Skal bygge en "fribærende" trapp med 4 trinn i henhold til nedenstående skisse, om mulig.
Min fundering er hvilken dimensjon jeg bør gå for slik at det skal holde. Ønsket er at det skal sages ut i vangstykkene for trinn. Skissetegning av en planlagt fribærende trapp med fire trinn, inkludert mål som 255 mm og 155 mm for trinnene, på rutete papir.

Ev. er det mulig med innfesting i vegg på den ene siden.

Trappen er 900mm bred.

Bruker vel være ca 120mm på det smaleste stedet men siden den er så kort går det sikkert med mindre.

Det er først og fremst svikt som setter begrensningen for hvor tynt man vil gå. Har du noen grunner til å ikke ta den feteste planken på hyllen?
Skal det males?

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Nei nei, jeg kan gå opp på limträ om så kreves.

Iom at tanken er å sage ut og legge trinnene oppå så kommer jo ingen av vangestykkene synes mer enn under, og der spiller det ingen rolle.

harry73
Jeg laget egne vangstykkene til vår utetrapp. Tok tykkeste bjelken i byggevarehuset og limte/skrudde en 40x40 på undersiden. Fungerte for meg.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Rundt 40 grader blir helningen om jeg tenker riktig.

Kanskje det ikke er noe problem hvis jeg går for 45x220 og sager ut som tenkt, og eventuelt skruelim så stort det går å få det på innsiden med tanke på utsagningen? :thinking:

Sist redigert:

Beste svar

En måte å regne på det er å bruke samme sviktkriterium som man normalt bruker for gulvbjelker. Fritt formulert: en 100 kg person som står midt i trappen skal ikke forårsake en større nedbøyning enn 1,5 mm på vangstykket målt vinkelrett mot trappløpet. For å gjøre det enklere regner jeg bare med den nedre frie delen av vangstykket. Med en lengde på 1244 mm og en helning på 40 grader blir nedbøyningen 1,1 mm om vangstykkets nederdel (eksklusive utsagingene for trinnene) har dimensjonen 45x70 mm.

• Liker
Björn Melander og 2 andre
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
En måte å regne på det er å anvende samme sviktkriterium som man normalt bruker for gulvbjelker. Fritt formulert: en 100 kg person som står midt i trappen skal ikke forårsake en større nedbøyning enn 1,5 mm på vangen målt vinkelrett mot trappeløpet. For å gjøre det enklere regner jeg bare med den nedre frie delen av vangen. Med en lengde på 1244 mm og en helning på 40 grader blir nedbøyningen 1,1 mm om vangens nedre del (eksklusive utskjæringene for trinnene) har dimensjonen 45x70 mm.
Gjelder dette også om man som jeg tenker, skjærer ut for trinnene i vangen?

Ja, bare det blir 70 mm igjen hele veien.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja, bare det blir 70 mm igjen hele veien.
Takk (y)

Jeg målte en gang til og får nå at vinkelen kryper ned mot 32,2'.

Hvor lander vi da på i < tykkelse?

Hvor mye øker man styrken hvis jeg for eksempel skrulimrer en 45x95 eller 120 (eller hva som nå får plass under trinnene) på innsiden?

Svært verdsatt med beregningshjelpen! (y)

Vinkelforandringen er forsumbar i dette tilfellet fordi jeg regnet litt avrundet. Om du skrusammenlimer en 45x70 regel på vangstykkets innside øker stivheten betydelig. Nedbøyningen minsker til 0,6 mm.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Vinkelforandringen er forsumbar i dette tilfellet siden jeg regnet litt avrundet. Om du skruvlimmar en 45x70 regel på vangstykkets innside øker stivheten betydelig. Nedbøyningen minsker til 0,6 mm.
Stort takk!

harry73
Så ser mitt vangstykket ut. Den føles stabil.
Utvendig trapp med hvite tretrinn og vangstykke, sett fra siden. Grus- og betongfundament vises i bakgrunnen.

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Så ser mitt vangstycke ut. Den føles stabil.
[bilde]
Den trapp jeg skal bygge ser jo ut til å stemme ganske bra målmessig med din.
Forskjellen er at du har 2 festepunkter i andre trinn nedenfra, men antagelig er det ingen problemer i mitt tilfelle uten. (y)
Skal prøve å finne en god løsning for min repos, samt "innkledning" av sideveggene der trappen skal være, så tar jeg fram saga. ;)

harry73
FredrikR FredrikR skrev:
Forskjellen er at du har 2 festepunkter i andre trinnet nedenfra, men antagelig er det ingen bekymringer i mitt tilfelle uten. (y)
At det finnes et festepunkt i andre trinn kan gjøre en forskjell, at det er to gjør ingen forskjell. Så stabil er ikke stolpen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.