Hej!

Vi håller på och bygger hus och idag såg jag en sak som fick mig att fundera en del. Skulle uppskatta lite tankar från alla kloka på forumet.

Vi förbereder med tilluft för en framtida braskamin i betongplattan. Nu har det dragits ett rör i översta lagret av isoleringen direkt under golvvärmen till kaminen. Ca 5 m tvärs slingorna. Där jag står och tar bilden kommer kaminen att placeras. Närmst kaminen är det spirorör och i övrigt är det vad som ser ut som ett avloppsrör.

Min spontana tanke är att det där konstant kommer leda in kall luft och kyla ner alla golvvärmeslingor och göra mer skada än nytta. Eller tänker jag fel? Vad tycker ni bör göras i så fall?

Tänkte ta frågan med byggaren imorgon, men ville ha lite kött på benen innan.

• 20260416_172609.jpg
Sist redigert:
Jag tror att du tänker rätt, men jag vet tyvärr inte vad man skall göra åt det... Kanske dra något typ liggunderlag över röret?

joakim_j joakim_j skrev:
Jag tror att du tänker rätt, men jag vet tyvärr inte vad man skall göra åt det... Kanske dra något typ liggunderlag över röret?
Jag tänker i samma banor. Typ dra över ett sånt här mellan mellan betongen och ovansidan av röret. Det borde gå att pula in emellan. Vet dock inte hur mycket det hjälper, men något borde det göra.

https://www.beijerbygg.se/privat/sv...igt/rorisolering-tubolit-114xt13-2m-004906335

För 262 kr metern hade jag satt dubbla liggunderlag istället :)

Tilluft som går i platta på mark skall ju gå under isoleringen. Kommer ju få en sjujävla köldbrygga när du i vinter drar in -15 luft där igenom. Företag skall även ha fall utåt då det kommer bli kondens som måste ta vägen någonstands.

• Liker
Klövsjöspurten og 1 annen
  • Laddar…
Hos mig är rör draget i bottenplattan ut under trädäcket (slutet rejält nätat mot ovälkomna "husdjur"). Jag har inte märkt av något kalldrag (Skåne) men la lock på hålet i golvet när jag en gång var på vintersemester och kaminen inte var igång. Jag har inte braskamin utan pelletskamin som är igång mest hela vintersäsongen.

• Liker
Kallebo
  • Laddar…
B
Vad händer om det ör strömavbrott ett tag? Världens köldbrygga bredvid vattenledning?

Spontant kan jag tycka man borde dra det under isoleringen.

A atomlab skrev:
Tilluft som går i platta på mark skall ju gå under isoleringen. Kommer ju få en sjujävla köldbrygga när du i vinter drar in -15 luft där igenom. Företag skall även ha fall utåt då det kommer bli kondens som måste ta vägen någonstands.
Så 40 cm under betongkant, fall utåt och ska få in tilluft? Spännande att se hur du får till det utanför grunden...

G Grävarn1 skrev:
Så 40 cm under betongkant, fall utåt och ska få in tilluft? Spännande att se hur du får till det utanför grunden...
När jag som lekman lyckades få till det så skall nog en som jobbar med grunder också lyckas med det.

Man kan iaf lägga den i det understa lagret isolering. Då har man åtminstone 20cm isolering över.

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
A atomlab skrev:
När jag som lekman lyckades få till det så skall nog en som jobbar med grunder också lyckas med det.

Man kan iaf lägga den i det understa lagret isolering. Då har man åtminstone 20cm isolering över.
Problemet är väl att med randisolering och motfyll så mynnar spirot ut i en grusbädd.

Lika väl som att röret går rakt upp i plattan så kan det ju gå rakt upp utanför plattan.

• Liker
Lostmoose
  • Laddar…
Så här gjorde jag:
DSC_0421.jpg
OM jag minns rätt satte jag ett T-rör som fick vara öppet i botten för att bli av med ev. kondens.

Edit: röret ska givetvis ligga under åtminstone översta lagret isolering.

• Liker
RogerN og 2 andre
  • Laddar…
I ixob skrev:
Hej!

Vi håller på och bygger hus och idag såg jag en sak som fick mig att fundera en del. Skulle uppskatta lite tankar från alla kloka på forumet.

Vi förbereder med tilluft för en framtida braskamin i betongplattan. Nu har det dragits ett rör i översta lagret av isoleringen direkt under golvvärmen till kaminen. Ca 5 m tvärs slingorna. Där jag står och tar bilden kommer kaminen att placeras. Närmst kaminen är det spirorör och i övrigt är det vad som ser ut som ett avloppsrör.

Min spontana tanke är att det där konstant kommer leda in kall luft och kyla ner alla golvvärmeslingor och göra mer skada än nytta. Eller tänker jag fel? Vad tycker ni bör göras i så fall?

Tänkte ta frågan med byggaren imorgon, men ville ha lite kött på benen innan.
Köp en kamin som tar luften från taket.

A atomlab skrev:
Lika väl som att röret går rakt upp i plattan så kan det ju gå rakt upp utanför plattan.
Ok, det är då man kan neka att betala fakturan eftersom du skriver att "företag ska ha fall utåt"?

• Liker
Stefan Kristensson
  • Laddar…
Så här står det på konstruktionsritningar ang. tilluft.

• Screenshot_20260417_093645_Drive.jpg
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.