Hei!

Vi skal bygge en terrasse på ca 50-60 kvm.
Til rammen har jeg tenkt å bruke impregnert treverk for lang levetid.

Men så har jeg gått og fundert på OM det er helt galt å bruke uimpregnert treverk til gulvet. Grunnen er at jeg helst vil ha miljøet så giftfritt som mulig.

Har hatt en terrasse med gulv av impregnert treverk som så ganske dårlig ut etter 30 år. Allerede etter 20 (eide ikke huset da) skal den ha vært ganske slitt. Mest på grunn av bruk selvfølgelig.

Tenkte å spørre om noen har erfaring med terrasse i uimpregnert treverk og da ikke i lerk. Jeg har hørt gjennom rykter at man må slipe gulvet ca hvert femte år og olje det ordentlig hvert år. Kan det stemme at det er nok?

Et annet rykte jeg også har hørt er at impregnert treverk er så anerkjent at ingen stiller spørsmål ved å bruke uimpregnert treverk og at det dermed heller fremmer salget.

For å være ærlig selv, så de konstruksjonene av uimpregnert treverk jeg selv har laget og som ikke har markkontakt, har bare fått grå patina, men de har ingen antydning til råte. Disse konstruksjonene er bukker etc, ikke noe man daglig går og sliter på selvfølgelig.

Mvh
Fredrik

Takk for kommentarer.
Mvh
Fredrik

Jeg vet at det finnes noen på forumet som har bygd sin terrasse i uimpregnert treverk og deretter malt med roslagsmahogny, for et par år siden så noe erfaring burde jo finnes. Husker ikke hvem dog, kan prøve å lure litt.

S
står den bra og du behandler den på noen måte så skal det gå bra

Bygg med edeltre eller kompositt?

Med vennlig hilsen, fremax

Gangbroer og fugletårn ved naturum Tåkern er laget av helt ubehandlet furu (noen få veldig lange stolper av lerk) og har holdt fint siden 2009. En stor del av de ca 70000-100000 årlige besøkende ved naturum går på dem. Miljøet er ganske fuktig. Det er nok lurt å bygge så du kan bytte ut enkeltplanker.
http://www.lansstyrelsen.se/Ostergo...r/friluftsliv/naturum-takern/Pages/index.aspx

Eik er enda bedre. Bærende konstruksjon av eik med furubord oppå vil holde lenge.

• Liker
Mr.blomquist og 1 annen
  • Laddar…
Lerk eller varmebehandlet så holder det uten problem.

Jeg har bygget min terrasse i uimpregnert trevirke. Riktig konstruert kan det holde i mange år. Jeg ville ikke ha gift på mine bare føtter. Dessuten er impr. treverket i dag kun behandlet i de ytterste få millimeterne.
Treet pleier å begynne å råtne fra endetre. Og dette er like ubeskyttet i trykt som utrykt trevirke som ikke trenger inn dypt.
Jeg bygde dekkbordene av utrykt furu. Innenfor bjelkene hadde jeg en 2"x2" rundt som skulle bære. Der ble det noen uventilerte spalter som var sensitive, men det kan man forbedre. Legg plankene slik at de kuver oppover så vannet kan renne av.
Det har holdt i over ti år, deretter var det snart på tide å bytte deler av terrassebordene.
Neste gang ville jeg absolutt bygge igjen i utrykt trevirke, av økologiske men også estetiske grunner. Trykt treverk er virkelig stygt.

• Liker
Emil_K og 1 annen
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
Jeg har bygget min terrasse i uimpregnert trevirke. Riktig konstruert kan det holde i mange år. Jeg ville ikke ha gift på mine bare føtter. Dessuten er imprenet virket i dag bare behandlet i de ytterste få millimeterne.
Trevirke pleier å begynne å råtne fra endetre. Og dette er like ubeskyttet i trykket som utrykket virke som ikke trenger inn dypt.
Jeg bygde dekkplankene av utrykket furu. Innenfor rammen hadde jeg en 2"x2" rundt som skulle bære. Der ble det noen uventilerte spalter som var sensitive, men det kan man gjøre bedre. Legg plankene slik at de kupes oppover så kan vannet renne av.
Det har holdt i over ti år, deretter hadde det snart vært på tide å bytte deler av trallet.
Neste ville jeg absolutt bygge igjen i utrykket virke, av økologiske men også estetiske grunner. Trykket virke er virkelig stygt.
Trykkimpregnert er trykket hele veien (om det ikke tilfeldigvis er kvae-rikt kjernevirke, hvilket er like bra. Hvorfor det tar slutt ved endetre først er at belastningen er verst der.

