Byggahus.se
Har precis varit och tittat på vårt hus som håller på att byggas. En kompis som var med påpeka att våra lås ej var godkända!!! Skall de inte vara de då vi har beställt ett nyckelfärdigthus? På insidan av dörrarna både terass dörrar och ytterdörrar går det ej att låsa med nyckel. Handtag finns på utsidan. ??? ???
 
I mitt eksjöhus ingår låsbar altandörr...
(Lås med nyckel)

Inga budget lås där inte... :D

Tydligen olika för olika seriösa tillverkare.. >:(




Gisela skrev:
Hej
Min erfarenhet är att det oftast är billiga lås respektive billiga dörr- och fönsterkonstruktioner vid nyckelfärdigt.
Jag bor i ett Älvsbyhus där vi var tvungna att byta handtagen på altandörrarna till Assalås med nyckel. Sen fick vi skruva fast nedre plattan under altandörrfönstret utifrån med envägsskruv. Mina grannar har fått göra detsamma även med sina moderna vridfönster. På älvsbyhus så har vi inåtgående fönster  där det inte behövs.
Anledningen till skruven är att det annars är lätt att från utsidan lyfta ur glaset eller träskivan med ett enkelt handgrepp som varenda inbrottstjuv behärskar.
Sen monterades även en rejäl brytskena på altandörrarna.
Mitt tips är att du kollar med en låssmed om vad som behövs göras för bästa möjliga säkerhet om du inte är nöjd med det som ingår i ditt nyckelfärdiga paket.
 
Och till min smålandsvilla ingår det ett assalås med nyckel på insidan, till altandörren... samt assalås till de båda ytterdörrarna

/Henrik
 
Vi har lås och nyckel på vårat Älvsbyhus balkongdörr....förstår inte vad som menas med att låsen inte är godkända....är det försäkringsbolagen som säger det??
 
Godkända lås listas av stöldskyddsföreningen. Det finns inget som säger att hemförsäkrningen inte gäller om inte låset är godkänt.

Om låsen är godkända av stöldskyddsföreningen kan man däremot slippa självrisken.
 

Modulenthus har Assa 2000, vilka är bra. Även låsbara dörrar till altan.

Elitfönster har de också, de ska visst vara fastsatta så de inte går att "lyfta ut" så tjuven kan kliva in.

/Björn

 
Modulenthus har Assa 2000, vilka är bra. Även låsbara dörrar till altan.

Elitfönster har de också, de ska visst vara fastsatta så de inte går att "lyfta ut" så tjuven kan kliva in.

/Björn
...detsamma gäller Hjältevad.
/PH
 
Onsalavillan har ASSA 2002 säkerhetslås. Altandörrar med invändig cylinderlåsning, samma nyckel som ytterdörr som standard.
 
Myresjö har också Assa-lås med samma nyckel till både altandörrar och ytterdörrar. Tror det är Assa2002.
 
Vårt Trivselhus har Assa 2000.

Låsen som användes under byggtiden byttes när huset var klart. Nyklar cirkulerar ju hej vilt när alla entreprenörer ska in och göra sitt.

Berit
 
Hej!
Tack för alla svar. Det är ett lb-hus vi håller på att bygga. Räckna nog dem som ett av de seriösare hustillverkarna. :surprised:
 
LILLE SKUTT skrev:
Hej!
Tack för alla svar. Det är ett lb-hus vi håller på att bygga. Räckna nog dem som ett av de seriösare hustillverkarna. :surprised:
Antar att ni bygger något av Ugglan husen för normalt ingår ASSA 2000 i dörrar och fönsterdörrar i LB-hus.
Fick i veckan själv veta att det inte ingår låsbara fönsterdörren i Ugglan serien och har mailat marknatschefen på LB för att få en kommentar om de är seriösa eller inte i fråga om lås, återkommer om jag får något svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.