Byggahus.se
Hej,

jag har pratat med min bostadsrättsförening om detta och jag skulle då prata med dom som har hand om skötsel menhar inte blivit återkopplad ännu.
Vi har flyttat in till ett radhus och inget är uppmärkt vid inkommande vatten/fjärrvärme.

Om något skulle börja läcka, eller att jag ska byta en kran. vad ska jag justera?
Det finns ju hur många som helst att vrida på
 
  • Oisolerade rör med flera röda ventiler och mätare i ett hus's tekniska utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Vänstra värme
Högra vatten
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B Bozzen skrev:
Vänstra värme
Högra vatten
det finns sju kranar?
 
B
Marcus Fasth Marcus Fasth skrev:
det finns sju kranar?
Ja men bara 5 i drift.
 
B Bozzen skrev:
Ja men bara 5 i drift.
har du lust att förklara vad du menar? Kanske notera på bilden?
Tack
 
Börjar det läcka stänger du alla kranar och öppnar upp dem tills du vet vilken som påverkar vattenläckan.
Samma sak om du vill byta t.ex. blandare, öppna blandaren och stäng kranar tills det slutar rinna.
Sedan så märker du upp kranarna med skyltar vad det är till.
Men jag håller med tidigare inlägg att de tre längst till höger är för vatten och de fyra till vänster för värmen.
Du har även luftningsanordning för värmen, mässingsburken i mitten upptill.
 
Och den längst till höger har även isolering mot kondens, så jag skulle gissa att den är inkommande vatten baserat på bilden. Men enklast är ju att som @AndersS skriver att ha en tappkran igång och vrida på den ratten och se om det slutar. Kollar du efter att någon har tagit en dusch eller annan större förbrukning behöver du inte ens det, du kommer känna vilket av rören som blir kallt.
 
  • Gilla
Marcus Fasth
  • Laddar…
Tack för alla svar! nu vet jag hur jag stänger av vattnet ifall det händer något.
Alla röda reglage till vänster, dom för värme. ska alla vara öppnade till max? För att få bättre flöde?
 
Redigerat:
B Bozzen skrev:
Ja men bara 5 i drift.
det jag undrar är vad du menar med bara 5 i drift. dom sa något om att rören om omgjorde och det kan sitta gammalt kvar.

Ska inte sådant plockas bort då?
 
B
Du har 2 proppade ventiler
 
B Bozzen skrev:
Du har 2 proppade ventiler
dom två översta är proppade?
Om ja, är dom överflödiga och ska egentligen monteras bort?
 
B
Marcus Fasth Marcus Fasth skrev:
dom två översta är proppade?
Om ja, är dom överflödiga och ska egentligen monteras bort?
Dem kan sitta där
 
B Bozzen skrev:
Dem kan sitta där
tack snabbt svar. Men ska man skriva åt dom eller kvittar det vilket läge dom är i?
 
Hur många som helst ?
Jag får det till sju stycken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.