Byggahus.se
Håller på och bygger om lite hemma. Passar då på och sätter in apparatdosor och vp-rör i väggar där jag kommer åt. Drar upp dessa på vinden där de sen ska samlas i en central.

Min fråga är hur jag ska dra dem uppe på vinden? Det är en kallvind, dvs all isolering ligger på innertaket. Borde jag dra rören under isoleringen eller går det lika bra att dra dem ovanför? Jag ska eventuellt tilläggsisolera vinden och då hamnar de ju under isolering ändå. Men det kanske dröjer några år tills dess...

Mvh Jens
 
Om man har VP-rör som går genom både varmt och kallt område finns alltid risken att få kondens i dem. Med riktig otur så kan du alltså råka ut för att vatten samlas i dosor och uttag.
 
Vi har också kallvind med rören ovanpå isoleringen. När jag bytte lamputtag i taket så såg jag mycket riktigt en kondensdroppe i röret (rören kommer ner direkt genom innertaket utan någon dosa). Så satsa på att lägga dem under isoleringen.
 
Frågan är då om denna risk är så stor att det lönar sig att riva bort isoleringen och börja borra sig igenom takstolar. Det innebär ju ltie merjobb om man säger så...

En vattendroppe låter ju inte så farligt, men blir det mängder som samlas så blir det ju oxidation och kortslutning till slut.

/Jens
 
Mina går ovanför och hittills har det hållit i 10 år :)
 
Igår när jag skulle fortsätta att spackla och måla tak i rummet jag håller på och gör iordning så upptäckte jag att det drog kallt, väldigt kallt från mina nya apparatdosor. Och när jag kikade där så såg jag vatten i båda två. Ganska mycket dessutom! Gick upp på vinden och tejpade igen dem för att minska luftdraget i dem får att eventuellt kunna minska kondensen lite grand. Får se om det hjälper.

Det kanske blir till att dra dem under isoleringen ändå. Någon som vet hur mycket och hur många hål man vågar borra i sina takstolar???

/Jens
 
Om du ändå har planer på att tilläggsisolera kan du väl lägga på isolering på rören redan nu?
 
Ett tips. När det bildas kondens så är det varm luft som kyls, dvs det är luft som kommer innifrån som åker iväg upp mot kallvinden som kondenserar när den kyls. (Ja det är ju vattnet i luften som kondenserar)

Enligt detta påstående så borde man täta rören i nedre ändan i stället för i övre så att inte varm luft får chansen att åka iväg mot kallare omgivning.
 
jakim skrev:
Ett tips. När det bildas kondens så är det varm luft som kyls, dvs det är luft som kommer innifrån som åker iväg upp mot kallvinden som kondenserar när den kyls. (Ja det är ju vattnet i luften som kondenserar)

Enligt detta påstående så borde man täta rören i nedre ändan i stället för i övre så att inte varm luft får chansen att åka iväg mot kallare omgivning.
Såklart, varför tänker man inte längre än näsan räcker??? Tackar och bockar, ska sätta på lock på mina dosor ikväll!!!

/Jens
 
En liten tuss gulfiber i rörändan är en klassiker
 
shootking skrev:
. Någon som vet hur mycket och hur många hål man vågar borra i sina takstolar???

/Jens
Om du väljer att borra, så ska du borra i mitten av brädan i takstolen. Då påverkar du hållfastheten minst (jfr fackverk). Det betyder att du inte kan lägga rören alldeles intill undertaket om du vill bevara hållfastheten.

Pen
 
Du lär nog inte behöva borra igenom takstolarna. Det brukar gå att få in rören mellan takstolarna och innertaket då glespanelen bygger ner såpass mycket att man får plats med både 16 och 20mm VP-rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.