19.520 lest ·
19 svar
20k lest
19 svar
28 mm spontet plank VS. 22 mm gulvsponplate?
Side 1 av 2
Har et rom med 28 mm spontet plankegulv som jeg tenkte å bytte til 22 mm gulvsponplater og lime plastgulvbelegg på det.
Det er cc 60 på bjelkelaget.
Hvordan påvirker dette svikt osv. mellom bjelkene med tanke på at gulvet blir 6 mm tynnere? Kommer gulvet til å svikte mer eller er sponplatene såpass mye hardere at de rent av blir stivere?
Har dere erfaringer med forskjellen?
Det er cc 60 på bjelkelaget.
Hvordan påvirker dette svikt osv. mellom bjelkene med tanke på at gulvet blir 6 mm tynnere? Kommer gulvet til å svikte mer eller er sponplatene såpass mye hardere at de rent av blir stivere?
Har dere erfaringer med forskjellen?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Hvorfor bytte ned deg til spon i stedet for ekte tre? Om det er et spørsmål om at det ikke er jevnt nok, ville jeg heller slipe planke gulvet enn å bytte det til gulvspon.
Det finnes noen grunner.norrbottenstorpet skrev:
1. Det er dessverre lappet allerede, noe som er minuspoeng, selv om man kan få det til å bli OK.
2. Det er oppbrutt her og der, og noen planker er sprukket eller skadet såpass at de må erstattes. Erstatter man med helt nytt, så vises det ofte tydelig.
3. Det skal være på et kjøkken, og hvor mye jeg enn elsker ekte tregulv, så blir det for upraktisk for oss å ha det på kjøkkenet. Vi vil ha noe som tåler ordentlig med vann hvis man søler, er lett å tørke av og feie/støvsuge rent. Dette punktet er det avgjørende punktet.
Det blir nok det eneste rommet i huset hvor vi faktisk tar bort gammelt hederlig tregulv. I andre rom skal vi naturligvis bevare gulvene og slipe.
Tilbake til det opprinnelige spørsmålet. Noen som vet?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 innlegg
Jeg mener at selv som undergulv er tre bedre enn spon, det er mer holdbart. Så å lappe, reparere og ved behov slipe gir deg et bra undergulv som du kan legge vinylbelegg på, om det er akkurat det du vil ha.
Det eneste "abret" jeg kan se, er om det er glissent, dvs for store sprekker mellom bordene. Det kunne vises/kjennes på vinylgulvet om det er tilfelle.
Det eneste "abret" jeg kan se, er om det er glissent, dvs for store sprekker mellom bordene. Det kunne vises/kjennes på vinylgulvet om det er tilfelle.
Holdbart på hvilken måte mener du? Bare fordi tregulvet er 28mm i dette tilfellet og sponplatene 22mm (6 mm mer for tregulvet) eller mener du mer holdbart på en annen måte?norrbottenstorpet skrev:
Ja det er jo slik, at det er en aning glissent. Og de er heller ikke helt jevne så man må slipe. Det er nettopp p.g.a glisnet og ujevnheten jeg vil ha noe som sponplater, så det blir jevnt og fint med plastmatta. Har vurdert masonitt oppå, men det blir et skikkelig lappverk så blir der skjøter uansett.
Og så må man jo ikke glemme at sponplater stiver opp bjelkelaget litt, i motsetning til spontet tregulv som jo er fleksibel nettopp i den retningen som bjelkelaget går, hvorfor det kan bli mer svikt med plankegulv.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Med 60 cc på gulvbjelkene så har du ikke noe problem med sponplater, bjelkelaget kan kanskje svikte mer.
Protte
Protte
Nei, jeg vet jo at det ikke er et problem sånn sett, men nå mener jeg altså sammenlignet med 28mm spont gulv.prototypen skrev:
Har jo 28mm spont gulv nå altså, og jeg vet hvordan det føles å gå på det. Hvis jeg nå fjerner det og legger gulvsponplater på 22mm, vil jeg merke en forskjell til det dårligere eller bedre, eller blir det akkurat det samme med hensyn til svikt osv.?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
OM man sammenligner 22 mm med 28 mm så er 28 mm 62% stivere/sterkere.
Deretter er sponplate, hver del er bredere og fordeler belastningen på en større bredde.
Spontat virke glipper litt mellom not og fjær så det oppfører seg ikke som et helt sjikt.
Sponplate så limer man sammen hele gulvet til et helt sjikt.
Protte
Deretter er sponplate, hver del er bredere og fordeler belastningen på en større bredde.
Spontat virke glipper litt mellom not og fjær så det oppfører seg ikke som et helt sjikt.
Sponplate så limer man sammen hele gulvet til et helt sjikt.
Protte
Ja, det er jo akkurat det jeg mener, at de begge har sine fordeler. Derfor jeg lurte på om noen hadde erfaring med forskjellen.prototypen skrev:OM man sammenligner 22 mm mot 28 mm så er 28 mm 62% stivere/sterkere.
