? :confused:

Jajamen, de kommer til å være stygge på overflaten men de holder. Gjerrig som man var eller om man hadde dårlig med penger så spikret jeg vårt terrassegulv for 20 år siden med elforsinket kamspiker og det er et gulv uten tak som utsettes for regn og snø. Visst er de rustne nå men de sitter bra. Brøt bort noen bord i fjor og spikrene sitter fast, så man dro spikerhodet rett gjennom terrassebordet. Det impregnerte treverket for 20 år siden hadde vel enda mer kjemikalier i seg enn dagens. Har du tak over din entrétrapp så burde det være enda bedre.

Takk for deres svar!

Nå har jeg bestemt meg for ESSVE Ankarskruv CorrSeal. Jeg har snakket med produktsjefen som forsikrer at CorrSeal tåler trykket treverk. Jeg vurderte først Gunnebo Ankarskruv Impreg 5,0x40, men valgte det bort fordi det er enklere for meg å handle ESSVE-skruer på lokale Beijer enn å kjøre til K-Rauta som det er lengre å kjøre til. Dessuten blir det billigere på Beijer med min faste rabatt.

Jeg tror jeg glemte å si at Hornbach også har galvanisert ankarspriker for rimelige penger.

Jeg var med og rev en veranda bygget i 1990 der trykket bærbjelke var skrudd med lange elforsinkede skruer samt diverse elforsinkede beslag. De var i meget god stand, ytterst lite overflatekorrosjon.

• Liker
malilj
  • Laddar…
Har en altan på det ene huset der rekkverket er skrudd med Spax elforsinkede skruer og det er ikke mye igjen av dem etter ca 12 år...
Jeg ville brukt Essves skruer med CorrSeal!
Finnes vel også ankarskruer med den behandlingen tror jeg...
(Må rette meg selv, det finnes!)

P-plats skrev:
Har en altan på ene huset hvor rekkverket er skrudd med Spax elforsinkede skruer og det er ikke mye igjen av dem etter ca 12 år...
Jeg ville brukt Essves skruer med CorrSeal!
Finnes vel også ankarskruer med den behandlingen tror jeg...
(Må rette meg selv, det finnes!)
Valget av ankarskruer har kommet til å stå mellom Gunnebo Impreg og ESSVE CorrSeal. Kostnaden er omtrent den samme, men ESSVE blir noe billigere med rabatt hos Beijer pluss at det blir enklere for meg.

Takk, kjære forumsforfattere, for gode svar! Som vanlig... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.