Hej,
Är det något lösningsmedel som man ev har hemma som fungerar till hammernite primer (special metals i detta fall) ? Eller måste man köpa deras egen sort?

Säkerhetsdatabladen brukar vara till hjälp för att identifiera beståndsdelar. I fallet med färgen finns dock inget intressant, bara konserveringsmedel. Det brukar se ut så med vattenburen färg som denna. Vilket lösningsmedel anger de att du skall använda?

• Liker
cpalm
  • Laddar…
C
Om denna fråga inte besvaras i produktbeskrivningen tycker jag man borde välja en annan produkt.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Säkerhetsdatabladen brukar vara till hjälp för att identifiera beståndsdelar. I fallet med färgen finns dock inget intressant, bara konserveringsmedel. Det brukar se ut så med vattenburen färg som denna. Vilket lösningsmedel anger de att du skall använda?
Hej Johan,
Å tusan, så den är vattenbaserad, det var otippat.. Men positivt 👍

Denna är den enda de har och är till för lösningsmedelsbaserade färger. Innehåller i princip bara lacknafta (ej alifatnafta) och en liten skvätt cyklohexanon och butylacetat. De sista två är sådant som är lösningsmedel i nagellack. Antagligen för att lösa resterna av lacknaftalöst färg i penseln. Aceton funkar om penseln tål det.
Vattenburen lackfärg kan vara lurig att späda med just vatten, för man kan förstöra härdningsprocessen och hur den reagerar med ytan som målas. Det kan t.ex. bli mer penseldrag med tunnare färg. Har säkert med ytspänning att göra.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Denna är den enda de har och är till för lösningsmedelsbaserade färger. Innehåller i princip bara lacknafta (ej alifatnafta) och en liten skvätt cyklohexanon och butylacetat. De sista två är sådant som är lösningsmedel i nagellack. Antagligen för att lösa resterna av lacknaftalöst färg i penseln. Aceton funkar om penseln tål det.
Vattenburen lackfärg kan vara lurig att späda med just vatten, för man kan förstöra härdningsprocessen och hur den reagerar med ytan som målas. Det kan t.ex. bli mer penseldrag med tunnare färg. Har säkert med ytspänning att göra.
Tack för infon Johan!
Jag har inte tänkt späda, utan tänkte bara på hur man rengör pensel och hur man ev tar bort 'färskt kladd'..

O Okal1os skrev:
Tack för infon Johan!
Jag har inte tänkt späda, utan tänkte bara på hur man rengör pensel och hur man ev tar bort 'färskt kladd'..
Vatten och en nagelborste. Om det blir rester kvar i penselnsom som torkar är aceton det bästa att lösa detta. Jag gör själv så för att förnya ingrodda penslar från vattenburen färg. Lite vanlig tvätt med diskmedel och skölj avslutar det hela. Fuktig Wettexduk är bra för kladdet.

Sist redigert:
Om man vill späda vattenburen lackfärg så kan man prova med t-sprit.
Jag har gjort det när jag sprutmålat innerdörrar och skåpluckor efter ett tips av en målare... Då slipper man ytspänningsproblem, jag fick problem när jag spädde färgen med vatten. Vattnet bildade små öar i färgen under torktiden. Såg ut som man försöker måla på silikon...
Men när jag spädde färgen med t-sprit gick det fint.

• Liker
Johan Gunverth
  • Laddar…
H HSP skrev:
Om man vill späda vattenburen lackfärg så kan man prova med t-sprit.
Jag har gjort det när jag sprutmålat innerdörrar och skåpluckor efter ett tips av en målare... Då slipper man ytspänningsproblem, jag fick problem när jag spädde färgen med vatten. Vattnet bildade små öar i färgen under torktiden. Såg ut som man försöker måla på silikon...
Men när jag spädde färgen med t-sprit gick det fint.
Bra tips, men det kan säkert skilja på färgtyper om de funkar med T-sprit/etanol. Skadar inte att pröva på med en liten volym.

Skulle vara intressant att komma över säkerhetsdatabladet för Epifanes PU Spray thinner. Den färgen är polyuretanbaserad och vattenburen. Av någon anledning är det inte publicerat någonstans. Kan inte tänka mig att det består till 100% ofarliga beståndsdelar.
När de lacknaftallösta oljefärgerna var tixotropa, kunde man bryta tixotropin med 1% T-sprit för sprutmålning. Numera använder man trycksatt kopp för att kunna spruta tjockare färg. Man pressar in färgen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.