Deretter er sponplate, hver del er bredere og fordeler ut lasten på en større bredde.
Spontat virke glipper litt mellom not og fjær så det oppfører seg ikke som et helt sjok.
Sponplate så limmer man sammen hele gulvet til et helt sjok.
Protte
Jeg får vel helt enkelt montere et par sponplateplater og sammenligne å gå på det sammenlignet med de spontede bordene. Hadde håpet å slippe det ved å få svar fra noen som visste forskjellen
Du har to typer av styrke/svikt å ta hensyn til.
Dels hva gulvsponet hhv plankegulvet svikter i hvert fag, dvs mellom to gulvbjelker.
Der tror jeg at det er noenlunde likt mellom 22 gulvspon og 28 mm spontet virke. Det avhenger selvsagt mye av kvaliteten på gulvbordene, men også litt på hvilket fabrikat og kvalitet det er på sponet vi sammenligner med, men der skiller det nok mindre.
Og denne svikten vil være et ikke-problem så lenge cc-målet mellom bjelkene er maks 60 cm.
Så har du svikten i hele bjelkelaget, og her er jeg overbevist om at en konstruksjon med skruvlimt gulvspon er veldig mye stødigere og har mindre svikt enn et plankegulv på samme bjelkelag.
Dels hva gulvsponet hhv plankegulvet svikter i hvert fag, dvs mellom to gulvbjelker.
Der tror jeg at det er noenlunde likt mellom 22 gulvspon og 28 mm spontet virke. Det avhenger selvsagt mye av kvaliteten på gulvbordene, men også litt på hvilket fabrikat og kvalitet det er på sponet vi sammenligner med, men der skiller det nok mindre.
Og denne svikten vil være et ikke-problem så lenge cc-målet mellom bjelkene er maks 60 cm.
Så har du svikten i hele bjelkelaget, og her er jeg overbevist om at en konstruksjon med skruvlimt gulvspon er veldig mye stødigere og har mindre svikt enn et plankegulv på samme bjelkelag.
Akkurat de funderingene jeg har hatt! Men ikke visst sikkert og heller ikke testet selv. For det føles helt klart som at sponplater er mye hardere og stivere i seg selv. Derfor tenkte jeg at det muligens skulle kunne gå jevnt ut mellom 22mm sponpl. og 28mm plank, men var ikke helt sikker.Mikael_L skrev:Du har to typer av styrke/svikt å ta hensyn til.
Dels hva gulvsponet hhv tregulvet svikter i hvert fag, dvs mellom to gulvbjelker.
Der tror jeg at det er noenlunde jevnt mellom 22 gulvspon og 28mm spontet trevirke. Det avhenger selvfølgelig mye på kvaliteten på gulvplankene, men også litt på hvilken fabrikk og kvalitet det er på sponet vi sammenligner med, men der er det nok mindre forskjeller.
Og denne svikten vil være et ikkeproblem så lenge cc-målet mellom bjelkene er maks 60cm.
Så har du svikten i hele bjelkelaget, og her er jeg overbevist om at en konstruksjon med skrulimmet gulvspon er veldig mye stødigere og har mindre svikt enn et plankegulv på samme bjelkelag.
Så vet jeg jo at brede plater stiver opp bjelkelaget ordentlig.
Hadde det handlet om 28mm sponplater vs 28mm plank så hadde jo svaret vært opplagt, men nå handlet det om 22mm sponplater, altså 6mm mindre materiale, så da ble jeg mer usikker.
Nå er jeg ikke 100% på om man SKAL eller BØR legge sponplatene (i dette tilfellet 2400mm lange) i en viss retning på bjelkelaget. Om man legger platene med langsidene langs med bjelkelaget eller snarere i samme retning som gulvplanker, men her passer det mye bedre å legge dem med langsidene på tvers, slik som gulvplankene ligger, p.g.a ikke helt eksakt cc mål på 60 (det varierer noen centimeter hit og dit så jeg hadde fått plenereglegere i så fall). Og å ha dem liggende på tvers slik jeg hadde tenkt det, låser jo ikke bjelkene på samme måte men på en annen side så er de jo spontede og skal limes, så det bør jo bli stramt nok, spesielt når de jo skal ligge på oversiden av bjelkene hvor de jo automatisk komprimeres og presses sammen mot hverandre ved belastning. (Det ville kanskje vært litt annerledes på undersiden av bjelkene hvor det jo snarere strekkes fra hverandre).
Man får alltid utførlige og kloke svar fra deg Mikael
Gulvspon legger du helt klart på tvers av bjelkelaget, ingenting annet eksisterer. I ditt tilfelle velger du et fabrikat som angir at skjøting kan skje selv uten bjelke under skjøten. Sjekk f.eks. monteringsanvisningen.
