Byggahus.se
Efter ett antal år med funderingar på ett växthus så har det alltid varit andra projekt hellre prioriterats.
Men nu är det ändå dags! Jag slog till på ett Vitavia 7.5m2 i grönt. Tyvärr var det svarta alldeles för lång leveranstid men det gröna blir nog ändå snyggt.
Hade svårt att välja mellan glas eller polycarbonat men eftersom inte odlingen är allt utan utseendet också är viktigt och att rutorna går att se igenom är ett krav så blev det glasrutor.
Pang på så var växthuset hemma och emballeringen lite skadad, rutorna var välpackade och det verkade bara vara lådan som fått en törn Skadad kartong med gröna växthusdelar inne i och en hand som lyfter på sidan för att visa innehållet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Platsen utsågs och marken såg ganska bra ut, lätt lutning och någon enstaka sten samt en gammal rök som skulle rivas.
Här är den ett minne blott En skottkärra med sten bredvid ett skottkärl på en avtagande snötäckt mark med några stenar och rester av en gammal byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snön är i princip också borta så nästa steg är att göra en ram som motsvarar växthuset så jag kan markera ut vart det ska stå och börja med grunden.

Grunden ja, jag kollade på forumet och funderade mellan att gjuta en grundmur eller en hel platta..
Valet blev en grundmur för att sedan lägga röd marksten i växthuset och odla i krukor.
 
  • Gilla
larsmalmsten och 3 till
  • Laddar…
Grattis, du kommer inte ångra dig. Själv ställde jag mitt växthus på jordskruv, funkar bra
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Ja alla säger samma sak hehe, det enda man kanske ångrar är storleken.
Sen har jag en tendens till att överarbeta och så kanske även grunden blir..:D
 
Jag byggde en gjutform att ha som mall för att testa placeringen. 45x145 och 10cm bred grundmur blir det.
Placeringen färdig och dags att börja gräva! Träram för grundmur på en gräsmatta med solnedgång i bakgrunden och byggmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är ett par stenar som ser ut att vara ganska stora och som jag behöver ta bort. Vill inte kompromissa med att flytta växthuset och gräsmattan ska växa bra ända mot växthuset och jag vill inte ha en sten uppstickandes utanför.. Minigrävare nära en trägjutform på byggplats med skogsområde och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En sten var stor, riktigt stor... Minigrävare i trädgård som gräver nära stor sten, med gjutform och gräsmatta i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävaren orkar såklart inte lyfta den men med bra teknik kan man lyckas med det mesta trots en 2 tons minigrävare!
Stenen uppe och eftersom den var så stor fick den bli en framtida vilosten eller fikasten i kanten på gräsmattan bredvid växthuset Man kan se en stock under stenen som jag fick använda för att få den dit jag ville ha den och innan jag var nöjd med hur den låg så hade jag vridit och vänt den 4 gånger... Stor sten bredvid schaktad yta och gjutform, i trädgård nära vatten med brygga och bastu i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sådär nu var ytan schaktad och i framkant skymtas ytterliggare en abnormt stor sten som jag faktiskt låter ligga kvar. Det är ju bara ett växthus och den där rör sig inte nämnvärt.. Minigrävare vid schaktad yta för växthus med stora stenar och jordhögar runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Sen blev det markduk och fyllning med rester av överblivet material 0-80 och en släpvagn med 0-32.
Ställde dit gjutformen får att se höjderna och en grov invägning. Det såg lovande ut!
En till släpvagn med 0-32 behövs i kanterna och sedan singel för finare avjämning och underlag för gjutning. Har också lagt sprängsten i kanterna, som stöd och även för utseende. Gjutform av trä på mark fylld med grus och stenar, sprängsten vid kanter i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägjutform på grus med sprängsten i kanterna på en byggarbetsplats utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här syns "stenläggningen" som jag tror kommer bli riktigt trevlig när gräsmattan blir färdig(y) Trägjutform placerad på grått grusunderlag med sprängsten och kvarvarande snö i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En trägjutform på marken med grus och sprängsten runtom i en trädgård. Restsnö synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hit har jag kommit, började i fredagskväll och grävde i lördags så det har gått ganska snabbt!
Om vädret och tiden tillåter ska jag hämta 0-32 imorgon har fylla det sista samt beställa hem makadam till gjutningen.

Vilken storlek på makadam tycker ni? 8/16 eller 7/9?
 
  • Trägjutform på mark med grus och sprängsten, i skogsmiljö med snöfläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
HåkanOlofsson och 4 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Ja alla säger samma sak hehe, det enda man kanske ångrar är storleken.
Sen har jag en tendens till att överarbeta och så kanske även grunden blir..:D
Det spelar ingen roll hur stort du bygger.. 5-15-20.. det är alltid för litet! :cool: Man går in för kung o fosterland och sår plantor.. 100 st görs på en dag (de är små från början).. när de växer upp tänker man ”åh perfekt till mitt stora växthus, det kommer bli så mysigt”.. plantorna växer nån månad till och man börjar undra om man inte kan ställa ut plantorna snart.. för man hittar inte vardagsrummet..

Sen kommer dagen, när man inviger sitt stora fina ..perfekta växthus :D och glad i hågen börjar man fylla upp det.. efter 30 plantor är det ganska fullt och man har hälften kvar inne.. hmm

:thinking: Skulle ha byggt en strlk större (men då hade man sått 150 frön från början haha)

:p:cool:

... kommer bli finfint! (y)
 
  • Haha
  • Gilla
Nisge och 6 till
  • Laddar…
Hur djupt grävde du? Paddat allt?
 
