Byggahus.se
Vi har några veckor kvar till första byggmötet ang vårt nya hus.
Med gammal erfarenhet och efter att ha läst alla oändliga trådar här på forumet om hantverkare med suspekta priser så blir man ju givetvis orolig vad notan landar på i vårt fall.
Priset för huvudjobbet är inget att diskutera för det ingår ju i totala huspriset. Huruvida det handlar om justa priser är inget vi kan göra något åt. MEN... det är priset för alla tillval som vi önskar göra t.ex. infällda spottar, fler uttag, KNX-installationer, finare tapeter, vackrare klinker som man vill ha koll på.

Många på forumet föreslår ju att man ska byta till en annan hantverkare om man inte är nöjd med den första eller helt enkelt ta in flera offerter. Kanonbra! men hur gör vi som är bundna av husleverantörens val av hantverkare??? vi FÅR INTE ta in någon annan t.ex elektriker för att göra extrajobben utan måste anlita "ordinarie" elektrikern som har avtalet med huslev. Den här elektrikern är ju given för det här husbygget och har ju ingen anledning att deala några priser med mig som kund. Vi kan ju iofs göra jobben efter slutbesiktningen men det innebär ju att vi måste riva väggar och tak för att komma åt. Känns lite onödigt.

Vi vill ju givetvis att tillvalen blir gjorda i samband med bygget av huset men priset ska då vara skäligt. Det råder noll konkurrens i det här fallet och hantverkaren prissätter som han vill.
Nu ska jag för rättvisans skulle nämna att vi ännu inte hört några priser från den "ordinarie" hantverkaren. Kanske är priset skäligt, vi får väl se...

Några tips o råd???
 
Hänger jag med i svängarna rätt här. Ni köper ett komplett hus från en husleverantör och tänker beställa tillval direkt av husleverantörens anlitade hantverkare som denne ska göra parallellt med husbygget.
Går husleverantören med på det? Leverantören ansvarar väl för hela husbygget? Att tidplan följs, att utförandet blir det ni beställt mm.

Jag tror det är husleverantörens priser ni får finna er i för tillval som ska göras under husbygget.
 
Exakt! Husleverantören säger att vi ska göra upp om tillvalen direkt med hantverkarna.
Vore det någon fast prislista hos husleverantören hade vi ju fått ta beslut om detta innan vi skrev på slutordern och då förstår jag att man följer deras prislista. Då har man ju dock möjlighet att göra ett val, köpa hus av dem eller inte.
 
Låter ju som bättre för dej än att vara tvungen att anlita husleverantören som annars hade tagit sin del av pengarna. Nu kan Du göra upp med hantverkaren direkt. Elektrikern har redan betalt av husleverantören för att fixa huset så lite extrapyssel borde han kunna göra till bra pris tycker jag.
 
Se bara till ni diskuterar priser på alla tillval innan de sätter igång så att ni vet vad det kommer att kosta och kan förhandla eller välja bort vissa saker om det blir alldeles för dyrt. Som Jan-Å påpekar så kanske ni kan göra en bra deal direkt med hantverkarna men ibland så har de rätt pressad vinst på arbetet genom husleverantören och kan därför ta ordentligt betalt för allt extra för att få en bättre vinst på hela jobbet.
 
mr bygg o Jan-Å:
Det är precis det jag är rädd för. Att dom har dumpat priset på huvudjobbet som dom sen tar tillbaka på extrajobben. Det är ju just detta jag INTE vill betala för. Finns det någon lag/regel som förbjuder mig som kund att ta in en hantverkare till under byggtiden som utför extrajobben.
Haken ligger ju i att husleverantören ger en garanti på huset och vill förmodligen inte att jag ska blanda in andra hantverkare. Men min fundering är: Kan dom stoppa mig från att göra så? Går det att friskriva husleverantören från garantiansvar på extrajobben. Dessa ansvarar ju jag för genom mina hantverkare och kräver absolut inte att huslev ska göra det.
Det blir ju annars väldigt dålig konkurrens på extrajobben vilket leder till att det är ok att blåsa oss på en massa pengar.
 
Glömde: Vi vill ju INTE välja bort något bara för att en hantverkare har höga priser. Extrajobben SKA ju göras men det känns onödigt att riva väggar i efterhand för att man inte fick gå in med eget folk under byggtiden.

Vi kommer ju inte sitta i byggmöte och säga "nej då struntar vi i spottarna och knx-installationen för ni är för dyra" Installationerna ska ju dit på ett eller annat sätt.
 
aalto skrev:
mr bygg o Jan-Å:
Det är precis det jag är rädd för. Att dom har dumpat priset på huvudjobbet som dom sen tar tillbaka på extrajobben. Det är ju just detta jag INTE vill betala för.
aalto skrev:
Vi kommer ju inte sitta i byggmöte och säga "nej då struntar vi i spottarna och knx-installationen för ni är för dyra" Installationerna ska ju dit på ett eller annat sätt.
Mja...det ÄR precis så som du misstänker, det är tillvalen det tjänas pengar på.
Om då kontraktet förbjuder att du tar in externa hantverkare och inte vill betala vad tillvalen kostar blir det svårt.
När jag jobbade i elmicklarsvängen var det inte ovanligt att man köpte ett "inredningsklart" hus dvs färdigt utvändigt och invändigt var endast innerväggar gipsade, el och VVS färdigt och kunden fick lösa kök, badrum, målning, tapeter osv själv.
Tro däremot att det mest berodde på ett högt ränteläge, det var före spottarnas tidevarv.
 
Tack för svaren.
Det lutar åt att man inte beställer något extra alls utan helt enkelt skruvar loss gipsen efteråt och kör alla tillval på egen hand. Tidsåtgången/kostnaden för att riva bort och sätta tillbaka gipset kanske t.o.m. lönar sig då extrajobben istället görs till bättre pris.

Även om det skulle sluta plus minus noll så är känslan i alla fall bättre. Vi betalar ett ärligt pris till den som förtjänar det.
 
Kolla i alla fall vad det kommer att kosta. Vem vet, ni kanske har tur och hantverkarna ger er ett riktigt bra pris så slipper ni strula med tillvalen i efterhand. Bara ni har bra koll på vad det ni vill ha borde kosta så kan ni ju lätt bedömma om det är lönt att låta husleverantörernas hantverkarna fixa det direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.