Byggahus.se
När vi köpte en LLVP för sju år sedan tittade jag noggrannt på specifikationerna, särskilt ljudnivån hos innerdelen.
Och Mitsubishi var bäst med sina 19 dB på svagaste fläktläget.

Så den köpte vi, och kör den alltid på tystaste läget, så den hörs inte om man inte är alldeles intill i hallen.
Funkar bra, och är vår enda värmekälla, förutom enstaka kvällsbrasor på vintern.

Men vi har bra värmeisolering i vårt tio år gamla hus:
Kör värmepumpen bara f.o.m. oktober t.o.m. mars.
Nu i höst, den 5 oktober, har vi inte startat den än.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Är nog extremt få som lyckas klara värmebehovet på lägsta fläkthastighet men bara att gratulera dom som kan det då det borde innebära att det är välisolerat och redan från början rätt låga uppvärmningskostnader (y)
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Är nog extremt få som lyckas klara värmebehovet på lägsta fläkthastighet men bara att gratulera dom som kan det då det borde innebära att det är välisolerat och redan från början rätt låga uppvärmningskostnader (y)
Såg reklam för "Sverigepumpen Super W Blue Fin". Någon som känner till den??
 
Har Mitsubishi LN 35 hero, väldigt nöjd med den.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
Såg reklam för "Sverigepumpen Super W Blue Fin". Någon som känner till den??
Är Panasonics flagship HZ25WKE eller 35:an , blue fin modellen har en kondensor/förångare som ska vara ”extra behandlad” för längre livslängd eller för bättre motståndskraft vid montering på någon skärgårdsö med mycket salt i luften !

Man får kika lite på garantier när det gäller Panasonic då det är lite olika längd och ibland i kombination med någon försäkring mot 5års garanti som det är på dom flesta andra kända märkena.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
L LUDDET skrev:
Såg reklam för "Sverigepumpen Super W Blue Fin". Någon som känner till den??
En fin pump men precis se om sagts då är garantin 3-år med möjlighet 13-års försäkring
Premie efter 5.
Följer med lite lull lull så som tak, strumpa för rören, extra filter, doftmanick, dekal, våtservetter etc
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Vi går in på fjärde året med en Panasonic HZ med blue fin behandlad utedel. Som lägst låter den endast 18dB enligt produktbladet. Jag tillåter den att gå upp på fläktläge 4 av 5 och det är inte störande. Den går som bäst när det är någon minusgrad eller kallare ut. Då går den flera timmar i sträck utan att avfrosta. Avfrostningarna som jag har sett då blir utedelen verkligen fri från all frost och ingen påbyggnad alls av is.
Panasonics HZ maskiner rekommenderar jag verkligen.
 
  • Gilla
Bigmams och 1 till
  • Laddar…
A
Hur långa avfrostningar brukar det bli?
har en LZ och det kan ta uppemot 18min som längst ibland.
 
Redigerat:
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Hur långa avfrostningar brukar det bli?
Typ 10-12minuter vill jag minnas, klockade den när den va ny 2017. Nu är det inte säkert att dagens maskiner tar lika lång tid på sig. Efter ett par minuter så är den helt frostfri men sen ska väl allt vatten hinna rinna ut ordentligt.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
R Runnis skrev:
Vi går in på fjärde året med en Panasonic HZ med blue fin behandlad utedel. Som lägst låter den endast 18dB enligt produktbladet. Jag tillåter den att gå upp på fläktläge 4 av 5 och det är inte störande. Den går som bäst när det är någon minusgrad eller kallare ut. Då går den flera timmar i sträck utan att avfrosta. Avfrostningarna som jag har sett då blir utedelen verkligen fri från all frost och ingen påbyggnad alls av is.
Panasonics HZ maskiner rekommenderar jag verkligen.
Känner inte igen att Panasonic kör flera timmar i sträck utan avfrostning vid 0 gradigt eller kallare .
Beror i och för sig på värmebehovet som behövs.
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
A
Nä,tycker nog att den avfrostar som mest kring noll och några minus,ganska frekvent.går bättre vid kallare väderlek,mindre fukt i luften då förstås:thinking:
Edit,inte samma pumpar dock.
 
Redigerat:
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Känner inte igen att Panasonic kör flera timmar i sträck utan avfrostning vid 0 gradigt eller kallare .
Beror i och för sig på värmebehovet som behövs.
Citerar mig själv "Den går som bäst när det är någon minusgrad eller kallare ut."
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Nä,tycker nog att den avfrostar som mest kring noll och några minus,ganska frekvent.går bättre vid kallare väderlek,mindre fukt i luften då förstås:thinking:
Edit,inte samma pumpar dock.
Den går bättre när det är kallare än nollan..... Där har du det Lite så ja skrev längre upp
 
  • Gilla
LUDDET och 1 till
  • Laddar…
Var tiden mellan avfrostningar jag inte känner igen
 
  • Gilla
LUDDET
  • Laddar…
C Comfort Thomas skrev:
Var tiden mellan avfrostningar jag inte känner igen
Jo är det kallt säg minus 5 grader celsius du går den flera timmar utan avfrostning. Tyvärr har jag ingen logg som jag kan visa.
 
  • Gilla
Marwie84 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.