Byggahus.se
Hej,

Bor i en 70-tals villa med väldigt dåligt vattenflöde.
Trycket är hyggligt när vattnet är avstängt, men så snart en vattenkran öppnas sjunker trycket drastiskt och vi är kvar med väldigt dåligt vattentryck/flöde.

Vi har haft en VVS:are här som vi känner stort förtroende för som har bytt vattenmätar konsol så att vi har nya avstängsningskranar. Vi har kontrollerat alla filter.
Vi har varit i kontakt med Stockholm Vatten ett flertal gånger som varit här och felsökt; kontrollerat avstängsningsventil i gatan, lyssnat efter läckage, mätt tryck / flöde med vattenmätare bortkopplad.

Ingenting hjälper, och det enda som samtliga parter anser finns kvar som felkälla är att inkommande vattenledning är hel, men tillplattad, vilket ger dåligt flöde.

Kostnaden för att gräva upp och lägga ny ledning är ganska stor. Alldeles för stor.
Däröver har Stockholm Vatten blivit allt svårare att ha kontakt med för att hitta en väg framåt.

Jag börjar därför fundera på vad finns det annars för kreativa lösningar?
Vi har en hyggligt stor med, vid behov, gott om plats för ytterligare installerioner för att lösa vårt problem.

I somras när vi behövde vattna gräsmattan fyllde vi långsamt dotterns uppblåsbara pool, sedan köpte vi en enkel bevattningspump som vi använder för att mata vattenspridare. Med utgångspunkt från den lösningen funderar jag på mer permanenta alternativ som kan lösa hela husets behov, inklusive dricksvatten.

LÖsningen jag skissar på är något enligt följande:


Diagram som visar ett förslaget vattensystem med tankar, pump och rör för att förbättra vattentrycket i en villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vatten kommer in, långsamt, med dåligt flöde.
Sakta fylls en tank upp.
En pump pumpar in vatten i en trycksatt tank, hydrofor, hydropress eller liknande.
Vi har då en m,ängd vatten, lås oss säga 300liter, med bra tryck.
När den trycksatta tanken börjar tappa tryck, då sparkar pumpen igång igen. När trycket är återställt, ja då stannar pumpen. Således behöver inte pumpen gå hela tiden.

Är detta en rimlig, eller idiotisk lösning?
Finns det någon bättre lösning?
Vad är det för utrustning som behövs?

Att gräva upp kommer att kosta på fel sida om 100tkr.
Att lägga 20-30tkr på pump/tank etc är således inga som helst problem.
 
B
Om ni verkligen är säkra på att det är inkommande som är felet, och att ni äger felet (jag kän er inte till ägogränsen mellan er o Stockholm vatten), så borde väl lösningen fungera. MEN! Lite "Mulle meck" är ett ju.

Ta reda på vad ni har för flöde, och se till att pumpens kapacitet (flöde) inte överskrider ledningens flöde. Kan vara värt att sätta en strypning på pumpen (på trycksidan). Kanske till och med en tryckvakt som stänger av pumpen om inkommande tryck blir för lågt.

Annars kommer den suga tomt i första tanken, och sedan kavitera pumpen med tiden. Har man tillräckligt låg flödekapacitet på pumpen kan ju inkommande tank vara minimal i storlek (eller skippas helt).

Jag tycker hydropress är överlägset och problemfritt, men många gillar ju hydrofor av nån anledning.

Hydropress + tryckvakt för att stoppa/stänga av pumpen, tryckvakt för att skydda pumpen, mknst 2 tryckmätare, lämplig pump och diverse ventiler är väl det som behövs.
 
L Leif i Skåne skrev:
Räcker det inte att sätta en en stor hydrofoner?
Den fylls långsamt med trycket i kommunala vattentrycket kanske 6 bar eller mer, och du har tillgång till högt flöde under flera 100 liter.

[länk]
Jag är dåligt införstådd i hur en hydrofor faktiskt funkar. Vi har strax under en bar i inkommande vatten idag. Klarar den av att ”pumpa upp” hydrofonen till 5-6bar?
 