Men det er en bagatell. Fungerer bra med utrykket, men holder ikke like lenge. Hvor lenge det holder avhenger av trevirkets kvalitet, hvor og hvordan terrassen bygges, behandling mm.

Vår veranda er bygget helt i 220x45, uimpregnert (til og med gulvet). Reisverket er knusktørt og fint, men gulvbordene, som ble byttet av den forrige eieren for kanskje 4-5 år siden, må byttes i år fordi noen kommer til å tråkke gjennom dem. På ett sted kunne jeg trykke gjennom en finger.

Det blir impregnert for hele slanten ved byttet.

Autodidakt: Det trykte virket jeg har sett de siste årene er bare trykt noen millimeter fra overflaten. Da saget jeg det rett igjennom. Har det endret seg i det siste?

• Liker
Bivack
  • Laddar…
Interessant det her med Lerk.
På nettet står det ofte at det er motstandsdyktig mot råte, men jeg har litt motsatte erfaringer:
Da vi kjøpte forrige huset vi bodde i, erklærte selgers bror at gjerdet jo var av lerk, og skulle holde seg lenge ennå. Det tok ikke lang tid før råteskadene var så langt framskredne at gjerdet måtte dra til "siste hvilestedet" på ÅVC.

Der vi bor nå (mitt barndomshjem) er gjerdet bare malt med Cuprinol av og til og satt opp på slutten av 1950-tallet. Først nå begynner det å gi seg på noen steder.

Forskjellen er at det sistnevnte virket var valgt ut av en nærliggende bonde til faren min for å bli...gjerde.

• Liker
Ocko og 1 annen
  • Laddar…
Man skal ikke stole på trykt trevirke.
Det viktigste er at terrassen er konstruert riktig slik at stående vann og avfallsansamlinger ikke forekommer. Deretter skal trevirket velges med omhu og kunnskap.
Så spiller impregneringen ingen større rolle lenger.

Thomas_Blekinge skrev:
Autodidakt: Det trykte virket jeg har sett de siste årene er bare trykt noen millimeter fra overflaten. Da sagde jeg det tvers gjennom. Har det endret seg i det siste?
Om du kjøper kontrollert (stemplet) virke så er det trykt hele veien. Men om du har kvae-rik kjernevirke går det ikke å trykkimpregnere. Da blir det ikke grønt/brunt i kjernen men holder like bra uansett. Jeg har aldri under +30 år opplevd stemplet virke som har vært dårlig trykt. Derimot en del som har vært dårlig (kvistrykt, hurtigvokst, sprukket mm.)

• Liker
oxöga
  • Laddar…
Dette med at ulike treslag som skal stå imot råte varierer. Når det fantes/eksisterer gammel furu som var kvae-rik så holdt den lenge, dere ser det oftest i gamle vinduer. Det samme gjelder lerk, avhengig av hvor den kommer fra og hvordan den har vokst påvirker, så det som kalles sibirisk lerk kan være bra eller dårlig akkurat som med vår furu. Det er mange mil og ulike vekstsoner der lerken vokser i Russland. Impregnert trevirke kan forsvares også miljømessig med dagens impregneringsmidler. Å måtte bytte ut trevirke fordi det har råtnet for tidlig og deretter kjøpe nytt er verre for miljøet ut fra hele produksjonskjeden med avvirkning/bearbeiding/transport. Så i dag er det miljømessig beste å få trevirket til å holde så lenge som mulig (ekskluderer påvirkning av ulike etterbehandlingsmetoder vi selv gjør, for det blir så komplekst da). Så å kun velge bort impregnert trevirke fordi det er behandlet ut fra miljøhensyn føles feil hvis man ikke ser på helheten.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.