8.104 lest ·
15 svar
8k lest
15 svar
32 tommers flatskjerm-TV på gipsvegg
Side 1 av 2
Hei,
Jeg skal forsøke å få opp min nye 32 tommers flatskjerm-TV på veggen. Den skal sitte på et veggfeste som er leddet to ganger og kan stikke ut fra veggen ca. 50 cm.
Veggen er enkelgips. Jeg har vanskelig for å finne en passende stender på stedet og vurderer å sette opp veggfestet med tre gipsplugger (Apolo Mea Hrm 5-16, slike som ekspanderer på baksiden av gipsplaten) direkte i gipsplaten. Men jeg er bekymret for at veggen ikke skal holde.
TV-en veier 7,5 kg, tre innfestingspunkter i veggfestet = tre gipsplugger i vertikal orientering av en lengde på ca. 20-30 cm.
Tenker at vektstangeffekten når armen på festet er fullt utfoldet blir ganske stor, men på den annen side vil ikke TV-en være i den posisjonen spesielt ofte.
Noen som har gode råd eller tips om dette?
Jeg skal forsøke å få opp min nye 32 tommers flatskjerm-TV på veggen. Den skal sitte på et veggfeste som er leddet to ganger og kan stikke ut fra veggen ca. 50 cm.
Veggen er enkelgips. Jeg har vanskelig for å finne en passende stender på stedet og vurderer å sette opp veggfestet med tre gipsplugger (Apolo Mea Hrm 5-16, slike som ekspanderer på baksiden av gipsplaten) direkte i gipsplaten. Men jeg er bekymret for at veggen ikke skal holde.
TV-en veier 7,5 kg, tre innfestingspunkter i veggfestet = tre gipsplugger i vertikal orientering av en lengde på ca. 20-30 cm.
Tenker at vektstangeffekten når armen på festet er fullt utfoldet blir ganske stor, men på den annen side vil ikke TV-en være i den posisjonen spesielt ofte.
Noen som har gode råd eller tips om dette?
hahalj
Huseier
· Västra Götaland
· 1 830 innlegg
hahalj
Huseier
- Västra Götaland
- 1.830 innlegg
Slitsomt når man ikke finner stendere, har du testet med en stendersøker?
Ellers burde du kunne ordne en trekplate i passende mtrl, kryssfiner, osb eller noe finere, gjør den større enn TV-festet, mal/lakk i passende farge, skru fast den med så mange ekspanderbolter for gipsvegger du føler er nødvendig og deretter skru TV-festet i denne. Sitter som fjellet.
Ellers burde du kunne ordne en trekplate i passende mtrl, kryssfiner, osb eller noe finere, gjør den større enn TV-festet, mal/lakk i passende farge, skru fast den med så mange ekspanderbolter for gipsvegger du føler er nødvendig og deretter skru TV-festet i denne. Sitter som fjellet.
Jo, jeg finner jo stendere. Men de sitter ikke så bra til. Enten for langt til den ene siden eller for langt til den andre siden. Jeg har fått ulike råd fra de jeg har snakket med. På Jernia var de helt sikre på at gipspluggen skulle holde, men andre jeg har snakket med har vært skeptiske.
O.t. skulle jeg kunne dra en gipsplugg gjennom en stender og få den til å sitte? Eller blir det skjevt da?
O.t. skulle jeg kunne dra en gipsplugg gjennom en stender og få den til å sitte? Eller blir det skjevt da?
Ifølge Gyroproc skal et gipsanker tåle ca. 30 kg hvis det belastes rett ned. Men hvis man i stedet drar vinkelrett i festet, klarer de bare en belastning på 10 kg. Siden du vil kunne trekke ut TV-en et stykke fra veggen, vil du få et ekstra dreiemoment som skaper en vinkelrett kraft.