D Daaaaaniel skrev:
Jag är dåligt införstådd i hur en hydrofor faktiskt funkar. Vi har strax under en bar i inkommande vatten idag. Klarar den av att ”pumpa upp” hydrofonen till 5-6bar?
Skaffa en tryckmätare och kontrollera vilket tryck ni har när ni inte förbrukar vatten = 0 flöde. Den bör visa det kommunala trycket normalt 6 bar eller mer.
Får du det trycket så funkar det med en hydrofor som buffert.

https://www.rinkabyror.se/artikel/manometer-0-6-kg-ansl-ned-08r/
Välj 0-10 bar
 
Redigerat:
Vet inte vad som är billigast, att kolla inkommande ledning om den hat tryckt till, några större och tyngre transporter på tomten ?? Det finns tryckhöjningspumpar som håller ett konstant tryck och suger från gatan, inget ovanligt att ha när trycket utifrån är dåligt. Många ledningar i staden är av bäst före datum passerat och fulla med avlagringar. En sådan pump används ofta för att skicka upp ett bra tryck till 10 våningen. Priset på en sådan börjar på ca 10 kkr och uppåt beroende på vad man vill uppnå.
 
B BSOD skrev:
Hydropress + tryckvakt för att stoppa/stänga av pumpen, tryckvakt för att skydda pumpen, mknst 2 tryckmätare, lämplig pump och diverse ventiler är väl det som behövs.
Tack! Har du några produkter du kan länka till och med? :)
 
L Leif i Skåne skrev:
Skaffa en tryckmätare och kontrollera vilket tryck ni har när ni inte förbrukar vatten = 0 flöde. Den bör visa det kommunala trycket normalt 6 bar eller mer.
Får du det trycket så funkar det med en hydrofor som buffert.

[länk]
Välj 0-10 bar
Vi har mätt tryck och konstaterat att det är kasst, under 1 bar. Så någon ytterligare tryckmätare behövs inte.
 
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Räcker det inte att sätta en en stor hydrofoner?
Den fylls långsamt med trycket i kommunala vattentrycket kanske 6 bar eller mer, och du har tillgång till högt flöde under flera 100 liter.

[länk]
Har varit inne och kollat just där på Gävle.
Vad jag dock inte riktigt förstår; löser den alla problem? Eller behövs ytterligare utrustning införskaffas?
 
J jonaserik skrev:
Vet inte vad som är billigast, att kolla inkommande ledning om den hat tryckt till, några större och tyngre transporter på tomten ?? Det finns tryckhöjningspumpar som håller ett konstant tryck och suger från gatan, inget ovanligt att ha när trycket utifrån är dåligt. Många ledningar i staden är av bäst före datum passerat och fulla med avlagringar. En sådan pump används ofta för att skicka upp ett bra tryck till 10 våningen. Priset på en sådan börjar på ca 10 kkr och uppåt beroende på vad man vill uppnå.
Att gräva upp inne på tomten kostar ca 70.
Problemet är bara att vi även måste gräva upp ut ute i gatan, hela vägen fram till servisventilen, enligt Stockholm vatten. Det är cirkus 100 till. Så totti 150-200.
Då lägger jag hellre 25 på en vettig pumplösning som håller kommande 10 åren.

Har du något konkret tips på en sån pump så vore det jätteuppskattat!
Jag betalar gärna bra för något bra.
 
B
D Daaaaaniel skrev:
Vi har mätt tryck och konstaterat att det är kasst, under 1 bar. Så någon ytterligare tryckmätare behövs inte.
Men är det 1bar när flödet är 0?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Vad har ni för tryck vid noll flöde?
Är trycket ok räcker det med en hydrofor med en backventil på inloppet, och ni har sedan ok flöde sålänge tanken räcker utan pump. Välj storlek på tank efter behov. Nackdelen är att den tar plats.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Vad har ni för tryck vid noll flöde?
Är trycket ok räcker det med en hydrofor med en backventil på inloppet, och ni har sedan ok flöde sålänge tanken räcker utan pump. Välj storlek på tank efter behov. Nackdelen är att den tar plats.
4bar vid noll flöde.
0,5bar vid flöde.

Märke / inköpsställe du kan länka?
Har på sökt på pumpar och insåg snabbt att det fanns fler olika typer av pumpar än vad jag kunnat föreställa mig.
 
B
Vad säger hinkometern då? Vilket flöde har du om du öppnar en krav fullt i närheten av tilloppet?
 
B BSOD skrev:
Vad säger hinkometern då? Vilket flöde har du om du öppnar en krav fullt i närheten av tilloppet?
Hinkometer? Antar att herrn menar Manometer?
Obelastat 4bar
Belastat 0,5bar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.