Byggahus.se
I vårt fritidshus på Öland har vi i dagsläget ingen anslutning till kommunalt vatten/avlopp, men verkar ha ett godkännande för eget avlopp.

Funderar på 3-kammarbrunn, men skulle uppskatta info från er som har koll på den typen av lösning.
Vad kostar grävning och röranslutningar på ett ungefär mellan lillfingret o stortån?

Hur djupt måste en sådan anläggning ligga, och hur ofta krävs tömning av en modern brunn?
Annat som är av vikt att ta hänsyn till innan man bestämmer sig?
 
Hej, Dagens egna avlopp kräver tre reningsteg , mekanisk, biologisk och kemisk. Den mekaniska är trekammarbrunn på minst 2m3, biologiska är normalt en infiltrationsbädd samt den kemiska kan vara en fosfor källa.

Så det finns många lösningar som matchar detta krav beror på vilka förhållanden som finns på plats.
 
Börja med att prata med kommunens miljöförvaltning! I de flesta kommuner krävs tillstånd inte bara i största allmänhet, utan särskilt tillstånd för att anlägga den avloppslösningen på exakt den platsen. Kommunen kan också ha bestämda åsikter om vilken/vilka lösningar som är lämpligast.

Vad det kostar är en klassisk 'hur långt är ett snöre'-fråga. Och risken är att du som fritidsboende får en extra salt faktura.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Enbart en trekammarbrunn med direktutsläpp efter den är en förbjuden lösning idag. En trekammarbrunn följt av infiltration i marken kan vara tillåten men finns det vatten i närheten (hav, sjö, dike) så är det troligen utsläpp i ett område som även kräver extra fosforrening. Lösningen då är en pump med styrning som tillsätter järnklorid till avloppsvattnet så att fosforn fäller i slamavskiljaren (trekammarbrunnen är en variant). Ibland så krävs ännu längre gående rening eller det går inte att infiltrera i marken (lera i backen) och då blir det ännu knepigare.

Ta först reda på om kommunen vill ha hög eller normal skyddsnivå för miljö respektive hälsa för ett enskilt avlopp på din fastighet (emaila/ring miljökontoret). När du vet det samt din fastighets förutsättningar i marken så kan man börja fundera på lösningar. Går att spåna här. Eller så köper man in den tjänsten från en avloppskonsult.
 
  • Gilla
Kalmarkille
  • Laddar…
K Kalmarkille skrev:
I vårt fritidshus på Öland har vi i dagsläget ingen anslutning till kommunalt vatten/avlopp, men verkar ha ett godkännande för eget avlopp.

Funderar på 3-kammarbrunn, men skulle uppskatta info från er som har koll på den typen av lösning.
Vad kostar grävning och röranslutningar på ett ungefär mellan lillfingret o stortån?

Hur djupt måste en sådan anläggning ligga, och hur ofta krävs tömning av en modern brunn?
Annat som är av vikt att ta hänsyn till innan man bestämmer sig?
Som nämnts är pris och konstruktion/funktion svåra frågor då markens beskaffenhet och lokala bestämmelser avgör. Ett svar på en av dina frågor kan jag dock ge: Tömning av 2m3 trekammarbrunn, 4 pers, året-runt är 1g/år. Så i ditt fall 1g/år eller mindre.
 
harry73
Jag vill ändå våga mig på en prisuppskattning.
Har man låga miljökrav och bra förutsättningar, kan man komma så lågt so 50tkr, men är kraven högre eller förutsättningar sämre, kan det kosta 200tkr eller mer
 
Precis så är det, Öland har väldigt olika förutsättningar så det är ingen mening med att gissa på ett pris.
 
Här (Södra Roslagen) tillät man fram till millennieskiftet trekammarbrunn med infiltration.
Teoretisk kan även nu man "komplettera befintlig anläggning" för att uppnå kraven om någon del uppnått sin livslängd.

Praktiskt ges dock bara tillstånd för minireningsverk.

Som @harry73 skriver. 50-200 är väl ett rimligt intervall beroende på lösning.

Har du befintlig rördragning på tomten som kan återanvändas så skulle jag väl säga runt 90 för ett reningsverk plus installation. Ska allt grävas och anläggas blir det ju ett par dagar med grävare på tomten om ni inte kan göra arbetet själva.

