5.743 lest ·
15 svar
6k lest
15 svar
Dimensjon bjelkelag stål/limtre
Finnes det noen enkel måte å oversette en limtredimensjon 90x300 til Stålbjelke i bæreevne? Tenkte å bygge en veranda og har sett litt på å lage bjelkelaget i stål for å slippe å ha så mange søyler da den blir ganske høy.
Det blir I- eller H-bjelke som holdes opp av stålsøyler.
Hva slags behandling pleier man å gjøre på disse som skal stå ute? Er det bare rustbeskyttelsesmaling eller bestiller man det fra leverandøren?
Hvordan ligger denne løsningen prismessig tror dere som kanskje har gjort dette før? Er det svindyrt eller overkommelig? Sammenlignet med limtre da først og fremst??
Det blir I- eller H-bjelke som holdes opp av stålsøyler.
Hva slags behandling pleier man å gjøre på disse som skal stå ute? Er det bare rustbeskyttelsesmaling eller bestiller man det fra leverandøren?
Hvordan ligger denne løsningen prismessig tror dere som kanskje har gjort dette før? Er det svindyrt eller overkommelig? Sammenlignet med limtre da først og fremst??
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ja det gjør det. 90x300 limtre tilsvarer f.eks. HEA 160 og IPE 180. 90x315 er en vanligere limtredimensjon. Dets stålmotstykker er HEA 160 og IPE 200.
Spørsmålet om rustbeskyttelsesbehandling passer jeg. Stål pleier å bli ca dobbelt så dyrt som limtre.
Spørsmålet om rustbeskyttelsesbehandling passer jeg. Stål pleier å bli ca dobbelt så dyrt som limtre.
Takk så mye for svar. Hva er det som gjelder for søylene da? Antar at det er tilsvarende 90x90 limtresøyle jeg skal erstatte med stål.J justusandersson skrev:
Og er det mulig å gå ned til 3 søyler på tegningen jeg legger ved?J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er ikke like enkelt å sammenligne søyler av limtre med ståldito uten å kjenne til den tenkte konstruksjonen. Avstiving i sideveis og høyde er viktige parametere.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om du vil gå ned til tre pilar blir det helt andre bjelkedimensjoner. I limtre ca 90x495 og i stål HEA 220. For pilarne trenger man å vite høyden. Har du tenkt at spikereglene skal krage ut en meter?
Ja akkurat, skruvreglene henger ut omtrent 1 m og søylene blir rundt 3-3,2m høye.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det er altfor stort overheng for 45x195 bjelker. Jeg skal se på det senere i dag.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg ville flytte bæringen ut en halv meter og bruke 45x220 virke.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
VKR 100x100 4 mm gods er mer enn nok. Med hensyn til laster og høyder kan du gå ned til 60x60, men det er jo praktiske aspekter ved monteringen også.
Estetisk så er det betydelig penere med 100x100 føler jeg.J justusandersson skrev:
Hva snakker vi for matematiske termer på dette som kan trengs i en byggesøknad? Nedbøyning osv. Vet du dette?
Stor takk for all hjelp!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg