Byggahus.se

Vad skulle du Välja

  • Antal röster
    33
  • Omröstningen stängd .
Om DU skulle bygga ett hus på mellan 180-200 m2 i två plan med Mansardtak, vilken av ovanstående leverantörer skulle du då välja. Motivera gärna ditt val.



:confused:Johan
 
Redigerat:
Du glömde ett mycket viktigt alternativ bland alternativen, nämligen 'Annat'. Det finns andra alternativ än de som du ställt upp. I vår beslutprocess för ett 220 kvadrat stort hus i två plan med mansard tak valde vi bort både Eksjö- och Sävsjö-trähus. Vi valde istället Mälarvillan.
 
sjödalshus har ett snyggt hus med mansardtak
 
Men nu ville man ju ha svaret på denna fråga, vi behöver inte rabla upp femtioelva andra hustillverkare bara för ni byggt med dem.
 
Jodå, vi har koll på Mälarvillan men av olika anledningar så ville vi veta
uppfattningen hos forumets medlemmar angående just dessa fyra alternativ.

Hälsningar Johan&Sus
 
Hmmm... Verkar vara många lösvirkesbyggare här eller är det m¨ånga som ångrar att de inte byggde lösvirke eller??

Johan
 
Jag röstade på Västkustvillan eftersom de är billigast (kvalificerad gissning eftersom det kan bero på hustyp och vi tog dessutom aldrig in offert från Anybyhus). Fast det beror ju på vad som ingår och vad man prioriterar. Vi har gjort några uppgraderingar av vår Västkustvilla och det kostade nästan ingenting (innerväggar o dyl). Att uppgradera fr 8mm till 14mm parkett var däremot dyrt. Om det är något tillägg för råspont vet jag inte men det blir snarare dyrare på byggentreprenörens sida.

Men om jag haft en annan budget så hade valet kanske sett annorlunda ut...Totalentreprenad hade då varit högt upp på listan men det har inte de andra heller om jag inte misstar mig. Anebyhus skriver på sin hemsida om deras miljöpolicy som verkar imponerande om det stämmer för då brukar även kvalitén bli bättre... Har hört mycket gott om Eksjöhus i stockholm särskilt när det gäller entreprenörs- och ansvarsbiten, att det känns som totalentreprenad fast det inte är det.
 
Ps Stenmark: hade inte du bestämt dig för Anebyhus? Ångrat dig? Varför?
 
Med de erfarenheter vi har av vårat bygge med Anebyhus, så skulle jag välja lösvirke nästa gång.
 
Stenmark skrev:
Hmmm... Verkar vara många lösvirkesbyggare här eller är det m¨ånga som ångrar att de inte byggde lösvirke eller??

Johan
Jag har prövat båda, först ett Eksjöhus och sen ett lösvirke. Jag skulle välja lösvirke utan att tveka om vi skulle bygga ett hus till. Går inte att jämföra kvaliteten hos ett prefab hus mot ett lösvirkes. Eksjöhus var inte dåliga, absolut bra hus och bra att ha att göra med. MEN, typ allt är bättre i vårt lösvirkeshus och då till ett bättre pris dessutom.
 
Marypytting skrev:
Ps Stenmark: hade inte du bestämt dig för Anebyhus? Ångrat dig? Varför?
Inget är bestämt ännu, Men kring Anebyhus känns det som det är väldigt svårt att få en total kostnadsöverblick då alla kostnader kring entreprenader är bara kalkyler, och att man måste skriva kontrakt på byggsatsen innan diskussioner men entreprenörerna kan börja.

Johan
 
taz skrev:
Med de erfarenheter vi har av vårat bygge med Anebyhus, så skulle jag välja lösvirke nästa gång.
Kan du utveckla detta lite?

mvh Johan
 
Stenmark skrev:
Kan du utveckla detta lite?

mvh Johan
Självklart, men precis som du skriver ovan "kring Anebyhus känns det som det är väldigt svårt att få en total kostnadsöverblick då alla kostnader kring entreprenader är bara kalkyler"

Jag skall iofs inte sitta och kasta paj på Anebyhus bara då merparten av våra problem beror på säljaren som iofs är en representant för Anebyhus.

I vårat fall så är det säljaren som har vår entreprenad och vi har haft otaliga diskussioner om priser mm som skjutit i höjden vissa rent hutlösa där vi fått betala för saker som egentligen inte medför någon extra kostnad, vilket har visat sig då vi frågat hantverkarna om hur mycket extra de tog ut för tillval x, och de svarat vi tar inte ut en enda krona.

För mig som kund är det primära inte vilken husleverantör som är bäst, utan snarare vilken som löser eventuella problem på smidigaste sätt, och aj vad jag bedrog mig där då det gäller Anebyhus.


Som exempel;

Säljaren rekommenderade takfönster pivåhängda, vi sade att vi hellre ville ha topphängda och fick svaret att de är svårare att tvätta mm då de inte går att rotera, så vi gick alltså på säljarens rekommendation.

Vid en närmare koll på byggmarknaden så visade det sig att visst gick fönstren att rotera fastän de var topphängda, Hoppas vi får byta tänkte vi....

Men ack vad vi bedrog oss, enl Anebyhus så var fönstren redan levererade till dem, ( de skall eftermonteras på plats) så det gick inte att byta, vi vart då frågande till varför fönstren redan var levererade då det var över 3 månader till huslevernas.

Då vi kollade med leverantören av fönstren så fick vi svaret... Oj vad konstigt, så långt innan har jag aldrig hört att de beställer.

Efter flertalet samtal om att få byta fönstren till en förövrigt dyrare modell, och där vi erbjöd oss att stå för eventuella merkostnader, så var det ändå blankt nej.

Sedan så monterades fönstrena inte enligt tillverkarens rekommendationer, då vi påpekade det så fick vi svaret att "det är bara rekommendationer"

Efter mycket tjat så erbjöd Aneby sig att stå för halva kostnaden att flytta fönstren, vi avböjde.

Då man säger att man vill köpa in materialet själv från samma leverantör så får man svaret att, vi kan inte jobba med ditt material, hur skall vi veta hur det skall monteras. Tja, kanske på samma sätt som erat material som är 10 gånger dyrare och kommer från samma leverantör.

Annat exempel,
Vi fick betala 1000:- (endast materialet) för åtta meter elrör 50mm i mark. (som kostar 450 ex moms för 50 meter hos Pordrän)

Nu är det ju skillnad på husleverantör och entreprenör, men då entreprenören använder Anebyhus som front (deras brevpapper, kuvert, mail osv ) och är säljare åt dem, så måste jag säga att jag är väldigt förvånad över att de inte tar sin hand från personer som agerar på det här viset.

Nu fick du/ni kanske ett mera utvecklat svar än vad som var meningen. Så jag får la be om ursäkt i förväg för att ha glidit från vad ursprungstråden handlade om, "Vad skulle du välja/Motivera mitt val" Så är det inte passande så får väl någon moderator arkivera det i det stora svarta plastpåseskåpet ;)
 
@taz
Tack för ditt svar!
Om du jämför kostnaden som presenterades på kalkylen och den den slutliga faktiska kostnaden, hur stor blev skillnaden ?
Hoppas iaf att du är nöjd med huset även om vägen dit var jobbig!?

mvh Johan
 
Stenmark skrev:
@taz
Tack för ditt svar!
Om du jämför kostnaden som presenterades på kalkylen och den den slutliga faktiska kostnaden, hur stor blev skillnaden ?
Hoppas iaf att du är nöjd med huset även om vägen dit var jobbig!?

mvh Johan
Jag hoppas att vi blir nöjda med huset, det är inte helt klart ännu.
Vad det gäller skillnaden så skulle jag gissa någonstans runt 250.000 i dagsläget, vilket delvis beror på diverse tillval/ändringar som behövt göra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.