Hei!!
Jeg skal bestille en dobbel skyvedør som skal monteres innebygd på en eksisterende ikke-bærende vegg i gammel betong (antagelig forgjengeren til blå betong) i en leilighet bygget på 40-tallet. Pocketkarmen kan bestilles med 70mm stendere eller 95 mm stendere. Håndverkeren som skal gjøre jobben er på ferie og er ikke tilgjengelig. Siden det er opptil 8 ukers leveringstid, ønsker jeg å gjøre bestillingen så snart som mulig. Men, hvilken skal jeg bestille? med 70 eller 95 mm stendere? Hva innebærer forskjellen i mm i praksis? Altså, hvordan påvirkes konstruksjonen?
Tusen takk på forhånd for all hjelp jeg kan få!!
/Alejandra

Heij83
Hvor tykk er veggen?

Heij83 Heij83 skrev:
Hvor tykk er veggen?
Heij83 Heij83 skrev:
Hvor tykk er veggen?
Hei Heij 83!
198 mm inkludert et lag tapet på hver side av veggen.
/Alejandra

Rickard.
Ettersom din vegg vil være tykkere enn begge alternativene, spiller det ikke så stor rolle da ingenting passer direkte uten at det vil trenges en form for foring.

Heij83
Skal sies at jeg ikke er snekker.
Men jeg ville ha bestilt den bredere karmen hvis du skal beholde den eksisterende veggen, da blir det mindre materiale å bygge på karmen for å nå ut til veggen.

P
Det som skiller er bredden på brettet/listen som døren lukker mot og listene på siden av pocketkarmen.

Gjetter at med en sånn bred vegg så kommer man ikke til å bruke anslagsbrettet men sette en egen..
Og hadde det vært meg som bygget så hadde jeg bare kjøpt en skinne og et dørblad for å så bygge det inn selv.

• Liker
Alejandra L. og 2 andre
  • Laddar…
En ikke-bærende vegg på 198 mm? Det høres vel overdimensjonert ut. Ikke sånn at det går en avløpsstamme eller noe i veggen?

P PappasHammare skrev:
Det som skiller er bredden på brettet/listen som døren stenger imot og listene på siden av pocketkarmen.

Gjetter at med en så bred vegg så kommer man ikke til å bruke anslagsbrettet men isteden sette en egen..
Og hadde det vært meg som bygde så hadde jeg bare kjøpt en skinne og et dørblad for så å bygge det inn selv.
Jepp.

A Alejandra L. skrev:
Hei!!
Jeg skal bestille en dobbel skyvedør som skal monteres innebygd i en eksisterende ikke bærende vegg i gammel betong (antagelig forgjengeren til blå betong) i en leilighet bygget på 40-tallet. Pocketkarmen kan bestilles med 70mm lekter eller 95 mm lekter. Håndverkeren som skal gjøre jobben er på ferie og er ikke tilgjengelig. Siden det er opp til 8 ukers leveringstid, ønsker jeg å bestille så snart som mulig. Men, hvilken skal jeg bestille? med 70 eller 95 mm lekter? Hva betyr i praksis forskjellen i mm? Altså, hvordan påvirkes konstruksjonen?
Tusen takk på forhånd for all hjelp jeg kan få!!
/Alejandra
Tenk på at pocketkarmen eventuelt må legges utenpå eksisterende lekter. Kjøper du løs skinne og dørblad er det mye enklere å felle inn en tynn konstruksjon.

• Liker
Alejandra L.
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
En ikke-bærende vegg på 198 mm? Det høres vel tilmålt. Ikke så det går en avløpsstamme eller noe i veggen?
Hei Patrik Jo,
Du har helt rett. Jeg tok mål igjen, nå med et mye bedre verktøy (ment for slikt) og konstaterer at veggen er 100 mm tykk.
/Alejandra

Rickard.
A Alejandra L. skrev:
Hei Patrik Jo,
Du har helt rett. Jeg tok mål igjen, nå med et mye bedre verktøy (beregnet for slikt) og konstaterer at veggen er 100 mm tykk.
/Alejandra
Da må du så klart velge 70mm.

• Liker
Alejandra L.
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ja.

Tenk på at pocketkarmen eventuelt må legges utenpå eksisterende regler. Kjøper du løs skinne og dørblad er det mye enklere å felle inn en tynn konstruksjon.
Hei Hapazard,
Forslaget ditt høres interessant ut. Hvis jeg går etter det, hvor mye tykkere skal reglene være i forhold til skinnen?
/Alejandra

Rickard. Rickard. skrev:
Eftersom din vägg lär vara tjockare än båda alternativen spelar det inte så jättestor roll då inget passar rakt av utan kommer behövas någon form av salning.
Hei Rickard,
Hva er salning?
/Alejandra

A Alejandra L. skrev:
Hej!!
Jag ska beställa en dubbel skjutdörr som ska monteras inbyggd på en befintlig icke bärande vägg i gammal betong (antagligen föregångaren till blå betong) i en lägenhet byggd på 40-talet. Pocketkarmen går att beställa med 70mm reglar eller 95 mm reglar. Hantverkaren som ska göra jobbet är på semester och går inte att nå. Eftersom det är upp till 8 veckosr leveranstid, skulle jag vilja göra beställningen så fort som möjlig. Men, vilken ska jag beställa? med 70 eller 95 mm reglar? Vad innebär i praktiken skillnaden i mm? Dvs, hur påverkas konstruktionen?
Tusen tack på förhand för allt hjälp jag kan få!!
/Alejandra
A Alejandra L. skrev:
Hej Hapazard,
Ditt förslag låter intressant. Om jag går efter det, hur tjockare ska reglerna vara i förhållande till skenan?
/Alejandra
De kan vara tunna, typ dörrbladets tjocklek + någon cm för lite marginal runt om.

• Liker
Alejandra L.
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Det som skiller er bredden på brettet/listen som døren lukker mot og listene på siden av pocketkarmen.

Gjetter at med en slik bred vegg så kommer man ikke bruke anslagsbrettet, men sette en egen..
Og hadde det vært jeg som bygde så hadde jeg bare kjøpt en skinne og et dørblad for å så bygge det inn selv.
Hei HappasHammar,
Ditt forslag høres interessant ut. Hvis jeg følger det, hvor tykk bør rammene være i forhold til skinnen?
/Alejandra

A Alejandra L. skrev:
Hei Rickard,
Hva er salning?
/Alejandra
Fôr mm rundt karmen.

• Liker
Alejandra L.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.