Snigla Snigla skrev:
Det spelar ingen roll hur stort du bygger.. 5-15-20.. det är alltid för litet! :cool: Man går in för kung o fosterland och sår plantor.. 100 st görs på en dag (de är små från början).. när de växer upp tänker man ”åh perfekt till mitt stora växthus, det kommer bli så mysigt”.. plantorna växer nån månad till och man börjar undra om man inte kan ställa ut plantorna snart.. för man hittar inte vardagsrummet..

Sen kommer dagen, när man inviger sitt stora fina ..perfekta växthus :D och glad i hågen börjar man fylla upp det.. efter 30 plantor är det ganska fullt och man har hälften kvar inne.. hmm

:thinking: Skulle ha byggt en strlk större (men då hade man sått 150 frön från början haha)

:p:cool:

... kommer bli finfint! (y)
Haha min kompis säger likadant och han har ett stort växthus..
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
davveno1 davveno1 skrev:
Hur djupt grävde du? Paddat allt?
Cirka 2dm och på vissa andra ställen lite mer där stenarna plockades bort.
Så absolut inget frostfritt djup inte, de går inte men bra fyllning och enbart ett växthus så kommer det gå bra ändå.

Nä inget är paddat än annat än med grävaren, ska lägga på lite till sen får jag se om jag paddar. Det blev väldigt hårt redan nu men makadam ska ju egentligen paddas lite också.
Hade tur med att det kom blötsnö igår ca 2dm som tryckt till det mer
 
Har inga bra råd för markarbetena.. vårt ena står på gräsmattan (lite betong runt tassarna) det andra står på jordskruvar :)

Det tredje har inte påbörjats, men förhoppningsvis räcker det att lyfta lite stenar (uteplats) och lägga muren direkt på underarbetet för den stenläggningen.

Tycker alla växthusbyggen är spännande!
 
Snigla Snigla skrev:
Har inga bra råd för markarbetena.. vårt ena står på gräsmattan (lite betong runt tassarna) det andra står på jordskruvar :)

Det tredje har inte påbörjats, men förhoppningsvis räcker det att lyfta lite stenar (uteplats) och lägga muren direkt på underarbetet för den stenläggningen.

Tycker alla växthusbyggen är spännande!
Nä precis det finns många lösningar. Och det går lätt att göra värsta husgrunden eller ta en enklare väg.
Visst, större risk att nån ruta spricker om man har glas och något rör sig.
Men jag tänker att det är bara ett växthus så en vettig grund, gjuten osv kommer räcka långt (y)
 
  • Gilla
Alouette och 1 till
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Sen blev det markduk och fyllning med rester av överblivet material 0-80 och en släpvagn med 0-32.
Ställde dit gjutformen får att se höjderna och en grov invägning. Det såg lovande ut!
En till släpvagn med 0-32 behövs i kanterna och sedan singel för finare avjämning och underlag för gjutning. Har också lagt sprängsten i kanterna, som stöd och även för utseende.[bild] [bild] Här syns "stenläggningen" som jag tror kommer bli riktigt trevlig när gräsmattan blir färdig(y)[bild] [bild]

Hit har jag kommit, började i fredagskväll och grävde i lördags så det har gått ganska snabbt!
Om vädret och tiden tillåter ska jag hämta 0-32 imorgon har fylla det sista samt beställa hem makadam till gjutningen.

Vilken storlek på makadam tycker ni? 8/16 eller 7/9?
7/9 är lättare att arbeta med om du ska jämna av med det?

Jag skulle också försöka på ner lite isolering under, för du behöver hålla minst 10-15 grader för att saker ska växa i någorlunda fart. Och då är det skönt om inte marken kyler in i maj :)
 
  • Gilla
Billander och 1 till
  • Laddar…
L lingonlingon skrev:
7/9 är lättare att arbeta med om du ska jämna av med det?

Jag skulle också försöka på ner lite isolering under, för du behöver hålla minst 10-15 grader för att saker ska växa i någorlunda fart. Och då är det skönt om inte marken kyler in i maj :)
Japp tänkte också på 7/9 men lokala grusgropen tyckte hellre 8/16. Och det spelar inte så stor roll men 7/9 är som du säger lite lättare att finjustera.
Ang isolering så kan jag lägga det under plattorna, under gjutningen får jag inte plats då det blir för högt just nu
 
Nu har jag lagt ut lite mer 0-32 i kanterna och även lagt sprängsten som stöttning för gruset.
Det är lätt att gå bananer med sprängsten haha, men det är starkt och snyggt! Runt växthuset och även i framkant mot stenarna tänker jag lägga kullersten för att runda av och binda ihop mot gräsmattan
Får hem singel på torsdag, 3m3 men verkar bli jobb i helgen så tveksamt om jag får så mkt gjort med växthuset..
Grus och sprängsten runt en träram för växthusfundament på en byggarbetsplats med sjö och träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående byggprojekt med en trästomme för växthus på grusunderlag, omgivet av sprängsten som stöd i solnedgångsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsprojekt med nylagt 0-32 grus och sprängsten som stöttning runt ett träramat växthusfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa fundering är också armeringen. Jag tänker mig 2 st stänger 12mm ovanför varandra och bockade i hörnen. Får inte plats med så mkt mer men hur fäster jag dom tycker ni? Måste ju naja fast så dom hamnar rätt men i vad..
Vad tycker ni andra?
 
Jag får faktiskt precis in distansklossar så första varvet armering går ju lätt med sådana. Klossen är 90mm i botten och jag gjuter ju 100mm så det är på näppen men det är ju plast så gör inget att det hamnar nära kanten. Den övre stången kan jag kanske hänga i najttråd :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.