6.757 lest ·
15 svar
7k lest
15 svar
Akvarium og gulvets bæreevne
Jeg planlegger et akvarium som kommer til å veie omtrent 1400 kg, dessverre har jeg bygd (eller rettere sagt bestilt) et Älvsbyhus og ikke en betongbunker. Hvordan i all verden skal jeg forsterke gulvet for å om mulig unngå 900l vann og våt sand på feil steder? Akvariet skal ha målene 250cm*60cm (bunnarealet altså). Det er ganske viktig at gulvet ikke begynner å svikte/senke seg siden karet kan sprekke ved forskyvninger.
Alle tips verdsettes! (Bortsett fra å sette karet i garasjen der det er betongplate).
Alle tips verdsettes! (Bortsett fra å sette karet i garasjen der det er betongplate).
Det er som elmont skrev.
De som kjenner husene sine best er produsenten, be dem beregne hvordan det skal forsterkes, og be dem levere det ekstra materialet, da slipper du fremtidige problemer med forsikringer ved evt. ulykke.
De som kjenner husene sine best er produsenten, be dem beregne hvordan det skal forsterkes, og be dem levere det ekstra materialet, da slipper du fremtidige problemer med forsikringer ved evt. ulykke.
Grundstött
· Halland
· 28 348 innlegg
Det kanskje ikke hører hit, men hvordan kan 900 liter vann pluss akvariet veie 1,4 tonn?
Formentlig må du gjøre en betydelig forsterkning av grunnkonstruksjonen. Avbestill Ä-huset og bygg et hus der grunnplaten forsterkes for dette spesialtilfellet. Det er faktisk ganske lett gjort.
Formentlig må du gjøre en betydelig forsterkning av grunnkonstruksjonen. Avbestill Ä-huset og bygg et hus der grunnplaten forsterkes for dette spesialtilfellet. Det er faktisk ganske lett gjort.
Jo...glasset veier omtrent 180kg, pluss vann, sand og stein og en solid møbel. Vekten er regnet ut med en kalkulator som tar alle faktorene i betraktning, hvor nøyaktig det stemmer vet jeg ikke, men det blir over et tonn uansett.KnockOnWood skrev:
Jeg innser at jeg var litt uklar i mitt første innlegg, huset ble bygget for flere år siden, men det var ikke jeg som spikret sammen modulene,
Jeg sjekker med produsenten.
Selv om det ikke går uten forsterkning av bjelkelaget har du jo et poeng, det trenger kanskje ikke vanvittig forsterkning liksom!gusvo085 skrev:
Om du har som jeg torpargrund så mål ut hvor karet skal stå og stempl mot bakken. Jeg har et 840l kar med base samt teknikk og mitt kar er kun 150cm bredt. Jeg målte grovt hvor jeg skulle ha karet og gikk deretter under huset og markerte hvor det havnet. Tok to langsgående bjelker og stemplet dem tvers over gulvbjelkene.
Karet står fortsatt etter ett og et halvt år
Karet står fortsatt etter ett og et halvt år
Og med "stempla" mener du da "stemple" antar vi.mrgorgo skrev:Om du har som jeg, torpargrunn, så mål ut hvor karet skal stå og stempl mot bakken. Jeg har et 840l kar med base samt teknikk og mitt kar er kun 150cm bredt. Jeg målte grovt hvor jeg skulle ha karet og gikk deretter under huset og markerte hvor det havnet. Tok to langsgående regler og stemplet dem på tvers av gulvreglene.
Karet står fortsatt etter ett og et halvt år![]()
Dette svaret gir håp :-D Hva har du for fisk i?mrgorgo skrev:Om du har som jeg, torpargrund, så mål ut hvor karet skal stå og stempl deg ned mot bakken. Jeg har et 840l kar med base samt teknikk og mitt kar er kun 150cm bredt. Jeg målte grovt hvor jeg skulle ha karet og gikk deretter under huset og markerte hvor det havnet. Tok to lengdegående lekter og stempla de tverrs gulvlektene.
Karet står fortsatt etter ett og et halvt år![]()
Du kan kanskje bygge videre på metoden som diskuteres i denne tråden:
* http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3458.html
* http://alvsbyhus.forum24.se/alvsbyhus-about3458.html