R Relik skrev:
Hej
Har nu varit på två bygghandlar (kbygg och byggmax) på min jag efter reglar 45x70. Får med ljus och lykta leta efter någon som inte är böjd eller vint. Trodde standarden var att reglarna skulle vara spikraka? Är orsaken att jag letar just nu, tänker att jag inte är ensam om att starta upp byggprojekten, och alla raka har redan sålts?

Mvh
Jag handlar på ett par olika bygghandlare och det brukar inte vara något större problem med virket.
 
F fribygg skrev:
Kolla med ekgrindar.se om soffans tillverkare inte erbjuder nån sats med virke avpassade för möbeln.
Jo, det verkar troligt att ett sådant företag skulle kunna leverera. (Knappast någon ”sats” till denna uråldriga soffa dock.) Men det är ju inte någon virkessäljare utan ett företag som köper in och förädlar trä, så det blir nog inte billigt för 15 ribbor. Och ligger långt från mig. Så för mig kvarstår frågan - finns det i dag någon som säljer trä som har tätvuxet, torrt och rakt virke? Det fanns uppenbarligen förr, det kan man se i gamla hus. (Se t.ex. gamla fönster!) Men var man kunde köpa det på den tiden, det vet jag ju inte. Är det kanske utländska träslag man måste titta efter i dag?
 
P Pelotard skrev:
Jo, det verkar troligt att ett sådant företag skulle kunna leverera. (Knappast någon ”sats” till denna uråldriga soffa dock.) Men det är ju inte någon virkessäljare utan ett företag som köper in och förädlar trä, så det blir nog inte billigt för 15 ribbor. Och ligger långt från mig. Så för mig kvarstår frågan - finns det i dag någon som säljer trä som har tätvuxet, torrt och rakt virke? Det fanns uppenbarligen förr, det kan man se i gamla hus. (Se t.ex. gamla fönster!) Men var man kunde köpa det på den tiden, det vet jag ju inte. Är det kanske utländska träslag man måste titta efter i dag?
Det finns mindre sågverk som sågar utvalt virke efter kundens önskemål utan att det är särskilt mycket dyrare än byggladornas osorterade virke.
 
  • Liker
cpalm
  • Laddar…
P Pelotard skrev:
Jo, det verkar troligt att ett sådant företag skulle kunna leverera. (Knappast någon ”sats” till denna uråldriga soffa dock.) Men det är ju inte någon virkessäljare utan ett företag som köper in och förädlar trä, så det blir nog inte billigt för 15 ribbor. Och ligger långt från mig. Så för mig kvarstår frågan - finns det i dag någon som säljer trä som har tätvuxet, torrt och rakt virke? Det fanns uppenbarligen förr, det kan man se i gamla hus. (Se t.ex. gamla fönster!) Men var man kunde köpa det på den tiden, det vet jag ju inte. Är det kanske utländska träslag man måste titta efter i dag?
Kan du ge mig måtten på pinnarna, så kan jag räkna på vad det skulle bli ungefär för raka fina ekribbor som håller bra för väder och vind. Kan du förresten klyva plankor själv?
 
Köp vanlig 28×70 och sätt en stålband på undersidan i mitten sen är det bara att behandla och blir någon dålig så är det enkelt att byta ut den,sen kan du sätt en på högkant på den yttersta. ( på undersidan så den yttre blir starkare)
 
Hep Hep skrev:
Kan du ge mig måtten på pinnarna, så kan jag räkna på vad det skulle bli ungefär för raka fina ekribbor som håller bra för väder och vind. Kan du förresten klyva plankor själv?
Nuvarande pinnar mäter jag till 22x35 mm. Längd 1600 mm. För komplettering behövs 10 st. Skulle man byta ut alla blir det väl 20. Byter man alla kan man ju ta lite större höjd också, typ 25x35. Klyva plankor kan jag väl iofs - men ek är förstås hårdare än vad jag är van att såga i.
 
P Pelotard skrev:
finns det i dag någon som säljer trä som har tätvuxet, torrt och rakt virke?
Ansgarius Svensson sågar och säljer Sveriges kanske bästa fura.
 
M mats.3 skrev:
Köp vanlig 28×70 och sätt en stålband på undersidan i mitten sen är det bara att behandla och blir någon dålig så är det enkelt att byta ut den,sen kan du sätt en på högkant på den yttersta. ( på undersidan så den yttre blir starkare)
Rekomenderar du glespanel 28*70 av gran eller vad är det för virke du @mats.3 tänker på??
 
P Pelotard skrev:
Nuvarande pinnar mäter jag till 22x35 mm. Längd 1600 mm. För komplettering behövs 10 st. Skulle man byta ut alla blir det väl 20. Byter man alla kan man ju ta lite större höjd också, typ 25x35. Klyva plankor kan jag väl iofs - men ek är förstås hårdare än vad jag är van att såga i.
Jag räknade med att det går åt 40 mm per ribba när du klyver och jag kollade pris på 28 mm tjocka och 1650 långa vilket borde vara lagom. Då blir det runt 70 kr per ribba. Om bänken är värd det är upp till dig. Såklart mycket billigare med tryckt furu, men ek är så mycket trevligare på många sätt.
 
  • Liker
Oldboy
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Rekomenderar du glespanel 28*70 av gran eller vad är det för virke du @mats.3 tänker på??
Ja det är rätt billigt och det går lätt att plocka ut fina bitar.
 
F fribygg skrev:
Ansgarius Svensson sågar och säljer Sveriges kanske bästa fura.
Aha! Lite långt från mig tyvärr. (Gäller nog många bra företag i denna och liknande branscher, att dom inte ligger precis i närheten av Stockholm…)
 
Hep Hep skrev:
Jag räknade med att det går åt 40 mm per ribba när du klyver och jag kollade pris på 28 mm tjocka och 1650 långa vilket borde vara lagom. Då blir det runt 70 kr per ribba. Om bänken är värd det är upp till dig. Såklart mycket billigare med tryckt furu, men ek är så mycket trevligare på många sätt.
Tja… Var skulle man köpa det där?
 
P Pelotard skrev:
Aha! Lite långt från mig tyvärr. (Gäller nog många bra företag i denna och liknande branscher, att dom inte ligger precis i närheten av Stockholm…)
Din lokala trävaruhandlare tar hem kvalitetsfura om det är nån ordning på era affärer, att köpa skitvirke är ju ingen ide om man ska renovera fönster eller som i ditt fall utemöbler.
 
  • Liker
K_H
  • Laddar…
P Pelotard skrev:
Aha! Lite långt från mig tyvärr. (Gäller nog många bra företag i denna och liknande branscher, att dom inte ligger precis i närheten av Stockholm…)
Det kvalitetsvirke som ev finns i huvudstadsregionen ska nog stå kvar, du blir nog tvungen att köpa virke utomläns odlat.
 
P Pelotard skrev:
Tja… Var skulle man köpa det där?
I Vallentuna. Jag har lånat ut ett hus på tomten till ett sågverk på västkusten. Det är inte jag som säljer, eller får provision, så jag vågar skriva om det. Men det är jag som har nyckeln, så det mig du hör av dig till om du vill handla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.