Byggahus.se
Jag har massa dumma frågor kring bergvärme.

1. Om ”rumstemp” i bergvärmepumpen är inställd på 21c men rummens termostater är 19c, kommer pumpen dra/jobba hårdare för att den är begränsad till 19c men inställd på 21c?

2. Om rumstemp är inställd på 21c men en termostat är inställd på 28c (tex badrum för att få skönt golv), kan då det rummet komma upp i 28c eller är 21c ”max”?
 
B ByggGPT skrev:
Jag har massa dumma frågor kring bergvärme.

1. Om ”rumstemp” i bergvärmepumpen är inställd på 21c men rummens termostater är 19c, kommer pumpen dra/jobba hårdare för att den är begränsad till 19c men inställd på 21c?

2. Om rumstemp är inställd på 21c men en termostat är inställd på 28c (tex badrum för att få skönt golv), kan då det rummet komma upp i 28c eller är 21c ”max”?
Jag har då lärt mig att alla termostater utom möjligen i sovrum ska stå helt öppna och temperaturen justeras med kurvinställningar på pumpen. Om något rum inte går att få rätt temp ändrar man flödet i just den radiatorn. Då blir systemet effektivast. Så är mitt hus injusterat iaf. Iofs utfört av den firma som satte in min första VP för 25 år sen. Det kanske är nya rön som gäller nu.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
C
1. Ja, pumpen kommer att leverera onödigt varmt vatten, vilket innebär att den jobbar lite hårdare än nödvändigt = verkningsgraden minskar.
2. Om pumpen är inställd på 21° så är i princip 21° max oavsett vad du sätter termostaterna på.

Men... Detta under förutsättning att hela systemet är optimalt injusterat.
Har du genomgående golvvärme i hela huset?
 
C cpalm skrev:
1. Ja, pumpen kommer att leverera onödigt varmt vatten, vilket innebär att den jobbar lite hårdare än nödvändigt = verkningsgraden minskar.
2. Om pumpen är inställd på 21° så är i princip 21° max oavsett vad du sätter termostaterna på.

Men... Detta under förutsättning att hela systemet är optimalt injusterat.
Har du genomgående golvvärme i hela huset?
Tack, följdfrågor.

1. Drar den då också mer kwh?

2. Vad dumt system. Så om man tex vill ha ett väldigt varmt golv i badrummet (helt normalt 2023), då måste man alltså öka tempen så den jobbar hårdare än nödvändigt i alla rum än badrummet?
 
C
B ByggGPT skrev:
1. Drar den då också mer kwh?
Ja

2. Vad dumt system.
Ja, men det är ju fysikens lagar :rofl: Temperaturen på vattnet från värmekällan sätter gränsen för hur varmt det kan bli.

Men det är den grundläggande principen. I praktiken finns många faktorer i sammanhanget - du svarade inte på frågan om du har golvvärme i hela huset?
 
Grundregel tidigare har varit ingen termostat och trimma in med fast strypning, returventil ellet ratt på element.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Ja


Ja, men det är ju fysikens lagar :rofl: Temperaturen på vattnet från värmekällan sätter gränsen för hur varmt det kan bli.

Men det är den grundläggande principen. I praktiken finns många faktorer i sammanhanget - du svarade inte på frågan om du har golvvärme i hela huset?
1)
Du kommer i onödan sänka COP på pumpen, det är bättre att sänka kurvan och köra ut svalare vatten om du vill sänka stora delar av huset till 19C. Bäst är att skippa termostaterna och skruva in rummen med fasta strypningar. Enstaka termostater i rum med mycket solinstrålning osv. är ok.

2)
Har man 20 grader inne vintertid matar du ju ut över 35 grader iaf så har du tillräckligt stor radiator så borde det inte vara några problem att få bra varmt i ett rum.
Vi har en tvättstuga med överdimensionerad radiator som håller 24C när övriga huset är 19 så omöjligt är det ju inte.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Grundregel tidigare har varit ingen termostat och trimma in med fast strypni g, returventil ellet ratt på element.
Dock inte vad gäller golvvärme skulle jag vilja påstå. Rätt ovanligt med vattenburen golvvärme utan termostat/styrdon.
 
C cpalm skrev:
Dock inte vad gäller golvvärme skulle jag vilja påstå. Rätt ovanligt med vattenburen golvvärme utan termostat/styrdon.
Har bara två slingor och i badrum, de är fast instrypta med egna cirkulationspumpar.
Men generellt får man anpassa efter hur värmesystemet ser ut i huset.
 
C cpalm skrev:
Ja


Ja, men det är ju fysikens lagar :rofl: Temperaturen på vattnet från värmekällan sätter gränsen för hur varmt det kan bli.

Men det är den grundläggande principen. I praktiken finns många faktorer i sammanhanget - du svarade inte på frågan om du har golvvärme i hela huset?
Ja i hela huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.