Slam töms som regel minst varje år oavsett mängd. För mig som alltid hamnar på minimitömningen kostar det 2000 per år för grundavgift plus tömning.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
H håbbe1961 skrev:
Hej, Dagens egna avlopp kräver tre reningsteg , mekanisk, biologisk och kemisk. Den mekaniska är trekammarbrunn på minst 2m3, biologiska är normalt en infiltrationsbädd samt den kemiska kan vara en fosfor källa.
Det är inte säkert att det krävs en kemisk rening, det beror lite på kommunens regelverk och hur nära man har till vattendrag eller känslig natur.

Som sagt, att uppskatta pris går inte, allt beror på vad kommunen kommer kräva av dig. Så prata med kommunen först och sedan tar du in offerter från företag som kan leverera avloppsanläggningar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ett annat av mina stående tips. När du listat ut om du har krav på vanlig eller förhöjd skyddsnivå för miljö- respektive hälsoskydd och lite om dina markförhållanden (grundvatten, meter till berg och jordart) så begär ut 10 stycken beviljade avloppstillstånd (med kompletta ansökningshandlingar) i närområdet från det senaste året från kommunen. Det är offentliga handlingar och du ser du hur din omgivning har löst det tekniskt och med vilka företag.

Kommunen får nämligen inte fungera som avloppskonsulter så du kan nog uppleva deras handläggare som slingriga. De är inte slingriga utan gör bara sitt jobb, de ska vara neutrala parter som prövar den teknik som du väljer för ditt enskilda avlopp på den fria marknaden.
 
  • Gilla
Jiji och 2 till
  • Laddar…
Fosforfälla är nog ovanligt. En firma anlade ett trekammar avlopp åt mig inkl 15m infiltrationbädd på miljöskyddad mark ett par hundra meter från havet och 30m till dike/vatten. De ville först inte ge mig tillstånd (utan tank istället) men då jag hade vattentoalett till det gamla avloppet, som gick rakt ut i ett dike på åkern mer eller mindre, sedan tidigare kunde de inte vägra mig en trekammare. Bara 50cm jordmån så det är en ovan mark infiltration. Inga som helst krav på fosfor rening. Total kostnad inkl all ca 100'.
 
Kan bara starkt varna för s.k. fosforfällor med en separat brunn innehållandes granulat som ska absorbera fosforn. Det brukar vara både omständligt och dyrt att tömma dessa och dess reningsförmåga är tveksam.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
G guggen skrev:
De ville först inte ge mig tillstånd (utan tank istället) men då jag hade vattentoalett till det gamla avloppet, som gick rakt ut i ett dike på åkern mer eller mindre, sedan tidigare kunde de inte vägra mig en trekammare.
Nog kunde de vägra dig tillstånd om de gjorde bedömningen att du skadade vattenmiljön via t ex dina fosforutsläpp. I min kommunen hade det nog varit kört för dig. Att du tidigare olagligt har släppt ut WC-avloppsvatten som inte genomgått längre rening än slamavskiljning ger alltså inga rättigheter till ett nytt avloppstillstånd enligt lagen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nog kunde de vägra dig tillstånd om de gjorde bedömningen att du skadade vattenmiljön via t ex dina fosforutsläpp. I min kommunen hade det nog varit kört för dig. Att du tidigare olagligt har släppt ut WC-avloppsvatten som inte genomgått längre rening än slamavskiljning ger alltså inga rättigheter till ett nytt avloppstillstånd enligt lagen.
Inte helt korrekt. Har du sedan tidigare godkännt avlopp (mitt från 60 talet), alltså en slamm separation som sedan gick rakt ut i åkern, och har funktionell wc och avlopp så kan de ej vägra dig att ha en trekammarbrunn. Den alternativa lösningen bdt och tank skulle kräva att jag drog om hela avloppssystemet i huset (eftersom svart och grå vatten då måste separeras). Det tog dock ett par månader med korrespondens för att få allt godkännt. Det här är Gotland med seriöst miljöfokus och som har gått igenom samtliga avlopp för alla fastigheter under snart 10 år. Så nej, inga fosfor fällor behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.