E
Finnes det noen enkel måte å oversette en limtredimensjon 90x300 til Stålbjelke i bæreevne? Tenkte å bygge en veranda og har sett litt på å lage bjelkelaget i stål for å slippe å ha så mange søyler da den blir ganske høy.

Det blir I- eller H-bjelke som holdes opp av stålsøyler.

Hva slags behandling pleier man å gjøre på disse som skal stå ute? Er det bare rustbeskyttelsesmaling eller bestiller man det fra leverandøren?

Hvordan ligger denne løsningen prismessig tror dere som kanskje har gjort dette før? Er det svindyrt eller overkommelig? Sammenlignet med limtre da først og fremst??

Beste svar

Ja det gjør det. 90x300 limtre tilsvarer f.eks. HEA 160 og IPE 180. 90x315 er en vanligere limtredimensjon. Dets stålmotstykker er HEA 160 og IPE 200.

Spørsmålet om rustbeskyttelsesbehandling passer jeg. Stål pleier å bli ca dobbelt så dyrt som limtre.

• Liker
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Ja det gjør det. 90x300 limtre tilsvarer f.eks. HEA 160 og IPE 180. 90x315 er en vanligere limtredimensjon. Dens stålmotsvarigheter er HEA 160 og IPE 200.

Spørsmålet om rustbeskyttelsesbehandling passer jeg. Stål pleier å bli ca dobbelt så dyrt som limtre.
Takk så mye for svar. Hva er det som gjelder for søylene da? Antar at det er tilsvarende 90x90 limtresøyle jeg skal erstatte med stål.

E
J justusandersson skrev:
Ja det gjør det. 90x300 limtre tilsvarer f.eks. HEA 160 og IPE 180. 90x315 er en vanligere limtredimensjon. Dens stålmotstykker er HEA 160 og IPE 200.

Spørsmålet om rustbeskyttelse passer jeg. Stål pleier å bli ca dobbelt så dyrt som limtre.
Og er det mulig å gå ned til 3 søyler på tegningen jeg legger ved?

• Byggetegning med målinger for byggstruktur, inkludert stolpeplassering, linjer markerer avstander i mm. Spørsmål om å redusere fra 4 til 3 stolper.
Det er ikke like enkelt å sammenligne søyler av limtre med ståldito uten å kjenne til den tenkte konstruksjonen. Avstiving i sideveis og høyde er viktige parametere.

• Liker
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Det er ikke like enkelt å sammenligne søyler av limtre med ståldito uten å kjenne til den tenkte konstruksjonen. Avstivning i sidelengs retning og høyde er viktige parametere.
Blir det tydeligere i henhold til tegningen eller er det flere parametere som trengs?

Om du vil gå ned til tre pilar blir det helt andre bjelkedimensjoner. I limtre ca 90x495 og i stål HEA 220. For pilarne trenger man å vite høyden. Har du tenkt at spikereglene skal krage ut en meter?

• Liker
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Om du vil gå ned til tre søyler blir det helt andre bjelkedimensjoner. I limtre ca 90x495 og i stål HEA 220. For søylene trenger man å vite høyden. Har du tenkt at spikerbjelkene skal krage ut en meter?
Ja akkurat, skruvreglene henger ut omtrent 1 m og søylene blir rundt 3-3,2m høye.

Det er altfor stort overheng for 45x195 bjelker. Jeg skal se på det senere i dag.

• Liker
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
Det er altfor stor overheng for 45x195 bjelker. Jeg skal se på det senere i dag.
Det er ingen problem å gå opp til 45x220 c24 for min del. Kan også flytte ut bæreline hvis det trengs. Ja det hadde vært veldig snilt om du kan ta deg tiden til å se på dette.

Jeg ville flytte bæringen ut en halv meter og bruke 45x220 virke.

• Liker
epw
  • Laddar…
E
Det er absolutt ingen problem. Hva snakker vi om for dimensjon på søylene? Holder 100x100 vkr eller hva ville du valgt?

VKR 100x100 4 mm gods er mer enn nok. Med hensyn til laster og høyder kan du gå ned til 60x60, men det er jo praktiske aspekter ved monteringen også.

• Liker
epw
  • Laddar…
E
J justusandersson skrev:
VKR 100x100 4 mm gods holder mer enn nok. Med hensyn til laster og høyder kan du gå ned til 60x60, men det finnes jo praktiske aspekter på monteringen også.
Estetisk så er det betydelig penere med 100x100 føler jeg. (y)

Hva snakker vi for matematiske termer på dette som kan trengs i en byggesøknad? Nedbøyning osv. Vet du dette?

Stor takk for all hjelp! :ok:

E epw skrev:
Nedbøyning osv. Vet du dette?
Selvfølgelig. Det er det jeg ser mest på. Nedbøyning på bjelker og bærende linjer < Spannvidde/300. I tillegg kontroll av sviktkriteriet på gulvbjelkene. Nyttelast 2 kN/kvm.

Jeg er enig i at 100x100 blir mye penere.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.