Tenkte gjøre kjelleren beboelig. Det handler om en uisolert plate. Først tenkte jeg legge fliser og gulvvarme, men fikk flere råd om å ikke gjøre det fordi fukten da kan gå opp i veggene. Det dyre alternativet jeg fikk var at gulvene skal pigges opp og et nytt isolert gulv skal legges. Vi snakker om tre rom i kjelleren, 24 kvm, 19 kvm og 9 kvm, totalt altså 52 kvm.

Nå har jeg begynt å vurdere ventilerte gulv og lurer på om noen har erfaring med det. Hva er best? Blå platon? Nivell? Granab? Og hvor mye skiller disse seg prismessig? Har gjort mange søk, men ikke funnet noen riktige svar.

Bovennlig..
Om betongen er plan så legg type Platonmatte og tregulv type parkett på det. Ventilasjon gjennom gulvlistene. Varme gjennom radiatorer.

Beste svar

Hei jeg kan dele med meg hvordan jeg har gjort, det kan kanskje ikke funke i alle hus ettersom forutsetningene er forskjellige.
Jeg la blå platon, 22mm gulvspon og vegg-til-vegg-teppe i et rom i kjelleren (uisolert plate, drenerte grunn) oppgraderte også til et element med dobbel effekt. Gulvlister på distanser fra vegg. Har fungert bra i 10 år.
I øvrige kjelleren, også den uisolert plate. La jeg nivell 10mm isolerskiva (for lite isolasjon), 12mm vannbåren varme med egen sirkpumpe, termostat, shunt og elpatron så klinker på det. Om vinteren går det på husets varmesystem og om sommeren på elpatronen for å holde bort fuktvandringen.
Behagelige varme gulv året rundt.
Har kjørt med dette i over 5 år.
Mvh Mattias

• Liker
FamiljensDrömhus og 1 annen
  • Laddar…
Det går an å legge nålfiltsmatte som ikke er tett direkte på gulvet så det blir varmere å gå på. Eller klinker uten varme og godt med myke løse matter. Tåler oversvømmelser mm som kan skje i kjelleren.

• Liker
BosseHansson
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.