Byggahus.se
Någon som har erfarenhet av CE65?

Prestanda?
Installation?
I kombination med något tilluftsaggregat?
Pris?
Ljudnivå?
Annat?
 
Har för mig att den är riktigt tyst....inget fel med den.
 
zno skrev:
Har ingen erfarenhet att dela med mig av, men besök detta forum. Där är det mycket snack om ComfortZones pumpar:
[länk]

(Har själv beställt en CE50 till mitt nybygge)
Bra länk!
Jag tycker att vi kan kommentera alla värmepumpar i detta forum också, annars blir denna avdelningen tämligen meningslös. Fast för djupdykningar kring värmepumpar är Värmepumpsforum bra.

Jag tar gärna emot för och nackdelar när du har installerat och kört din CE50 ett tag. Funderar på en sådan när min NIBE 310P(10 år gammal) ger sig.
 
Prestanda? Skall ge vad den lovar.. COP mellan 2,5 och 5 beroende på uteffekt
Installation? Som en vanlig frånluftsvärmepump, ca 5000SEK plus vent kanaler ca 20 000
I kombination med något tilluftsaggregat? Kan nog kombineras fint med Luft/Luft om man behöver mer en 6,5kW
Pris? ca 75000 plus installation
Ljudnivå? Vissa tycker det är störande men jag har inte haft några problem inte mkt högre än andra ex 360p, ställ den på ljuddämpande kuddar bara
Annat? känns som det är bra kvalitet och massor med inställningsmöjligheter ;) dock hade jag önskat ännu högre effekt.. nu vid -3 måste jag stödelda i spisen eller slå på elpatronen
 
zno skrev:
Har ingen erfarenhet att dela med mig av, men besök detta forum. Där är det mycket snack om ComfortZones pumpar:
[länk]

(Har själv beställt en CE50 till mitt nybygge)
Vilken storlek är det på din kåk?

Någon som har tips på en bra installatör av CZ i västra Skåne? Har prövat de två som CZ har som ÅF, men den ena vill bara sälja de höga CE50 eller CE65 till mig (jag vill bara ha en låg med extern ackumulatortank), den andra lovar återkomma men gör det aldrig.
 
En CE50 kostar ca 65' dvs 70-75' inkl installation. CE65 lite dyrare givetvis.

Jag har haft en CE50 sedan 2004. Jag har en förbrukning på ca 13 000 kWh/år på 200 m2 + 17 m2 förråd med 10 gr. Jag hade stomljud från början men ställde den på vibrationsisolering. Nu är jag inte störd av buller längre. Jag har ett års-cop på 3,5.
 
BJohan skrev:
En CE50 kostar ca 65' dvs 70-75' inkl installation. CE65 lite dyrare givetvis.

Jag har haft en CE50 sedan 2004. Jag har en förbrukning på ca 13 000 kWh/år på 200 m2 + 17 m2 förråd med 10 gr. Jag hade stomljud från början men ställde den på vibrationsisolering. Nu är jag inte störd av buller längre. Jag har ett års-cop på 3,5.
Intressant. Har ett radhus på 160 m2 plus 80 m2 källare i Skåne. Behöver du använda elpatronen något? Var i landet bor du?

Ungefär hur mycket väsen för pumpen i rummet den står i? Kan man föra en konversation i normal samtalsnivå när man står intill den, eller är det megafon som gäller ;)?
 
Jag har haft ca 1400 kWh tillskottsel det senaste året. Den täcker 92 % av mitt energibehov på ett år. Jag har också myseldat ca en halv kubik ved under året. Sedan årsskiftet har jag spärrat tillskottet och den verkar klarar ca 20-21 gr vid några minus ute. Det har varit väldigt blåsigt ute och det påverkar ju också förbrukningen.

Min CE50 står bredvid torktumlaren och tumlaren låter betydligt mer. Jag har mätt upp ca 50 dBA på en meters avstånd.
 
Kommer att installera en CE65L samt en 500 liters VVB under våren i vårt hus som vi snart sätter upp.
200 kvm + 100 kvm garage. VP samt VVB placeras i garage och luften dras ut via kulvert.
Vi kommer även installera en ILTO för att få ett FTX system.
Jag återkommer i tråden med erfarenheter.
 
Hästhagen: Mycket intressant. Jag har funderat på samma uppsttning. Har 220 kvm och 40 kvm garage.
 
Sealr0x skrev:
Hästhagen: Mycket intressant. Jag har funderat på samma uppsttning. Har 220 kvm och 40 kvm garage.
När beräknar du installera?
 
Hästhagen skrev:
Kommer att installera en CE65L samt en 500 liters VVB under våren i vårt hus som vi snart sätter upp.
200 kvm + 100 kvm garage. VP samt VVB placeras i garage och luften dras ut via kulvert.
Vi kommer även installera en ILTO för att få ett FTX system.
Jag återkommer i tråden med erfarenheter.
Kanske jag är en smula korkad, men om du har ett FTX aggregat, vad skall du då med en frånluftsvärmepump till? Visserligen kan du väl suga ut lite mer energi ur frånluften efter den passerat FTX aggregatet, men kan det verkligen löna sig?
 
Clyftigh skrev:
Kanske jag är en smula korkad, men om du har ett FTX aggregat, vad skall du då med en frånluftsvärmepump till? Visserligen kan du väl suga ut lite mer energi ur frånluften efter den passerat FTX aggregatet, men kan det verkligen löna sig?
ILTOn är gissningsvis till för att fixa tilluften. Utan den är CZ "bara" ett frånluftaggregat.
 
Det stämmer att ILTOnr för tilluften endast.
Bifogar en skiss på ventilationen.

Frisk luft tas in via ILTO och filtreras och värms upp med det inbyggda vattenbatteriet.
Förbrukad luft går ut ur huset via kulvert till garage och värmen återvinns till golvvärmen som går tillbaka in i huset.
På garagetaket ligger det en slinga för "gratis" varmvatten soliga dagar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.