Skal blande primer. På dunken står det 1:3 (mer vann enn primer).

Instinktivt tolker jeg det som 1 del primer og 3 deler vann (25% ferdig blanding).

Men når jeg funderer litt og googler, virker det som dette ikke er selvsagt (og en generasjonsfråga blant kjemikere tydeligvis...) hvor mange mener at det beskriver ferdig konsentrasjon, altså i ferdigblandet bøtte skal det være 33% primer, dvs 1/3).

I henhold til den metoden er det jo 1 del primer og 2 deler vann som gjelder.

Så hva er da f.eks. 1:1? Ren primer eller halvparten vann?

Juicepakkene virker som de har forstått dette og skriver 1+4 i stedet :)

T
Jeg hadde tolket det som 1+2 som du er inne på, ettersom 1:3 er en tredjedel, dvs en tredjedel konsentrat i den ferdige blandingen.
1:1 er hva du har i flasken med konsentrat, dvs 100% konsentrat.

Jeg tolker det som en del primer til tre deler vann.

Skulle vilje påstå at det er en vanlig måte å beskrive blandingsforhold på.
At det skulle være 1/3 innebærer at man må regne om, noe som er omstendelig.

• Liker
GK100
  • Laddar…
Claes Sörmland
Min erfaring fra den kjemiske labverdenen:

1:3 på et kjemisk produkt angir fortynningsforholdet, dvs. 1 del (enhet) av det første kombineres med 3 deler av det andre for å gi totalt 4 deler sluttblanding. Dvs. saftprodusentenes 1 + 3 er en annen måte å skrive det samme på.

Den andre varianten som du diskuterer er fortynningsfaktor (i sluttblandingen). For produktet med fortynningsforholdet angitt som 1:3, så ville den angis som 25% eller 4X fortynning.

Ja 1+3 betyr det sikkert, alt annet blir kronglete å blande med risiko for feilberegning. Forstår ikke hvorfor de ikke bare skriver det.

Fant denne lenken:
http://www.tnc.se/termfraga/spadning/
"
Spørsmål: Hvordan bør man skrive ved fortynning av syrer for at det skal bli entydig. Betyr ”1 : 3” at man tar en del av det ene og tre deler av det andre eller at man tar 1/3 og 2/3?

Svar: Dette er et vanskelig problem der man mener forskjellig blant kjemikere, spesielt avhengig av generasjon – der eldre kjemikere oftest tolker det som 1 dl + 2 dl, tolker yngre det helst som 1 dl + 3 dl. Her er det viktig å være ekstra tydelig, TNC anbefaler derfor at man heller skriver fortynning med plustegn enn kolon, f.eks. ”1 + 3”.
"

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.