Skal du få noen fordel med gulvsponet som gjør at det kan "vinne over" ditt plankegulv, må du skruelim det til bjelkelaget. Hvis du bare skrur det, blir det nok i prinsippet ingen større forbedring mot det gulvet du har nå. Hvis spon eller planker skal gi noen ekstra styrke mot svikt i bjelkelaget, må det virkelig limes, for det holder antagelig med en type 1 mm bevegelse spredt over hele spennet for at det ikke lenger skal samvirke som en ny og sterkere bjelke.
Skal du få noen fordel med gulvsponet som gjør at det kan "vinne over" ditt plankegulv, må du skruelim det til bjelkelaget. Hvis du bare skrur det, blir det nok i prinsippet ingen større forbedring mot det gulvet du har nå. Hvis spon eller planker skal gi noen ekstra styrke mot svikt i bjelkelaget, må det virkelig limes, for det holder antagelig med en type 1 mm bevegelse spredt over hele spennet for at det ikke lenger skal samvirke som en ny og sterkere bjelke.
Det er nok virkelig vanskelig å si noe sikkert om hva som er bedre uten å sjekke litt mer. Gulvplankene kunne jo vært laget av i prinsippet kjerneved fra saktevoksende furu, da er det jo kjempebra. Slikt treverk finnes aldri å kjøpe i dag, i dag kan man like gjerne finne noe billig gulv av splintved, som f.eks. rupanel-kvalitet. Men uansett er det en fantastisk stor spennvidde i trevarekvalitet, og et gammelt gulv kan være laget av utmerket kvalitet. Men uansett vil alltid gulvsponplatene, sammen med skrueliming, kunne tilby en samvirkende konstruksjon som stiver opp bjelkene dine veldig mye. Dette blir aldri tilfelle med et spontet plankegulv.Martin_B skrev:Akkurat de funderingene jeg har hatt! Men ikke visst sikkert og heller ikke testet selv. For det føles helt klart som at sponplater er mye hardere og stivere i seg selv. Derfor tenkte jeg at det muligens kunne gå jevnt ut mellom 22mm sponpl. og 28mm plank, men var ikke helt sikker. Deretter vet jeg jo at brede plater stiver opp bjelkelaget skikkelig.
Hadde det vært snakk om 28mm sponplater vs 28mm plank, så hadde jo svaret vært opplagt, men nå handlet det om 22mm sponplater, altså 6mm mindre materiale, så da ble jeg mer usikker.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 innlegg
Jeg skrev at 28 mm er 62% sterkere enn 22 mm men det er bare tykkelsen som bestemmer, dobler du tykkelsen så 4-dobler du styrken.
Jeg skrev ikke at planker er 62% stivere enn sponplate.
Om nå 96,5% av Sveriges hus klarer seg med sponplate med 60 cc så tror jeg at et til kommer til å klare det.
Protte
Jeg skrev ikke at planker er 62% stivere enn sponplate.
Om nå 96,5% av Sveriges hus klarer seg med sponplate med 60 cc så tror jeg at et til kommer til å klare det.
Protte
Protte, jeg forstår nøyaktig hva du mener. Men jeg tror du misforstår meg litt. Jeg er ikke bekymret for at 22mm gulvsponplater ikke vil gi meg et stabilt gulv når jeg legger dem på mine bjelker som ligger cc60. Jeg vet jo at de klarer det uten problemer, det er jo slik hus bygges i dag. Det er liksom normen.prototypen skrev:
Det jeg lurte på opprinnelig er hvilken forskjell det vil bli når det gjelder svikt, ved en sammenligning med 28 mm spontet plankegulv.
Grunnen til at jeg spør er at jeg jo har et fint stabilt 28mm spontet plankegulv som jeg tenkte å erstatte med 22mm gulvsponplater for å få et jevnt og fint underlag for plastbelegg, noe som ville medføre litt ekstraarbeid med gulvet jeg har i dag. Og jeg vil nemlig ikke nedgradere meg når det gjelder stabilitet.
Men nå har jeg fått litt mer kjøtt på beina takket være gode svar, så jeg skal ta utgangspunkt i det.
Edit: Eller var ikke ditt innlegg rettet til meg? hehe nå blir jeg jo usikker
Sist redigert:
Tenkte faktisk å kortle inn der ekstra, uansett. Det kan jo ikke annet enn å stabilisere opp det ytterligere. Den gamle krysskolvningen glipper nok en del uansett, så litt kortling styrer sikkert opp det litt ekstra sammenlignet med hvordan det er nå.Mikael_L skrev:
Ja det tenkte jeg å gjøre, så det blir skikkelig stabilt. Derimot funderer jeg på hva jeg bør gjøre for å helt forsikre meg mot knirkende gulv i fremtiden. Men det er kanskje vanskelig... kan vel komme hvordan man enn gjør antar jeg.