Hvis TV-en veier 7,5 kg og festet kan trekkes ut til 50 cm, samt at vi antar det er 20 cm mellom den øverste skruen og det nederste punktet på festet, vil den øverste skruen belastes med knapt 19 kg vinkelrett mot veggen.
(7,5*0,5/0,2=18,75)
Nå er det riktignok mange år siden jeg gikk på gymnasiet og regnet på sånt, så det kan hende jeg har gjort en liten feil. Men slik jeg ser det nå, ville jeg ikke våge å henge TV-en kun i gipsplaten.
Hvis TV-en veier 7,5 kg og festet kan trekkes ut til 50 cm, samt at vi antar det er 20 cm mellom den øverste skruen og det nederste punktet på festet, vil den øverste skruen belastes med knapt 19 kg vinkelrett mot veggen.
(7,5*0,5/0,2=18,75)
Nå er det riktignok mange år siden jeg gikk på gymnasiet og regnet på sånt, så det kan hende jeg har gjort en liten feil. Men slik jeg ser det nå, ville jeg ikke våge å henge TV-en kun i gipsplaten.
Jeg ville nok tatt en bit MDF, kjørt avrundingsfresen på kantene, malt hvit og skrudd fast med treskruer i de to nærmeste stenderne. Eller om bare en stender finnes på riktig sted, skru i den og kompletter med et gipsanker i hver ende....
Takk alle!
Nå gjelder det bare å finne hvor listene sitter. Ved kontrollmåling nå med listdetektoren fant jeg ikke listene på samme sted
Nå indikerer detektoren på forskjellige steder hver gang...Kan det skyldes at det er en yttervegg? På mellomveggene finner den listene kjempelett.
@ Hahalj, det jeg tenkte på var om gipspluggen kunne gå gjennom metallisten og ekspandere på baksiden og på den måten feste i listen. Men kanskje blir det pannekake av alt sammen da?
Nå gjelder det bare å finne hvor listene sitter. Ved kontrollmåling nå med listdetektoren fant jeg ikke listene på samme sted
@ Hahalj, det jeg tenkte på var om gipspluggen kunne gå gjennom metallisten og ekspandere på baksiden og på den måten feste i listen. Men kanskje blir det pannekake av alt sammen da?
hahalj
Huseier
· Västra Götaland
· 1 830 innlegg
hahalj
Huseier
- Västra Götaland
- 1.830 innlegg
Jaha, da forstår jeg. Har dessverre ingen erfaringer med å skru i stålstendere. Men jeg er helt overbevist om at en plate i f.eks. MDF som MattiasS foreslår løser problemet. Ved å fordele kreften over et større område og gjerne noen festepunkter i en stender så kommer det til å holde.LTA skrev:Takk alle!
Nå gjelder det bare å finne ut hvor stenderne sitter. Ved kontrollmåling nå med stenderdetektoren fant jeg ikke stenderne på samme stedNå indikerer detektoren på ulike steder hver gang...Kan det skyldes at det er en yttervegg? På mellomveggene finner den stenderne veldig lett.
@ Hahalj, hva jeg tenkte på var om gipspluggen kunne gå gjennom metallstenderen og ekspandere på baksiden og på den måten feste i stenderen. Men kanskje blir det pannekake av det hele da?
Neodymmagnet fra f.eks. Class ordner dette. Jeg har helt gått bort fra stenderdetektoren til magnet. Fungerer fint til å finne skruene/stenderne.LTA skrev:Takk alle!
Nå gjelder det bare å finne hvor stenderne sitter. Ved kontrollmåling nå med stenderdetektoren fant jeg ikke stenderne på samme stedNå indikerer detektoren på forskjellige steder hver gang...Kan det være fordi det er en yttervegg? På mellomveggene finner den stenderne kjempelett.
@ Hahalj, det jeg tenkte på var om gipspluggen kunne gå gjennom metallstenderen og ekspandere på baksiden og på den måten feste i stenderen. Men kanskje blir alt sammen pannekake da?